۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82916569
T T
۰ نفر

گاردین: فرانسه برای حفظ تجارت با ایران تلاش می كند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82916569
گاردین: فرانسه برای حفظ تجارت با ایران تلاش می كند

تهران- ایرنا- دبیر بخش دیپلماسی نشریه انگلیسی گاردین خبر از همكاری دولت فرانسه و شركت های فرانسوی در برابر تحریم های ثانویه آمریكا علیه ایران با هدف حفظ فعالیت های تجاری با این كشور خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'پاتریك وینتور' دقایقی پیش توییت كرد: وزیران دارایی و امور خارجه فرانسه با 60شركت فرانسوی فعال در ایران دیدار می كنند تا جزئیات نحوه محافظت از تجارت این شركت ها در برابر تحریم های ثانویه آمریكا بررسی شود.
به گزارش ایرنا، فرانسه پیشتر اعلام كرده بود تهدید تحریم های آمریكا علیه آن دسته از شركت های اروپایی كه با ایران روابط تجاری دارند و نیز وضع تعرفه بر صادرات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده، آزمونی برای حاكمیت اروپاست كه پاسخ قاطعی را می طلبد.
امروز نیز روسای جمهوری روسیه و فرانسه در تماس تلفنی كه به ابتكار طرف فرانسوی صورت گرفت، بر پایبندی دو كشور بر توافق هسته ای موسوم به برجام تاكید كردند.
از سوی دیگر خبرنگار روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال ساعتی پیش از ادامه همكاری های اتحادیه اروپا با ایران در بخش انرژی به رغم اعمال مجدد تحریم های آمریكا خبر داد.
لارنس نورمن در توییتی به نقل از یك مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت كه سران این اتحادیه كه برای شركت در نشست غیررسمی با سران كشورهای غرب بالكان به صوفیه بلغارستان رفته اند، تصمیم گرفتند مادامی كه ایران به توافق هسته ای پایبند است، به اجرای برجام ادامه دهند.
سران اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم محافظت از منافع اقتصادی اروپا در برابر فشار تحریم های آمریكا تاكید كردند.
رئیس‌جمهوری آمریكا سه ‌شنبه شب هفته پیش به وقت ایران(18 اردیبهشت)، با تكرار اتهام علیه ایران اعلام كرد كه دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های هسته ای ضد ایران را از سر خواهد گرفت.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریكا تأكید كرد كه این اتحادیه، به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام كردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز پس از دیدار با مقام های روسیه و چین، برای مذاكره با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیران امور خارجه سه كشور انگلیس، آلمان و فرانسه راهی بروكسل پایتخت بلژیك شده است. وی دقایقی پیش با فدریكا موگرینی دیدار كرد.
این دیدارها در راستای دستور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای و بررسی امكان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می شود.
اروپام**3092**1485
۰ نفر