۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 82902604
T T
۰ نفر

خلیج فارس نماد مقاومت ایرانیان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 82902604
خلیج فارس نماد مقاومت ایرانیان

بوشهر - ایرنا - خلیج فارس در جنوب فلات ایران به عنوان میراث گرانبهای ملت، نامی همپای تاریخ كهن این سرزمین دارد و همواره نماد مقاومت ملی بوده به طوری كه مردم استان بوشهر در چهار بار هجوم بیگانگان از طریق این آبراه به كیان كشور در مقابل آنها ایستادگی كردند.

به گزارش ایرنا، مردم ایران به ویژه استان بوشهر خلیج فارس را به عنوان یكی از نمادها و سمبل های ملی و میهنی همراه با باورهای ژرف دینی و الهی در قلب خود پاس داشته و آن را چون پاره تن خویش در مقابل بدخواهان حراست كرده اند تا این آبراه بین المللی همچنان قلب ملت ایران در اعصار تاریخ پارسی بماند.
پرتقالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها امپراتوری های قدرتمند آن زمان به ویژه در بخش دریایی بودند كه هركدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یك تا دو قرن بر این مناطق حكمرانی كردند.
پرتقالی ها نخستین استعمار گرانی بودند كه به خلیج فارس هجوم آوردند (اواخر قرن پانزدهم میلادی) و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حكمرانی خود تبدیل كردند.
آنان به ویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید كه آنان به ناچار تاب نیاوردند دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.
در نهایت حكومت مركزی ایران در زمان شاه عباس صفوی امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمارگران در جزیره هرمز كرد و این فرمانده شجاع حكومت صفوی به كمك نیروهای مردمی پس از جنگ های متعدد و متمادی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شكست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.
به همین مناسبت روز دهم اردیبهشت كه سالروز بیرون راندن پرتقالی ها از جزیره هرمز است در تقویم ملی ایران به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
همچنین هلندی ها نیز به قصد تسلط بر اقتصاد و تجارت منطقه خلیج فارس سعی كردند با ایجاد مراكز تجاری و حتی قلعه های نظامی(قلعه موسل استاین در خارگ) تا بنادر خلیج فارس به عنوان شاهرگ حیاتی و اقتصاد منطقه را قبضه كنند و بازار تجارت را در دست خود داشته باشند و هیچ گونه منافعی به صاحب اصلی آن سرزمین كه مردم محروم باشند، نرسانند.
میرمهنا بندر ریگی كه روحیه استعمار ستیزی داشت، حركات آنها را زیر نظر گرفت و تحمل اعمال ستمگرانه آنان را نداشت، در زمان حكومت كریم خان زند علیه هلندی ها در جزیره خارگ علم قیام برافراشت.
در سال های 1141 و 1145میر مهنا به قشون هلندی در خارگ حمله كرد و به آنها ضربات سنگینی وارد كرد.
اما استعمارگرانی كه بیش از همه ساكنان بندرها و جزایر خلیج فارس را مورد ظلم و آزار قرار دادند و منابع آنها را به یغما بردند، انگلیسی ها بودند.
آنها چهار بار به بوشهر تجاوز كردند و هر بار با مقاومت و مبارزه مردم رو به رو شدند تا اینكه شهید رئیسعلی دلواری و همرزمان وی با پیروی از فتوای علما و مراجع زمان جنگ های متعدد و سختی را علیه آنها آغاز كردند و موفق شدند با وجود شهدای زیاد متجاوزان انگلیسی را از خاك بوشهر و خلیج فارس بیرون برانند.
پیشینه نام خلیج فارس آن چنان دیرینه است كه جای هیچ گونه شك و تردیدی را باقی نمی گذارد و این پهنه آبی در همه متون عربی، بحر فارس یا خلیج فارس نامیده شده است هر چند تلاش هایی برای جعل آن توسط استعمار با هدف ایجاد ریشه اختلاف و دشمنی بین جمهوری اسلامی و كشورهای همسایه انجام شد اما مستندات تاریخی و حقوقی بسیاری وجود دارند كه گواه نام این دریای نیمه بسته تحت عنوان خلیج فارس است.
