۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82912706
T T
۰ نفر
وزارت خارجه آمریكا بعد از برجام با فرار مغزها روبرو شده است

تهران - ایرنا - نشریه آمریكایی فارن پالیسی در گزارشی نوشت: كناره گیری ها در وزارت خارجه آمریكا، موجی از نگرانی ها نسبت به خروج كارشناسان مستقل این وزارتخانه در مورد برنامه هسته ای ایران به وجود آورده و این امر نشان دهنده فرار مغزها از این نهاد آمریكایی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، 'كالم لینچ'خبرنگار ارشددیپلماتیك این نشریه و'رابی گرامر'خبرنگار اموردیپلماتیك وامنیتی درگزارشی باعنوان'كارشناس برجسته مسائل هسته ای وزارت خارجه ایالات متحده پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، استعفا داد' افزودند: این هفته پس از اعلام خروج دونالد ترامپ از برجام، مقامات و تحلیل گران نسبت به خروج كارشناسان زبده منع گسترش سلاح هسته ای در وزارت خارجه طی 18ماه گذشته (از زمان روی كار آمدن دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری) اعلام نگرانی كردند.
در این میان می توان به 'ریچارد جانسون' دستیار هماهنگ كننده در اجرای برنامه هسته ای ایران اشاره كرد كه در مذاكرات با كشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان برای نجات برجام تلاش می كرد؛ تلاش هایی كه در نهایت بی ثمر ماند.
هرچند وی دلیل خاصی برای استعفای خود بیان نكرد اما تاكید كرد برجام در سال 2015 موفق به محدود كردن برنامه هسته ای ایران شده است. او در یادداشتی نوشت: من افتخار می كنم در این كار نقش كوچكی داشتم، به ویژه دستاورد فوق العاده در اجرای توافق با ایران.
كناره گیری جانسون از سمتش در وزارت امور خارجه آمریكا، موجی از نگرانی ها نسبت به خروج كارشناسان مستقل این وزارتخانه در مورد برنامه هسته ای ایران به وجود آورده و در عین حال استعفای وی نشان دهنده فرار مغزها از این نهاد آمریكایی است.
مقامات می گویند این روند به ویژه در وزارت خارجه از زمان كنار گذاشتن'ركس تیلرسون' وزیر خارجه پیشین شدت یافته است. شایان ذكر است تیلرسون سال گذشته دفتر هماهنگی تحریم ها را بست و به برخی كارشناسان تحریم، پست های اداری محول كرد.
یكی از مقامات آمریكایی كه در بخش تحریم ها كار می كند، استعفای جانسون را یك 'زیان بزرگ' برای وزارت امور خارجه ایالات متحده توصیف كرد و آن را نشان دهنده احساس رو به رشد دولت ترامپ در نادیده گرفتن كارشناسان حرفه ای این نهاد و جانشینی سیاست های جنجالی خود با اولویت های سیاست خارجی دانست.
'بریان اوتول' یكی از مقامات پیشین وزارت خزانه داری كه اكنون از اعضای غیر مقیم اندیشكده شورای آتلانتیك است در مورد جانسون گفت: 'او دقیقا همان فردی است كه ما می خواهیم در دولت نگه داریم.'
از دیگر كارشناسانی كه به تازگی از سمت خود از وزارت امور خارجه كناره گیری كرده اند می توان به 'توماس شانون' معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی و 'استفان مول' هماهنگ كننده پیشین در امور برجام كه با جانسون كار می كرد، اشاره كرد.
'جرت بلانك' از كارمندان پیشین دولت اوباما در امور برجام در خصوص خروج ترامپ از برجام گفت: خصومت وی با باراك اوباما تنها دلیل وی برای خروج از برجام بود. وی در ادامه در خصوص كناره گیری جانسون از سمتش افزود: من نمی توانم دلیل اصلی خروج جانسون را بیان كنم، اما این كناره گیری خود می تواند دلیل دیگری بر ناتوانی دولت ترامپ برای حفظ استعدادها و نخبگان باشد و این موضوعی است كه سبب نگرانی بیش از اندازه در مورد كارآیی دولت وی می باشد.
هرچند جانسون از پاسخ درمورد دلیل كناره گیری از سمت خود طفره رفت اما درایمیلی به 'فارن پالیسی' نوشت:'توافق هسته ای با ایران تنها برای كمك به پایه گذاری خاورمیانه ای عاری از تسلیحات اتمی منعقد شد، آرزویی كه همه مابه دنبالش هستیم'.
'فارن پالیسی' نام نشریه خبری سیاسی-اقتصادی است كه بنیان‌گذاران آن' ساموئل هانتینگتون' و 'وارن منشل' می‌باشند. ان نشریه در سال 1970 بنیان نهاده شد. محتوای اخبار و گزارش های این نشریه بر امور جهانی، حوادث جاری و سیاست داخلی و بین المللی متمركز است. 'موشه نعیم' از سال 2000 تا 2010 سردبیر آن بود. در سال 2008 شركت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آنرا خریداری كرد، و از سال 2010 سوزان گلاسر سردبیر آن شد'.
اروپام***7276**1590