۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82899978
T T
۰ نفر
ايران ظرفيت صادرات 500 ميليون دلاري به كنيا را دارد

بندرعباس - ايرنا - رايزن اقتصادي ايران در جمهوري كنيا به رابطه ديرينه و 30 ساله اقتصادي كشورمان با كنيا اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران ظرفيت صادرات 500 ميليون دلاري به اين كشور را دارد.

به گزارش ايرنا، مرتضي ديلان روز شنبه در همايش شناخت بازارهاي اقتصادي و سرمايه گذاري آفريقاي جنوبي و كنيا در بندرعباس افزود: سال گذشته تمام كالاهاي صادراتي ايران به كشور كنيا از طريق بندر شهيد رجايي صورت گرفت و با توجه به اين كه هرمزگان ظرفيت همسايگي و دريايي با كشورهاي حاشيه خليج فارس دارد، مي تواند به نحو مناسب از اين ظرفيت ها استفاده كند.
وي به روند صعودي نمودار صادرات ايران به كنيا در سال هاي اخير اشاره كرد و بيان داشت: در سال 93، ميزان صادرات كالا از ايران به كنيا 54.5 ميليون دلار بود كه سال گذشته با حمايت هاي سازمان توسعه تجارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت با احتساب طرح هاي خدمات فني و مهندسي به 200 ميليون دلار رسيد.
رايزن اقتصادي ايران در جمهوري كنيا اظهار كرد: بيشترين كالاهاي صادراتي از ايران به كنيا قير، خميرهاي غذايي، موم پارافين، لباس خانگي، بيسكويت و ماهي و بيشترين كالاهاي وارداتي چاي سياه، كنستانتره ماهي هاي زنده زينتي و قهوه بوده است.
ديلان گفت: كشور كنيا به تمام محصولات توليدي و صادراتي ايران نياز دارد اما سهم ايران در اين زمينه اندك است.
وي اضافه كرد: ايران در حوزه كالايي، خدماتي، گردشگري، فني و مهندسي مي تواند مهم ترين نقش را در كنيا ايفا كند و در راستاي صادرات به اين كشور گام بردارد.

**ايران در بانك هاي توسعه اي آفريقا عضو نيست
رايزن اقتصادي ايران در جمهوري كنيا ادامه داد: مهم ترين مشكل صادرات ايران به كنيا، نداشتن عضويت در بانك هاي توسعه اي از جمله توسعه آفريقايي، بحث روابط بانكي و كارگزاري، نداشتن شناخت فعالان اقتصادي 2 كشور از ظرفيت هاي اقتصادي يكديگر، وجود نداشتن خط منظم كشتيراني ايران و همكاري نكردن سازمان هاي استاندارد 2 كشور است.
وي از ديگر مشكلات صادرات ايران به اين كشور را نبود معرفي كالاها و خدمات ايران در رسانه هاي گروهي كنيا، نبود اطلاع رساني و ارائه آگاهي هاي لازم توسط صدا وسيما كشورمان مبني بر معرفي ظرفيت برشمرد.

**زمينه هاي تجارت و كسب و كار در كشور كنيا
رايزن اقتصادي ايران در جمهوري كنيا در ادامه گفت: فرش ماشيني و موكت، منسوجات پارچه و پوشاك، موادغذايي (ماكاراني، خرما و عسل)، مواد پاك كننده و شوينده، كيف و كفش و محصولات چرمي، مواد پتروشيمي و مواد ساخته شده از پلاستيك، سيمان سفيد و انواع در و پنجره از مهم ترين زمينه هاي كسب و كار و تجارت در كشور كنيا است.
وي گفت: لوازم خانگي، ميلگرد و انواع آهن آلات، كاميون، ماشين آلات كشاورزي و راه سازي، چاي، قهوه و انواع كنستانتره ميوه، گل و محصولات گلخانه اي از ديگر كالاهايي است كه مي توان در اين زمينه كسب و كار تجاري راه انداخت.
وي خاطرنشان كرد: كنيا فرصت سرمايه گذاري بالايي در زمينه كشت فرا سرزميني و محصولات پايه كشاورزي، گردشگري، حمل و نقل، زير ساخت، توليد، ارتباطات، تاسيس شبكه توزيع ال پي جي، تاسيس بورس قير و محصولات شيميايي و پتروشيمي، انرژي، كشتارگاه صنعتي و فرآوري گوشت، توليد كنستانتره، پودر ميوه و ميوه خشك، داروسازي و ساخت مبلمان دارد.

**مركز تجاري هرمزگان در كنيا راه اندازي شود
رايزن اقتصادي ايران در جمهوري كنيا، با توجه به اين كه هرمزگان استاني زرخير است، گفت: نياز است كه براي اين استان يك حركت مسنجم و هدفمند در قالب يك شركت مديريت صادرات و مركز تجاري استاني در كنيا راه اندازي كرد.
ديلان خطاب به فعالان اقتصادي و تجاري هرمزگان گفت: اين استان در حوزه كاشي و سراميك، قير، صنايع غذايي، فرش ماشيني و شيشه در كنيا حضور فعال دارد اما براي ديده شدن بايد حضوري مداوم در آن كشور داشته باشد.
اين مسوول ابراز داشت: در سال 95 نمايشگاه اختصاصي توانمندهاي كالايي ايران در كنيا برگزار شد كه از محل اين نمايشگاه كاشي و سراميك، فرش ماشيني، شيرين و شكلات ايران در آن كشور راه افتاد و براي 5 تا 6 شركت هاي ايراني مثمر ثمر بود.
وي با اشاره به اين كه كنيا بين 10 تا 15 اتاق و بيش از 4 هزار متر مربع فضاي خالي نمايشگاهي دارد، گفت: كنيا كشوري نيست كه تنها وارد كننده را معرفي كند، چرا كه آن ها تجارهاي خوبي نيستند و هر كس بخواهد موفق باشد بايد در آن جا حضور كاري فعال داشته باشد.
اين مسوول گفت: هرمزگان جزو معدود استان هاي ايران است كه همدلي و همكاري خوبي بين بخش خصوصي (اتاق بازرگاني) و بخش دولتي(سازمان صنعت، معدن و تجارت) آن وجود دارد كه مي توان از اين ظرفيت ها به خوبي بهره برد.
كنيا به عنوان دروازه ورود به شرق آفريقا همواره براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان دروازه ورودي به كشورهاي حوزه CIS و ساير كشورهاي منطقه يك شريك تجاري مطمئن و بازاري مناسب براي فعاليت هاي تجاري و اقتصادي بوده است.
7195/7408

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com