۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82906913
T T
۰ نفر
خط گازرساني ايران به بصره آماده بهره برداري است

اهواز - ايرنا - مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: خط گازرساني به نيروگاه برق بصره عراق از طريق شلمچه ، آماده بهره برداري است و با اعلام آمادگي طرف عراقي ، به زودي وارد مدار مي شود.

سعيد مومني روز يكشنبه در حاشيه آيين تكريم و معارفه مديرعامل شركت گاز خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اهواز افزود: گاز رساني به نيروگاه برق بصره با انشعاب از خط ششم سراسري گاز كشورمان كه از عسلويه تا شمال غرب كشور امتداد دارد، صورت گرفته است.
وي گفت: صادرات گاز به عراق تنها براي مصارف نيروگاهي اين كشور است.
وي اظهاركرد: هم اكنون خط گازرساني به نيروگاه برق بغداد نيز از غرب كشور فعال است و با گشودن خط گازرساني به بصره ، عراق از 2 جبهه از ايران گاز طبيعي وارد خواهد كرد.
مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران افزود: در صورت آمادگي طرف عراقي، تامين گاز بخش هاي صنعت و خانگي اين كشور نيز امكانپذير است.
به گفته مومني پارسال بيشتر از تعهدات شركت ملي گاز ايران ، گاز به مشتريان خارجي ارسال و فروخته شد.

** پيگيري صادرات گاز طبيعي به عمان و امارات
وي گفت: صادرات گاز طبيعي به عمان و امارات متحده عربي نيز در شركت ملي گاز و شركت نفت ايران در دست بررسي و پيگيري است.

** آغاز گازرساني به پنج هزار روستا و 54 شهر كشور
مومني در ادامه اظهاركرد: كار گازرساني به پنج هزار روستا و 54 شهر كشور كه فاقد گاز هستند ، در چند روز گذشته شروع شده است.
وي افزود: براي گازرساني به شهرها و روستاهاي فاقد گاز طبيعي ، 90هزار ميليارد ريال از اعتبارات ملي و شركت گاز ايران اختصاص يافته است.
وي گفت: با بهره برداري طرح هاي گازرساني به روستاها تا پايان امسال ،جمعيت روستايي برخوردار از نعمت گاز از 81 درصد به 86درصد و جمعيت شهري زير پوشش از 96.5 درصد به 97.5درصد خواهد رسيد.
مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه پوشش 100درصدي گاز در مناطق شهري و روستايي به لحاظ بعد مسافت و صرفه اقتصادي امكان پذير نيست افزود: در مناطقي كه امكان گازرساني وجود ندارد از سوخت جايگزين استفاده خواهد شد.
مومني با بيان اينكه بيش از 22ميليون مشترك گاز در كشور وجود دارد اظهاركرد: هم اكنون يك هزار و 115شهر و 25 هزار و 800 روستا زيرپوشش شبكه گازرساني قرار دارند.
وي با اشاره به اينكه گازرساني به همه مشتركان تجاري ، خانگي ، صنعتي و نيروگاهي در پارسال با استفاده از 400هزار كيلومتر شبكه گذاري و 37هزار كيلومتر خطوط انتقال بدون وقفه و قطعي انجام شد افزود: اين كار در سايه تلاش جهادي و شبانه روزي كاركنان صنعت گاز كشور ميسر شد.
مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: هم اكنون از 84 نيروگاه بزرگ كشور ، 81 نيروگاه به طور كامل از گاز استفاده مي كنند و آمادگي داريم به هر نيروگاه جديد نيز گازرساني كنيم.
وي افزود: پارسال در مجموع 68ميليارد متر مكعب گاز در نيروگاه هاي برق كشور مصرف شد كه در مقايسه با سال پيش از آن از افزايش هشت ميليارد متر مكعبي برخوردار بود كه اين يك ركورد تاريخي محسوب مي شود.
مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: استفاده از گاز در نيروگاه هاي برق كشور ، در كاهش آلودگي زيست محيطي موثر بوده و اين موضوع دردولت تدبير و اميد مورد توجه جدي قرارگرفته است.
به گزارش ايرنا در آييني كه يكشنبه در محل شركت گاز خوزستان در اهواز برگزار شد عبداله ابول پور به عنوان مديرعامل جديد شركت گاز خوزستان معرفي و از سيدناصر حسيني نژاد مديرعامل پيشين اين شركت تقدير شد.
6065/ 6037