همان طور كه بوشهری ها پیش از انقلاب اسلامی با كسب تكلیف از مراجع دینی به رهبری سردار جنوب رئیسعلی دلواری هجوم بیگانگان را ناكام كردند ملت ایران اسلامی و مسئولان نظام نیز در دوره كنونی تحت رهبری های خردمندانه مقام معظم رهبری در دفاع از خلیج فارس متحد و منسجم هستند و یك قدم از حقوق واقعی كشور در این زمینه عقب نشینی نخواهند كرد.
با توجه به این كه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال تعمیق روابط دوستانه با كشورهای همسایه بویژه مسلمان است.
یكی از مهم ترین مستندات حقوقی كه در آنها بر نام خلیج فارس به طور مكرر تاكید شده است، سندهای سازمان ملل متحد است، این سازمان با انتشار قطعنامه ها، بیانیه ها و سندهای مختلف بر نام خلیج فارس تاكید كرده است.
خلیج فارس دارای اهمیت فوق العاده از لحاظ راهبردی، سیاسی و اقتصادی از دیرباز در طول تاریخ و امروز است و به مثابه یك راه آبی از آغاز تاریخ موقعیت برجسته سیاسی داشته است و به نوعی خاستگاه تمدن های بزرگ خاور باستان با پیشینه ای چند هزار ساله است.
كشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، كویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در كنار خلیج فارس هستند و در این میان استان بوشهر نیز با مرز آبی بیش از 900 كیلومتری بیشترین حوزه جغرافیایی را در بین استان های ساحلی جنوبی با این آبراه دارد.
خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با كویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است.
وسعت آن 240 هزار كیلومتر مربع است و پس از خلیج مكزیكو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می رود.
تنگه هرمز خلیج فارس را به دریای عمان و دریاهای آزاد مرتبط می كند، خارگ، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب كوچك، جزیره كیش، قشم و لاوان از جمله جزایر آن هستند كه همه آنها به ایران تعلق دارد.
خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت كشورهایی چون كویت، عربستان و امارات متحده عربی است به همین دلیل، منطقه‌ای مهم و راهبردی به حساب می آید.
بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد كه از آنها می‌ توان بندر شارجه، دوبی، ابوظبی و بندر عباس را نام برد.
در 22 تیرماه 1384، هیات دولت مصوبه ای را تایید كرد كه به موجب آن دهم اردیبهشت هرسال ، “روز ملی خلیج فارس” نام گرفت.
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران یادآور از خودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از 117 سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی كشور (21 آوریل 1622 میلادی) در پی رشادت‌های سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلی‌خان) است.
شاه عباس صفوی در این روز در سال 1621 میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدام از او به نیكی یاد شود.
پیشینه خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه است كه نمی توان با استفاده از حربه های سیاسی و مالی خدشه ای به نام این پهنه همیشه خلیج فارس و جزایر آن وارد كرد ولی در دهه های اخیر نام اصلی و مستند این داشته تاریخی ایرانیان كه جزو راهبردی ترین مناطق جهان است مورد تحریف برخی از كشورهای منطقه و برخی از ژورنال ها و مجامع علمی جهانی شده است
«سر چارلز بلگریو» برای نخستین بار در مقاله‌ای نام جعلی برای خلیج فارس مطرح و با این شیطنت زمینه‌ای را فراهم می‌كند تا افرادی مانند عبدالكریم قاسم و یا جمال عبدالناصر كه اختلافات سیاسی با محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران داشتند در سخنرانی‌های خود از آن واژه جعلی استفاده كنند.
رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر در ارتباط با واژه خلیج فارس و مستندات تاریخی موجود آن گفت: مردم ایران به ویژه بوشهر «خلیج فارس» را به عنوان یكی از نمادهای ملی و میهنی همراه با باورهای ژرف دینی و الهی در قلب خود پاس داشته و آن را چون پاره تنشان در مقابل بدخواهان حراست می كنند تا این آبراه بین المللی همچنان قلب ملت ایران در اعصار تاریخ بماند.
عبدالكریم مشایخی افزود: با نگاهی گذرا به اسناد موجود اعم از نقشه ها و مستندات تاریخی كه از یونانیان و اقوام ملیت های دیگر به دست ما رسیده، درمی یابیم این آبراه راهبردی با نام های مختلفی مانند «سینوس پرسیكوس» در تاریخ از آن یاد شده كه ریشه كلمه پرسیكوس به پارسی بودن این آبراه بشارت دارد.
