۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۸
کد خبر: 82916822
T T
۰ نفر

ظریف: اروپا از منافع برجام برابر آمریكا حراست كند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۸
کد خبر: 82916822
ظریف: اروپا از منافع برجام برابر آمریكا حراست كند

بروكسل - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر خارجه كشورمان در ادامه سفر به بروكسل برای رایزنی درباره برجام گفت كه اروپا از منافع برجام دربرابر واشنگتن حراست كند.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا، ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار اسكای نیوز مبنی بر اینكه اگر شركت های اروپایی از سوی آمریكا تهدید شوند، افزود: اروپا بایستی اطمینان حاصل كند كه ایالات متحده به دلیل اقدام غیرقانونی اش پاداش نگیرد.
این اظهارات پس از آن صورت می گیرد كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج این كشور از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه تهران را اعلام كرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واكنش به اقدام ترامپ، اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با پنج كشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، جمهوری اسلامی تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه كشورمان از روز شنبه دور تازه رایزنی های خود درباره توافق هسته ای كه به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد را از چین آغاز كرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی كشورمان روز گذشته وارد روسیه شد و پس از رایزنی با همتای روس خود، مسكو را به مقصد بروكسل برای دیدار با وزیران امورخارجه فرانسه، آلمان، انگلستان و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترك كرد.
ظریف پس از دیدار با موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: در این دیدار، بر ضرورت اجرای كامل برجام توسط تمام طرف های باقیمانده، ارائه تضمین به ایران برای بهره مندی از منافع برجام و اینكه تضمین شود این بهره مندی ها نظر مشترك ایران و اتحادیه اروپا می باشد، تاكید شد.
ظریف توضیح داد:درباره نحوه اقدام و چگونگی رسیدن به تضمین ها، كارها شروع شده است.
وی تصریح كرد: برجام دارای منافع برای تمام طرف ها است و ما بایستی اطمینان حاصل كنیم كه یك كشور با خروج غیرقانونی اش نمی تواند از این اقدام نفعی ببرد.
وزیرخارجه كشورمان بعد از ظهر امروز(به وقت محلی) قرار است در نشستی با حضور وزیران خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار كند.
همزمان با سفر ظریف به بروكسل برای انجام مذاكراتی سونوشت ساز با مقام های اروپایی درخصوص برجام ، 'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه تاكید كرد كه ادامه حیات برجام به هنر و توانایی اروپایی ها برای محافظت از شركت های تجاری خود در برابر تحریم های آمریكا علیه ایران بستگی دارد.
روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال نیز امروز به نقل از یك مقام ارشد اتحادیه اروپا، از ادامه همكاری های این اتحادیه با ایران در بخش انرژی به رغم احتمال اعمال دوباره تحریم های آمریكا خبر داد.
این دیدار در جهت دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای و بررسی امكان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می شود.
در پی اعلام خروج یكجانبه و غیرقانونی آمریكا از برجام، وزارت خارجه رایزنی ها برای ادامه برجام بدون آمریكا را در دستور كار قرار داده است.
پیش از این رئیس جمهوری در تماس های تلفنی با آنگلا مركل صدراعظم آلمان و امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه خواستار تضمین دقیق، صریح و مشخص منافع تهران در برجام شد و از اتحادیه اروپایی بویژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تامین و تضمین منافع ایران در برجام پس از خروج آمریكا از این توافق، اعلام كنند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا سه شنبه هفته گذشته اعلام كرد كه از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر برجام روبرو شد.
طرف های اروپایی اعلام كرده اند كه به توافق هسته ای پایبند هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اقدام ترامپ، اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با پنج كشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
محمدجواد ظریف رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را كه به دستور روحانی صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز كرد.
وی ابتدا به چین و روسیه رفت و دقایقی پیش وارد بروكسل شد. وی قرار است سه شنبه در بروكسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو كند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1010