۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82904753
T T
۰ نفر
مذاكرات آمريكا و چين براي حل و فصل اختلافات تجاري آغاز شد

پكن - ايرنا - مذاكرات مقامات ارشد آمريكا و چين براي حل و فصل اختلافات تجاري دو كشور از روز گذشته در پكن آغاز شد و امروز جمعه نيز ادامه دارد.

به گزارش ايرنا هيات آمريكايي شامل 'استيون منوچين' وزير خرانه داري، 'ويلبر راس' وزير بازرگاني و 'رابرت لايت هايزر' نماينده تجاري اين كشور از روز گذشته وارد پكن شده اند.
'ليو هه' معاون نخست وزير چين كه مسئول مسائل اقتصادي اين كشور است نيز رياست هيات اقتصادي چين را در اين مذاكرات به عهده دارد.
دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا به طور فزاينده اي از عدم تراز تجاري با چين ناراضي است.
سال ميلادي گذشته كسري تجاري سالانه ايالات متحده آمريكا با چين به ركورد بي سابقه بالاي 375 ميليارد و 200 ميليون دلار رسيد.
چين مي گويد مازاد تجاري 275 ميليارد دلاري در برابر آمريكا دارد ولي آمار واشنگتن رقم 375 ميليارد دلار را ثبت كرده است.
آمريكا احتمالا از چين خواهد خواست تا اين كسري تجاري را به ميزان 100 ميليارد دلار كاهش دهد و از نقض حقوق مالكيت معنوي جلوگيري كند.
ايالات متحده آمريكا همچنين قصد دارد از طريق تهديد به اعمال تعرفه هاي اضافي بر طيف گسترده اي از كالاهاي چيني، در پي كسب امتياز از چين باشد.
امكان دارد اين تعرفه ها طبق ماده 301 قانون تجارت ايالات متحده آمريكا اعمال شود كه به رئيس جمهور اين قدرت را مي دهد تا در واكنش به رويكردهاي غير منصفانه تجاري، تحريمات يك جانبه اعمال كند.
ماه ميلادي گذشته نيز چين اقداماتي را جهت تقويت واردات از جمله كاهش تعرفه ها بر خودرو اعلام كرد اما درعين حال، در حال آماده شدن براي اعمال تعرفه هاي سنگين بر صادرات عمده ايالات متحده آمريكا از جمله سويا و هواپيما است.
روز گذشته نيز 'هوآ چون يينگ' سخنگوي وزارت امور خارجه چين گفت تا زماني كه اين مذاكرات بر اساس مساوات و احترام متقابل باشد و نتايجش نيز به نفع هر دو طرف باشد، كشورش از اين مذكرات استقبال مي كند.
در واقع به نظر بسياري از تحليلگران، آمريكا اين بار خيلي جدي تر از قبل روي چين متمركز شده است و اين نشان مي دهد دونالد ترامپ رييس جمهور آمريكا در حال عمل به وعده اي است كه در كارزار انتخاباتي داده بود.
او گفته بود وقتي قدرت را در اختيار بگيرد بتدريج تعرفه بر روي كالاهاي چيني را تا 45 درصد افزايش مي دهد او تا كنون بخش عظيمي از اين قول خود را عملي كرده است و از يك ماه ديگر اين اتفاق خواهد افتاد.
**آساق**1904**