وی یادآور شد: نام خلیج فارس آن چنان دیرینه است كه جای هیچ گونه شك و تردیدی را باقی نمی گذارد به طوری كه در همه متون عربی، دریای فارس یا خلیج فارس نامیده شده است هرچند تلاش هایی برای جعل آن توسط استعمار با هدف ایجاد ریشه اختلاف و دشمنی بین جمهوری اسلامی و كشورهای همسایه عربی انجام شد اما مستندات تاریخی و حقوقی بسیاری وجود دارد كه گواه نام این دریای نیمه بسته با عنوان خلیج فارس است.
رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر ادامه داد: خلیج فارس اهمیت فوق العاده ای از لحاظ استراتژیك، سیاسی و اقتصادی در طول تاریخ و امروز داشته و دارد و به مثابه یك راه آبی از آغاز تاریخ موقعیت برجسته سیاسی داشته است و به نوعی خاستگاه تمدن های بزرگ خاور باستان با پیشینه ای چند هزار ساله است.
مشایخی اظهار داشت: اعراب در سال های اخیر با شیطنت های استعمار پیر و استكبار جهانی برخی از كشورهای كرانه جنوبی خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی یا سعودی ها روی این مساله تبلیغات زیادی می كنند و سعی دارند در منابع و اسناد خودشان از واژه جعلی استفاده كنند در حالی كه تمام دنیا این آبراه را به عنوان خلیج فارس یا دریای پارس می شناسند.
رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر گفت: ایران در چهار مرحله از تاریخ معاصر در زمان محمدعلی شاه، دوره دوم در زمان ناصرالدین شاه، دوره سوم در زمان محمدعلی شاه در جریان استبداد صغیر و بالاخره در دوره چهارم در زمان جنگ جهانی اول 1332 تا 1336 میلادی انگلیسی ها به علت اختلافاتی كه بر سر هرات داشتند نیروهای خود را از طریق آبراه خلیج فارس به بندر بوشهر اعزام كردند اما مردم دلیر این خطه در مقابل تجاوز می ایستند و در جنگ دوم در زمان ناصرالدین شاه سرهنگ باقرخان تنگستانی و فرزندش احمدخان با 400 نیرو از آبراه خلیج فارس دفاع كردند.
وی اضافه كرد: ایران در رابطه با آبراه خلیج فارس 3 شهید بین المللی به نام های شهید احمدخان تنگستانی، رئیس علی دلواری و شهید نادر مهدوی كه این سه تن در دفاع از آبراه خلیج فارس جان خود را از دست دادند و در عصرهای مختلف تاریخی مردمی كه در این خطه زندگی می كنند برای پاسداشت این آبراه كه برایشان حیاتی ا‌ست تا پای جان هم ایستاده و دفاع كردند.
مدیركل اسناد و كتابخانه های استان بوشهر گفت: نام و هویت خلیج فارس در اسناد و مدارك تاریخی چنان تثبیت شده كه هیچ كسی در هیچ مكانی نمی تواند این نام را تغییر و جعل كند.
غلامحسین نظامی افزود: نقشه ها و مستندات تاریخی موید آن است كه اگر گاهی برای خلیج فارس نام دیگری برگزیده شده، ناشی از تحقیق و پژوهش علمی نیست بلكه یك شیطنت و از تنش های سیاسی منطقه ای است.
وی اظهار كرد: استان بوشهر به عنوان ساحل نشینانی كه هویتشان با خلیج فارس گره خورده باید بیشتر به شناخت خلیج فارس از جنبه های مختلف بپردازند و استفاده بیشتری از این آبراه داشته باشند.
نظامی یادآور شد: اكنون 30 هزار سند در استان بوشهر در ارتباط با خلیج فارس وجود دارد و در دهه های 1350 و 1360میلادی كه استعمار پیر انگلیس با ماجراجویی برخی سیاستمداران كشورهای عربی به دنبال جعل نام خلیج فارس بودند پژوهشگران همان كشورها نقشه هایی كه ترسیم می كردند، مستند به نام خلیج فارس بود.
