۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 82910983
T T
۰ نفر
محصولات تراريخته مناسب سلامت مردم و اقتصاد است

تهران-ايرنا- رئيس انجمن ژنتيك ايران با بيان اينكه محصولات تراريخته مناسب سلامت مردم و اقتصاد كشور است،گفت: توليد محصولات تراريخته سبب افزايش محصولات كشاورزي با كيفيت مي شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمي ايرنا از انجمن ژنتيك ايران، دكتر محمود تولايي در آستانه برگزاري سومين كنگره بين المللي و پانزدهمين كنگره ملي ژنتيك ايران اظهار داشت: بشر هزاران سال است كه در حوزه كشاورزي تلاش مي‌كند به محصولات با كيفيت دست پيدا كند كه روش اصلاح نژاد از جمله اين روش‌ها براي توليد اينگونه محصولات بوده است.
وي با تاكيد براينكه اصلاح نژاد فرآورده‌هاي كشاورزي در برهه‌اي از زمان به صورت كلاسيك و در برهه ديگر به صورت هسته‌اي انجام مي‌شد، افزود: هر سلول گياهي داراي 30 هزار ژن است كه تعدادي از ژن ها عامل ويژگي‌هاي ظاهري و مابقي عامل ويژگي‌هاي رشد، نمو و ... است كه امروزه بشر با تركيب ژن‌هاي مطلوب چند گياه تلاش مي‌كند به محصول مورد نظر دست پيدا كند.
رئيس انجمن ژنتيك ايران با بيان اينكه به جداسازي ژن و انتقال آن به محصول جديد «ترانس ژنيك» گفته مي‌شود، بيان كرد: اين مساله در فرهنگستان به محصول تراريخته ترجمه شده است. كلمه «تراريخته» نگراني‌ها را در افراد ايجاد كرده است به گونه‌اي كه برخي با شنيدن آن تصور مي‌كنند محصول دچار دستكاري ژنتيك شده و مصرف آن عوارضي را براي سلامتي به همراه دارد.
رئيس سومين كنگره بين المللي و پانزدهمين كنگره ملي انجمن ژنتيك ايران افزود: در محصولات تراريخته صرفا ژن‌هاي عامل براي توليد محصول باكيفيت جداسازي مي‌شود و هيچ گونه دستكاري در خاصيت و كاهش كيفيت آن انجام نمي‌شود. هم‌چنين افراد بايد بدانند براي توليد يك محصول تراريخته وزارت بهداشت، سازمان محيط زيست و جهاد كشاورزي نظارت دارند تا يك محصول با بازدهي بالا، با كيفيت و مطلوب به دست مردم برسد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: بر اساس نتايج بررسي هاي انجام شده مصرف محصولات تراريخته نه تنها براي سلامت مردم مضر نيست بلكه موجب مي شود انسان محصولات با كيفيت تر مصرف كند. براي مثال برنج هاي در كشور وجود دارد كه عطر و طمع مناسب و مطبوعي دارد اما راندمان توليد محصول بالايي ندارد و برنج هايي نيز موجود است كه عطر و طمعي ندارد اما راندمان توليد بالا بازاي هر هكتاركشت در مزرعه دارد با فرايندهاي مهندسي ژنتيك ، امكان تلفيق ژنهاي موثر در عطرو طعم مراكز ژن عامل عطر و بو را از برنج اول و افزودن آن به برنج گونه پرمحصول وجود داشته و ماحصل آن دستيابي به گونه برنج معطر پربازده خواهد بود.
تولايي با توجه به مقرون به صرفه بودن توليد محصولات تراريخته، گفت: براي مثال اساسا برنج هايي كه در كشور ما توليد مي شوند داراي ريشه سطحي هستند و به همين خاطر بصورت غرقابي كشت مي شوند و همين مسئله در شرايط كم آبي و خشكسالي كشور يك مانع اساسي براي توليد است ، با روش مهندسي ژنتيك در كشورمان، محصول تراريخته اي بدست آمده است كه در آن با تلفيق ژن از گياه داراي ريشه عمقي، گياه برنجي بدست آمده است كه بي نياز از كشت غرقابي بوده و با آب بسيار كمتري قابل كشت مي باشد.
رئيس انجمن ژنتيك ايران با بيان اينكه محصولات تراريخته در بازار اقتصاد كشاورزي جهان سهم 80 درصدي دارد، افزود: متاسفانه بسياري از مردم به دليل نام تراريخته از مصرف اين نوع محصولات امتناع مي كنند و با توليد آن مخالف هستند در حالي بسياري از محصولات وابسته به كشاورزي كه از واردات مي شود تراريخته است.
رئيس سومين كنگره بين المللي و پانزدهمين كنگره ملي انجمن ژنتيك ايران با تاكيد براينكه هركدام از محصولات تراريخته كه مراحل ارزيابي و تاييد درمراجع رسمي كشور در ذيل قانون ايمني زيستي را طي نمايندف قطعا سلامت انسان را به خطر نمي اندازد، گفت: هيچ گونه دستكاري ژنتيكي يا تغيير ژنتيكي در اين محصولات انجام نمي شود.
بر اساس اين گزارش سومين كنگره بين المللي و پانزدهمين كنگره ملي انجمن ژنتيك ايران 23 تا 25 ارديبهشت ماه جاري در سالن اجلاس سران با حضور اساتيد، انديشمندان و اساتيد برجسته داخلي و 30 مهمان خارجي از كشورهاي آمريكا، انگليس، ايتاليا، سوئيس، روسيه ، هند و ميهماناني از كشورهاي همسايه و منطقه برگزار مي شود.
1440**
۰ نفر