۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82916744
T T
۰ نفر

اروپا در تكاپوی حفظ برجامِ بدون آمریكا

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82916744
اروپا در تكاپوی حفظ برجامِ بدون آمریكا

تهران- ایرنا- همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به بروكسل با هدف تضمین گرفتن از اروپا درخصوص حفظ برجام، گوشه و كنار قاره سبز نیز شاهد تكاپو و تلاش‌های جداگانه از سوی سران كشورهای مختلف برای بقای این توافق بین المللی و ادامه منافع آن برای اروپایی ها است.

شبكه تلویزیونی یورونیوز روز سه شنبه گزارش داد با خروج یكجانبه آمریكا از توافق هسته ای با ایران و هشدارهای دونالد ترامپ به كشورهای اروپایی و اعلام ضرب الاجلی برای شركت هایی كه با تهران مراوده اقتصادی دارند، شاهد تكاپوی كشورهای اروپایی برای حفظ برجام هستیم.
بنا بر اعلام كاخ كرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز با امانوئل مكرون همتای فرانسوی خود بصورت تلفنی در موضوع برجام گفت و گو كرده است و در جریان آن، دو رئیس جمهور بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی تاكید كرده‌اند.
این گفت و گو در زمانی كمتر از یك هفته قبل از سفر مكرون به روسیه برای شركت در نشست اقتصادی سنت پترزبورگ (24 تا 26 مه) انجام شده است.
همچنین امروز سرگئی ریابكوف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام كرد كه گفت و گو درباره آینده توافق هسته‌ای ایران بدون مشاركت آمریكا نیز ممكن است.
دیدیه ریندزر وزیر امور خارجه بلژیك نیز امروز در بروكسل و پس از دیدار با ظریف، در گفت و گو با ایرنا گفت: اتحادیه اروپا درحال جستجوی راه حل هایی برای حفاظت از شركت های اروپایی فعال در ایران در برابرتحریم های آمریكا است.
نشریه اشپیگل نیز امروز نوشت شركت های آلمانی فعال در ایران اكثرا به ادامه فعالیت و ماندن در این كشور فكر می كنند ضمن آنكه كمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا در صدد است شركت های اروپایی از جمله شركت های آلمانی تضمین لازم را برای ادامه فعالیت درایران بدهند.
همچنین روزنامه گاردین امروز نوشت وزیران دارایی و امور خارجه فرانسه با 60 شركت فرانسوی فعال در ایران دیدار می كنند تا جزئیات نحوه محافظت از تجارت این شركت ها دربرابر تحریم های آمریكا را بررسی كنند.
رهبران كشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند فردا (چهارشنبه) در نشستی در صوفیه پایتخت بلغارستان وضعیت همكاری‌های اقتصادی شركت‌های اروپاییِ طرف قرارداد با ایران را پس از خروج آمریكا از برجام به بحث بگذارند.
بنا بر اعلام یكی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا، قرار است ژان كلود یونكر رئیس كمیسیون اروپا و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست مشتركی كه عصر چهارشنبه در پایتخت بلغارستان برگزار می‌شود، رهبران تمام 28 كشور عضو را در جریان گزینه‌های در دسترس در این باره قرار دهند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا سه شنبه هفته گذشته اعلام كرد كه از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر برجام روبرو شد.
طرف های اروپایی اعلام كرده اند كه به توافق هسته ای پایبند هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اقدام ترامپ، اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با پنج كشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
محمدجواد ظریف رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را كه به دستور روحانی صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز كرد.
وی ابتدا به چین و روسیه رفت و دقایقی پیش وارد بروكسل شد. وی قرار است سه شنبه در بروكسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو كند.
اروپام**9041** 1723