وی ادامه داد: برخی ساكنان مجاور خلیج فارس در صدد هستند تا با استفاده از دلارهای نفتی باد آورده اما بدون مستندات متقن و بنا به مصلحت سیاسی تاریخ خلیج فارس را جعل و وارونه نشان دهند.
وی اضافه كرد: آنها در تلاش هستند نامی جعلی برای خلیج فارس تثبیت كنند كه فراتر از نام در پشت این قضایا توسعه طلبی های سیاسی و اقتصادی مد نظر است هرچند كه مردم ایران همواره حسن همجواری و مراوده بازرگانی در یك فضای صلح آمیز با ساكنان مجاور و سواحل خلیج فارس را در نظر داشته اند.
نظامی ادامه داد: پاسداشت روز ملی خلیج فارس كه در واقع یك همت ملی برای اخراج پرتغالی ها از سواحل و جزایر خلیج فارس بود برای ما بسیار با اهمیت است زیرا بعد از آن نیز در تاریخ معاصر ایران بویژه جنوب كشور شاهد قیام های متعدد مردمی علیه بیگانگان متجاوز بوده ایم.
وی بیان كرد: برای پاسخگویی به ادعاهای واهی، بی ریشه و غیرمستند جاعلان تاریخ باید با تكیه بر طرح های دراز مدت علمی و پژوهشی بنیادین در پاسداشت خلیج فارس عنوان و تاریخ آن تلاش وافر كرد.
نظامی گفت: خلیج فارس آبراه مهم و استراتژیك در جنوب فلات ایران است كه از روزگار كهن برای اقوام ایرانی دارای اهمیت زیاد بود كه این اهمیت تا روزگار ما نه تنها كم نشده بلكه افزایش داشته است.
وی اظهاركرد: خلیج فارس یك آبراه ارتباطی و بخشی مهم از آسیا با شرق، شرق دور، آفریقا و اروپاست و منبع مهم اقتصادی اعم از آبزیان خلیج فارس و منابع معدنی مثل نفت و گاز است به طوری كه امروز بخش زیادی از منابع سوختی جهان از این آبراه تامین می شود.
نظامی گفت: تسلط بر خلیج فارس به این دلایل همواره دغدغه سودجویانی بوده كه در خارج از منطقه در اندیشه تسلط بر این دریای مهم هستند.
وی یادآور شد: از طرف دیگر حكام ایرانی اعم از پادشاهان و حكام محلی مجاور همیشه سعی داشتند كه به هر نحو از خلیج فارس حفاظت و بهره ببرند اما به دلیل دوری مراكز قدرت در ایران از خلیج فارس این صیانت و حفاظت دائمی نبوده از این رو برخی اوقات كشورهای سودجو توانسته اند برای مدتی بر بخش هایی از سواحل و یا جزایر ایرانی یا غیر ایرانی خلیج فارس سیطره پیدا كنند.
نظامی افزود: در بسیاری اوقات خلا قدرت دولت مركزی برای دفاع از خلیج فارس به وسیله مردم ساكن در سواحل این دریا پر شده است به نحوی كه بارها شاهد بوده ایم كه مردم خود دست به كار شده و بدون كمك دولت مركزی با بیگانگان متجاوز به این دریا و سواحل آن جنگیده اند.
وی اظهار كرد: نمونه آن مقاومت مردم بوشهر و هرمزگان در برابر پرتغالی ها، هلندی ها و دفاع جانانه مردم استان بوشهر در برابر هجوم چهارگانه انگلیس به بوشهر است.
مدیر اسناد و كتابخانه های ملی استان بوشهر گفت: بدیهی است كه از این تاریخ كهنسال اسناد و مدارك زیادی برجای مانده كه به زبان فارسی، عربی، انگلیسی، هلندی، پرتغالی، آلمانی، فرانسوی و غیره است كه بخشی از آن در ایران و بخش اعظم آن در دیگر كشورهای مجاور و همسایه اروپایی، آمریكایی و روسی است.
