۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82917380
T T
۰ نفر

«راه حل فوری اقتصادی» گزینه اروپا برای نجات برجام

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82917380
«راه حل فوری اقتصادی» گزینه اروپا برای نجات برجام

تهران - ایرنا - واقعیت این است كه كشورهای اروپایی تا اینجا بدون هرگونه اختلاف روی موضع محكم خود درمقابل فشارهای آمریكا ایستاده اند و تلاش می كنند برجام را نجات دهند.

فدریكا موگرینی نماینده اتحادیه اروپا می گوید اروپایی ها سخت دنبال راه حلی فوری برای ادامه تجارت با ایران هستند.
پس از خروج آمریكا از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در 18 اردیبهشت ماه جاری سران اروپا اعلام كردند كه در برجام می مانند و خواهان حفظ آن هستند حتی بدون آمریكا.
به تعبیر وزیر امور خارجه انگلیس كه برای شركت در نشست مشترك با وزیران خارجه فرانسه و آلمان و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروكسل رفته، برجام باوجود خروج آمریكا معاهده ای با ارزش است.
بوریس جانسون می گوید به همراه شریكان اروپایی اش در بروكسل حاضر شده تا تعهد اروپا را به برجام به نمایش بگذارند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: قدرت های غربی وعده دادند با حفظ جریان سرمایه گذاری و نفت، توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ كنند.
به گزارش این خبرگزاری، قدرت های اروپایی تصدیق كردند كه باید برای اعطای ضمانت های مورد مطالبه تهران تلاش كنند.
همانطور كه ایران بارها تاكید كرده تعهد اروپا در قبال برجام باید در عمل به فعلیت برسد و چند هفته بیشتر زمان باقی نمانده تا جهان شاهد باشد كشورهای اروپایی در عرصه عمل به چه تصمیم هایی برای حفظ برجام می رسند.

**تحریم های ثانویه و استقلال اروپا
شركت های خصوصی اروپایی بسیاری در آمریكا مشغول فعالیت هستند و از سویی آن دسته از تحریم های آمریكا كه با عنوان تحریم های ثانویه شناخته می شود می تواند دست و بال اروپایی ها را در ارتباط با ایران ببندد اما اروپا می گوید خواهان حفظ برجام است و این یعنی باید راهی بیابد تا هم از شركت های اروپایی فعال در ایران حمایت كند و هم تحریم های آمریكا را دور بزند.
تحریم های ثانویه آن دسته از تحریم هاست كه به واسطه اعلام آمریكا، سایر كشورها هم ملزم به رعایت آنها هستند و گرنه توسط واشنگتن تحریم می شوند.
گرچه حجم مبادلات تجاری اروپا با آمریكا نیز رقم قابل ملاحظه بالایی را شامل می شود اما طی سال های گذشته بسیاری از شركت های اروپایی وارد اقتصاد ایران شده اند و سرمایه گذاری های مختلفی كرده اند؛ از سویی حجم مبادلات دو طرف نیز بسیار رشد كرده است.
اما صرفنظر از ضرورت حفاظت از سرمایه گذاری های اروپایی ها كه در دوران پسابرجام در ایران انجام شده، تنها موضوع مبادلات تجاری در میان نیست، موضوع استقلال عمل و پایبندی به تعهدات جهانی نیز اهمیت بسیار دارد.
یكی از حلقه های زنجیری كه سبب شده اتحاد كشورهای اروپایی در مقابل آمریكا برای حفظ برجام بدون هرگونه خللی تاكنون ادامه داشته باشد، ضرورت توجه به استقلال رای و اعتبار این كشورها است؛ همانطور كه خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل ازیكی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه نوشته است: تهدید شركت های اروپایی كه با ایران مراوده دارند از سوی آمریكا محك مهمی برای استقلال و حاكمیت اروپا در برابر واشنگتن است.
مشاور امانوئل مكرون گفته است: مقام های اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه در حال بررسی كانال های دیپلماتیك موجود برای ادامه همكاری تجاری با طرف ایرانی هستند.
وی افزوده است: اعلام تعرفه های سنگین صادرات آلومینیوم و فولاد اروپا به مقصد آمریكا نیز بسیار ناعادلانه است و واكنش تند و محكم كشورهای اروپایی را طلب می كند.

