۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82901522
T T
۰ نفر
خودروهاي وارداتي سال 96 مجوز ثبت سفارش معتبر دارند

تهران - ايرنا - گمرك ايران اعلام كرد: 70 هزار و 75 دستگاه خودروي وارداتي در سال 96 مجوز ثبت سفارش معتبر دارند و اطلاعات مجوز ثبت سفارش اين خودروها در سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در دسترس است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از گمرك، مرجع صدور مجوز ثبت سفارش، سازمان توسعه تجارت است و گمرك متولي تاييد يا عدم تاييد اصالت مجوزهاي سفارش نيست.
طبق اعلام گمرك، اطلاعات مربوط به 6 هزار و 481 دستگاه خودرو كه پيش از اين اعلام شده ثبت سفارش اين خودروها غير قانوني و شائبه دار بوده است، به همراه مجوز ثبت سفارش معتبر ، مجوزهاي قانوني و مقرراتي سازمان هاي ذيربط ، روشن و شفاف در سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي موجود است و كد هشت رقمي ثبت سفارش اين خودروها به صورت الكترونيكي صادر و در سامانه گمرك بارگذاري شده است.
براساس گزارش گمرك، تمام خودروهاي وارد شده داراي ضوابط فني خودرو و نمايندگي مجاز و رسمي در كشور هستند و همچنين در فهرست خودروهاي قابل ورود به كشور قرار دارند.
همچنين خودروهاي وارد شده ضوابط فني موضوع آيين نامه ضوابط فني مصوب دولت را از كميته مربوطه كه زير نظر وزارت صنعت است، اخذ كرده و داراي نمايندگي رسمي مورد تاييد اين وزارتخانه هستند.
طبق اين گزارش، خودروهاي ترخيص شده از گمركات كه در فهرست 6 هزار و 481 دستگاه قرار دارند بر اساس بررسي هاي اوليه كمتر از يك سوم اين تعداد بوده و همگي مجوزهاي ثبت سفارش معتبر ، استاندارد و تاييديه سازمان توسعه تجارت را دارند. همچنين حقوق و عوارض گمركي اين خودروها پرداخت شده و تشريفات گمركي به طور كامل انجام و پروانه الكترونيكي براي اين خودروها صادر شده است.
همچنين بر اساس اعلام رسمي مركز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز ورود يا اصطلاحا مجوز ثبت سفارش 6 هزار و 481 دستگاه خودرو به صورت غيرقانوني در سامانه ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت صادر شده كه موضوع در حال رسيدگي است.
براساس اين گزارش، برخي نكات فني در خصوص موضوع واردات بايد مورد توجه قرار گيرد كه از آن جمله مي توان به واردات تمامي كالاها به كشور اشاره كر كه در گام نخست مستلزم اخذ مجوز ثبت سفارش بوده و بدون ارائه مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت امكان ترخيص هيچ گونه كالاي تجاري از گمركات سراسر كشور وجود ندارد .
بر اساس ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي، واردكنندگان كالاهاي مختلف اعم از دولتي و غير دولتي جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش بايد منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه كنند. بر اساس اين تبصره موافقت با ورود كالا، مجوز ترخيص نيز تلقي شده و نياز به اخذ مجوز جداگانه نيست.
با راه اندازي سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در گمرك، مجوز هاي ثبت سفارش به صورت الكترونيكي اخذ و در سامانه بارگذاري مي شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش ، در گام اول امكان اظهار كالا در سامانه جامع گمركي وجود ندارد. بنابراين بدون ارائه مجوز ثبت سفارش امكان اظهار خودروهاي وارداتي در سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي وجود ندارد .
مورد ديگري كه در واردات خودرو بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه درباره ترخيص خودروهاي وارداتي علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرك، پس از اتمام تشريفات گمركي و در موقع خروج نيز ضمن ارائه vin خودروهاي وارداتي به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمركات نسبت به اخذ تاييديه مجدد مشخصات خودروها و مجوزهاي ثبت سفارش و نمايندگي هاي رسمي خودروهاي وارداتي به صورت سيستمي اقدام مي كنند .
براساس اين گزارش مجوز ثبت سفارش و تاييديه 70 هزار و 75 دستگاه خودروي وارداتي در سال 96 در بانك اطلاعاتي گمرك ثبت شده و مستندات آن موجود است . مستندات مجوز ثبت سفارش اين تعداد خودرو اخذ و سپس اجازه ترخيص از گمركات داده شده است.
با كمك گمرك الكترونيك، گواهي هاي ترخيص خودرو نيز به صورت الكترونيكي جهت شماره گذاري خودرو در اختيار مركز شماره گذاري خودرو قرار مي گيرد.
با توجه به حذف گواهي‌نامه‌هاي كاغذي؛ مراكز شماره‌گذاري خودرو جهت استعلام و تطبيق مشخصات خودروهايي كه پروانه گمركي آنها در گمركات صادر گرديده به صورت الكترونيكي و بدون دخالت عامل انساني اقدام كرده و اين اطلاعات را به صورت اينترنتي به صورت مستقيم از سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي گمرك دريافت و با خودرو تطبيق مي دهند.
به گزارش ايرنا، سامانه ثبت سفارش خودرو اواخر تيرماه پارسال از سوي سازمان توسعه تجارت با هدف ساماندهي واردات آن بسته شد و سرانجام دي ماه پس از اصلاح آيين نامه مربوطه در هيات دولت، بازگشايي شد.
در آن زمان خبري مبني بر ورود و حتي قاچاق خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش در رسانه ها منتشر شد كه گمرك جمهوري اسلامي ايران نيز همان موقع اعلام كرد، امكان قاچاق خودرو از گمرك حتي به تعداد يك دستگاه هم وجود ندارد و ريز اطلاعات تك تك خودروهاي وارداتي در بانك اطلاعاتي گمرك ثبت شده است.
اقتصام**9132** 6075