۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82907840
T T
۰ نفر

چالش هاي توسعه بندر گوادر پاكستان

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82907840
چالش هاي توسعه بندر گوادر پاكستان

اسلام آباد - ايرنا - دولت پاكستان از سالها پيش به اين مي انديشيد كه چگونه مي تواند بندر گوادر را به جايگاه شهري بندري نظير دبي در امارات متحده عربي در آورد و بهترين راه براي رسيدن به اين هدف، ايجاد منطقه آزاد تجاري و كمك گرفتن از سرمايه گذاري خارجي بود.

به گزارش ايرنا بندر گوادر در ايالت بلوچستان پاكستان و در ساحل درياي عرب قرار گرفته و طرح تاسيس اين بندر عميق نخستين بار در سال ۱۹۵۴ ميلادي (۱۳۳۲ شمسي) مطرح شد.
فاصله گوادر از بندر كراچي به عنوان بزرگترين شهر تجاري پاكستان ۵۳۳ كيلومتر و فاصله آن از مرز ايران نيز ۱۲۰ كيلومتر است.
همچنين فاصله دريايي بندر گوادر از سواحل عمان حدود ۳۸۰ كيلومتر برآورد شده است.
بندر گوادر با كمك آمريكا به عنوان ميانجي مذاكرات ميان دولت هاي پاكستان و عمان پس از ۲۰۰ سال حاكميت پادشاهي عمان بر اين بندر و با پرداخت سه ميليون دلار بهاي خريد آن از سوي پاكستان به عمان در تاريخ ۸ دسامبر ۱۹۵۸ به اسلام آباد فروخته شد و به طور رسمي به عنوان بخشي از خاك پاكستان اعلام شد.
از نگاه مقامات پاكستاني منطقه گوادر واقع در درياي عرب و نزديكي ايران و خليج فارس، مي تواند به عنوان قطب تجاري منطقه عمل كند و به نظر مي رسد سرمايه گذاري عظيم چين در پاكستان تحت عنوان كريدور اقتصادي چين پاكستان كه به 'سي پك' معروف است اين خواب را به حقيقت پيوند داد.
هدف چين براي تكميل ' سي پك' ايجاد دسترسي ميانبر به خاورميانه و كشورهاي حوزه خليج فارس با صرف كمترين هزينه حمل و نقل است.
مردم پاكستان در حالي به طرح كريدور اقتصادي چين - پاكستان(CPEC) اميد بسته اند كه براساس آن قرار است رشد اقتصادي اين كشور تا سال 2030 سالانه دو تا 2.5 درصد افزايش يافته و طبق برنامه ريزي ها تا همان سال دو ميليون و 500 هزار شغل ايجاد شود.
بندر گوادر با عمق طبيعي و موقعيت جغرافيايي خود در منطقه بهترين گزينه براي چيني ها به حساب آمد، ولي مشكل اساسي در بندر گوادر، كمبود آب در اين منطقه است .
در حال حاضر مردم مجبورند با طي مسافت طولاني از مناطق ديگر آب آشاميدني خود را تامين كنند و به دليل استفاده بيش از اندازه، منابع آب زيرزميني نيز به پايان رسيده است.
مسئولان محلي در ايالت بلوچستان مي گويند در حال حاضر پس از تكميل فاز نخست بندر در دست احداث گوادر، جمعيت در اين شهر به يكصد هزار نفر رسيده است و به گفته اين مسئولان احتمالا تا سال 2020 ميلادي جمعيت اين بندر به 500 هزار نفر بالغ شود .
پيش از آغاز احداث بندر گوادر، ماهيگيري منبع اصلي درآمد مردم بود و مردم اين منطقه از اينكه دولت توجهي براي بهتر كردن وضع زندگي آنها نمي كند به شدت گله مند هستند.
'محمدعلي كاكر' مسئول توسعه و طراحي ايالت بلوچستان بر اين عقيده است كه بندر گوادر روزانه به 26 ميليون ليتر آب آشاميدني نياز دارد اما سيستم حمل آب از سوي تانكرها ميتواند هشت ميليون ليتر آب مورد نياز مردم را تامين كنند.
چين در راستاي طرح ' سي پك' در حال احداث دو پروژه براي تامين آب آشاميدني در اين بندرگاه است هر دو پروژه در صورت تكميل مي توانند 24 ميليون ليتر آب آشاميدني مورد نياز بندرگاه را تامين كند .
از سوي ديگر 'ساجد بلوچ'مدير كل اداره توسعه بندرگاه گوادر مي گويد شركت هاي چيني براي تكميل اين پروژه به انرژي برق نياز دارند و اين مشكل ديگر بندرگاه است.
ساكنان اين بندر مي گويند براي خريد آب آشاميدني مجبورند در ازاي هر سه ليتر 50 روپيه پرداخت كنند و بيشتر ساكنان گوادر توانايي خريد آب آشاميدني را ندارد و مجبورند آب نمك يا آب غير تصفيه شده بياشامند .
اميد مسئولان بلند پايه دولت محلي بلوچستان پاكستان در زمان كنوني، باران و پر شدن سد كوچك ' اكرا كور ' در اين ايالت است تا از اين طريق مشكل كمبود آب در اين بندر حل شود.
اما ارتش پاكستان با به كار بستن تدابير لازم سعي مي كند زمينه تكميل طرح كريدور اقتصادي چين پاكستان فراهم شود.
براي حل معضل كمبود آب، ارتش در نظر دارد تا با كمك مالي امارات متحده عربي و سوئيس زمينه را براي تكميل طرح نمك زدايي از آب دريا و توليد آب شيرين فراهم سازند .
ارتش پاكستان در بيانيه اي اعلام كرده كه با تكميل اين طرح تا جولاي سال 2018 - تيرماه سال جاري- روزانه بيش از 16 ميليون ليتر آب آشاميدني توليد و در اختيار ساكنان بندرگاه قرار مي گيرد و خطوط زميني بين بندرگوادر و شهر كراچي در حال تكميل است و قرار است بزرگترين فرودگاه كشور در بندر گوادر احداث شود.
دولت چين نيز در نظر دارد تا با تكميل يك طرح توليد برق از طريق سوخت زغال سنگ 300 مگاوات برق توليد و به اين ترتيب مشكل كمبود انرژي برق در اين شهر را مرتفع سازد و طرح توليد برق در 20 كيلومتري شهر گوادر در حال تكميل است .
منير احمد مسئول امنيت بندر گوادر با بيان اينكه امنيت در منطقه گوادر تامين شده است مي گويد: طي سال هاي آينده اين بندر، به منطقه توريستي و بازرگاني تبديل شده و چشم انداز آن براي پشت سر گذاشتن شهر دبي بسيار روشن است.
آساق**6125**1663**