وی افزود: بنابراین به طور قطع هرگونه مطالعه همه جانبه در تاریخ خلیج فارس نیازمند به گردآوری اسناد یاد شده است از این رو گردآوری و پژوهش های بنیادی مبتنی بر اسناد می تواند كمك زیادی در یافتن حقایق تاریخی مربوط به خلیج فارس باشد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره استانی روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج فارس هویت تاریخی و میراث گرانبهایی است كه باید در اذهان فرزندان ما همواره جاودانه بماند.
حمیده ماحوزی افزود: خلیج فارس شاهرگ حیاتی میهن ماست و استان بوشهر نیز در كرانه شمالی خلیج فارس با937 كلیومتر بیشترین مرز مشترك با این آبراه و كشورهای همسایه دارد.
وی اضافه كرد: این مرز آبی افزون بر موقعیت تجاری و بازرگانی از نظر سیاسی و فرهنگی نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به همین دلیل هم در چهار دوره مورد تهاجم بیگانگان قرارگرفته است.
ماحوزی با اشاره به این كه هرساله به مناسبت روز ملی خلیج فارس برنامه هایی در استان های بوشهر و هرمزگان برگزار می شود اضافه كرد: این كه این برنامه ها در كدام استان برگزار شود مهم نیست و هدف حقانیت و تاثیر حوزه خلیج فارس در ایران و موقعیت استراتژیك این منطقه است كه بایستی ظرفیت های هر منطقه كه بیشترین تاثیر در شناساندن و معرفی خلیج فارس و پیشینه آن به جوامع بین المللی است مورد توجه قرار گیرد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: ما خلیج فارس و بوشهرمان را نماد صلح و دوستی می دانیم بوشهر با همه داشته هایش و تاریخ سراسر غرورش هیچگاه مغفول نخواهد ماند.
ماحوزی گفت: در دوره قاجار، بوشهر چهار بار مورد هجوم استعمارگران قرار گرفت كه با استقامت مردم غیور این خطه و با رهبری روحانیانی چون شیخ حسن آل عصفور، آیت الله بلادی بوشهر، سید مرتضی علم الهدی اهرمی و شیخ محمد حسن برازجانی با سرافرازی از میدان نبرد بیرون آمدند و شهدایی چون رییس علی دلواری، احمدخان تنگستانی را تقدیم به میهن خود كردند.
وی افزود: در مركز اسناد استان بوشهر هزاران سند در مورد خلیج فارس موجود است و كتیبه هایی جامانده از بندر سیراف این استان و موزه دریا و دریانوردی بوشهر نیز سندی از حقانیت و جایگاه خلیج فارس است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: خلیج فارس نماد فرهنگ و پیشینه مردمان ساحل نشین، شهادت طلبی و شكوه مردمان این خطه است.
مجید خورشیدی افزود: خلیج فارس نماد مقاومت در مقابل هرآن كسی است كه به آب، خاك و ارزش های حیاتی این كشور چشم طمع داشته است.
وی ادامه داد: این خلیج نیلگون متعلق به یك یا دو استان ساحلی همجوار با آن نیست بلكه متعلق به ملت ایران است و منحصر كردن آن به چند استان اجحاف به اصل ماجرای ملی بودن خلیج فارس محسوب می شود.
خورشیدی یادآورشد: پس از چند دهه تلاش برای اینكه نام خلیج فارس را هدف تعرض قرار دهند حتی در نام گذاری، امروز به مرحله تثبیت رسیده و كمتر كانون و نهادی بین المللی است كه این دریا را به نام فارس نشناسد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: خلیج فارس مسكن اقوام و مذاهب مختلف است و باید بدانیم كه انحصار آن در یك استان و یك نقطه جغرافیایی از شان ملی آن می كاهد.
خورشیدی تاكید كرد: خلیج فارس میراث معنوی مردمان این سرزمین و نقطه حیاتی بسیاری از ارزش های اقتصادی ایران اسلامی است.
وی افزود: حتی قبل از واقعه ای كه به یادش روز ملی خلیج فارس را نام گذاری كردند در كرانه خلیج فارس و این خطه از كشور نام آوران تاریخی بسیاری حضور داشته اند.
خورشیدی تاكید كرد: روز ملی خلیج فارس امسال و هر سالی كه در درازای تاریخ برگزار می شود باید به نحوی باشد كه حق این نماد ملی ایرانیان پاس داشته شود.
6047/6043/
۰ نفر