۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82914966
T T
۰ نفر
شهرداریها رویكرد فرهنگی را جایگزین رویكرد مناسبتی كنند

اهواز – ایرنا- دستیار استاندار خوزستان در امور فرهنگی اجتماعی گفت: برای توسعه كلانشهر اهواز و سایر شهرهای استان لازم است كه رویكرد اجتماعی فرهنگی جایگزین رویكردهای صرفا مناسبتی و تقویمی در برنامه ها و فعالیت های مدیریت شهری شود.

مهدی مكارمی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالهاست نوع نگاه به حوزه مدیریت شهری در شهرهای مختلف دنیا و حتی كلانشهرهای ایران به سمت رویكرد اجتماعی و فرهنگی گرایش پیدا كرده است.
وی گفت: به طور كلی مدیران شهری كلانشهرها به این نكته پی برده اند كه برای بهبود و توسعه همه جانبه شهری باید از شهرداری به عنوان یك نهاد صرفا خدماتی گذر كرده و به سمت امور فرهنگی اجتماعی حركت كنند.
وی ادامه داد: كلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان و شیراز سالهاست كه نهادهای فرهنگی و اجتماعی را در دل شهرداری گنجانده اند و كلانشهر اهواز باوجود اینكه آخرین كلانشهر در ایجاد چنین نهادی بود اما تقریبا زودتر از سایر شهرها نسبت به حذف معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اقدام كرد.
مكارمی یادآور شد: در دوره پیشین شورای شهر و شهرداری، وزارت كشور در راستای چابك سازی شهرداری ها دستور ادغام برخی معاونت ها و تبدیل آنها از هشت به 6 معاونت را صادر كرد اما هیچ گونه توصیه ای برای حذف معاونت فرهنگی اجتماعی نكرد از همین رو بسیاری از كلانشهرها از ادغام معاونت مهم فرهنگی اجتماعی خودداری كردند.
وی افزود: شهردار سابق ساختار جدید شهرداری را به تصویب رساند كه یكی از موارد انحلال معاونت فرهنگی اجتماعی و تقلیل آن به یك سازمان شبه پیمانكاری و مجری امور شهرداری بود اگرچه شورای جدید نیز همانند شورای پیشین در این تصمیم گیری دخالتی نداشت اما انتظار می رفت در اجرای این مصوبه تعجیل نكند.
دستیار استاندار خوزستان در امور فرهنگی اجتماعی خاطر نشان كرد: در سایر كلانشهرها نه تنها معاونت فرهنگی اجتماعی پا برجاست بلكه سازمان های اجرا كننده مصوبات این معاونت نیز وجود دارد زیرا امروزه برای همه مشخص است كه باید بین نهاد برنامه ریزی كننده، تصمیم گیر و سیاست گذار با حوزه اجرا تمایز قائل شد.
وی با تاكید بر اینكه توسعه هر كلانشهر منوط به داشتن رویكرد اجتماعی فرهنگی است گفت: در كلانشهر اهواز با حجم گسترده ای از آسیب های اجتماعی مواجه هستیم از همین رو رسالت شهرداری اهواز سنگین تر شده است و باید به صورت جدی و راهبردی فعالیت های فرهنگی اجتماعی را دنبال كند.
مكارمی ادامه داد: بحث بر سر اشخاص و مدیران خاصی نیست بلكه مشكل ساختار فعلی است كه عملا منجر به تعطیلی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی اجتماعی شده است.
وی گفت: برای خروج شهرهای استان از شرایط فعلی لازم است كه نگاه صرفا فیزیكالیسم و كالبدی را كنار گذاشته و به این باور برسیم كه شهر نیز دارای روح است.
وی گفت: برای استحكام پیوندهای اجتماعی شهر اهواز از طریق بسترسازی فعالیت های فرهنگی اجتماعی اقدام جدی نداشتیم و امروز تاثیر آن در نمود آسیب های اجتماعی مشخص است.
دستیار استاندار خوزستان تاكید كرد: لازم است كه ارتباط مدیران شهری با سازمان های مردم نهاد و نخبگان شهر افزایش یابد.
مكارمی در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان بازگرداندن معاونت فرهنگی اجتماعی به شهرداری اهواز ممكن است یا خیر گفت: استاندا خوزستان تاكنون 2 بار از طریق مكاتبه با وزرات كشور برای بازگرداندن این معاونت اعلام آمادگی كرده است و در صورت نیاز بار دیگر در این خصوص اقدام می كند كه البته پیگیری ویژه برای بازگرداندن این معاونت با شورای شهر و شهرداری اهواز است.
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز تاقبل از سال 87 به‌ عنوان مشاور شهرداری در حال فعالیت بود كه با توسعه امر فرهنگ در سال 87 به معاونت فرهنگی و اجتماعی ارتقا یافت.
به گفته برخی منتقدان در ساختار شهرداری ها معاونت ها در بالاترین سطح قرار دارند كه با حذف این معاونت، در عمل سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت برنامه ها باهم ادغام شده و این باعث تداخل و ناكارآمدی فعالیتها شده است.
9887/6064