**محور تصمیم های اقتصادی اروپا
پس از خروج یكجانبه آمریكا از برجام ایران اعلام كرد كه اگر اروپا تضمین دهد منافع تهران در این توافقنامه بین المللی چندجانبه محفوظ می ماند و تحریم های هسته ای باز نمی گردند، امكان ادامه اجرای آن وجود دارد.
سران كشورهای اروپایی به همین منظور دیروز در بروكسل جمع شدند تا راههای حفظ برجام را بررسی كنند.
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه در نقش نماینده این اتحادیه عمل می كند پس از این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران و نیز وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس را مثبت ارزیابی و با اعلام اینكه اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند گفت كه برای حفظ برجام بر روی چه محورهای اقتصادی درحال كار و بررسی هستند.
قرار است نشست های اروپایی ها در سطوح مختلف سران و كارشناسی برای یافتن راه حل های اقتصادی به منظور ادامه ارتباط اقتصادی با ایران در روزهای آینده نیز جریان داشته باشد. ازجمله نشست سران 28 كشور اروپایی كه قرار است امروز در صوفیه پایتخت بلغارستان در این زمینه برگزار شود.
موگرینی پس از نشست بروكسل گفت: همه شركت كنندگان در نشست از بابت خروج ایالات متحده اظهار تاسف كردند و پذیرفتند كه عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و رفع تحریم ها بخش جدایی ناپذیر برجام است.
به گفته موگرینی گفت و گوها در مرحله كارشناسی برای یافتن راه حل های عملی فوری ادامه خواهد یافت.
وی همچنین موارد مورد بررسی و اقدامِ مطرح شده دراین نشست را به این شرح نام برد:
1- حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران
2- ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران
3- نقل و انتقال كارآمد بانكی با ایران
4- ادامه حمل و نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی با ایران
5- تمهیداتی برای ارائه اعتبار صادراتی و سایر خدمات مالی و بیمه ای به منظور تسهیل همكاری های مالی از جمله حمایت از سرمایه گذاری
6- قدم برداشتن در جهت توسعه دادن همكاری ها و یادداشت های تفاهم بین شركت های ایرانی و اروپایی
7- سرمایه گذاری بیشتر در ایران با حمایت از منافع عملگرهای اروپایی
8- گسترش فضای شفاف تجارت و كسب و كار در ایران

**راهكارهای اروپا چیست
ازجمله راهكارهایی كه این روزها توسط برخی منابع برای تضمین ارتباط اقتصادی با ایران مطرح می شود قانون سال 1996 اتحادیه اروپاست؛ آنطور كه یك مشاور رئیس جمهوری فرانسه به رویترز گفته است: به روز رسانی این قانون علیه تحریم های آمریكا - كه قانون مسدود سازی خوانده می شد- در دست بررسی است و باید نخستین گزینه در برابر تهدیدهای واشنگتن باشد.
برخی كشورهای دیگر اروپایی همچنین می گویند كه پیشنهادهایی هم غیر از این قانون دارند كه اگر اتحاد و همگرایی این كشورها در مقابل آمریكا همچنان محفوظ بماند شاید قابلیت اجرا داشته باشد.

**اروپای بدون اختلاف برای حفظ برجام
مشاور رئیس جمهوری فرانسه به انسجام كشورهای اروپایی برای حفظ برجام اشاره كرد و توضیح داد: هیچ نشانه ای از اختلاف میان اروپایی ها وجود ندارد. همه چیز حاكیست كه موضع اروپا محكم و متحد خواهد بود.
وی ادامه داد: آمریكا اعلام كرده آمادگی دارد در باره مسائل مختلف با اروپا مذاكره كند اما ما نمی توانیم در حالی كه تفنگ روی سرمان گذاشته شده، مذاكره كنیم.
وزیر امور خارجه انگلیس نیز می گوید چون برجام حتی منهای آمریكا ارزش دارد به همراه فرانسه و آلمان روی ارائه بسته ای پیشنهادی به ایران به منظور ترغیب این كشور به باقی ماندن در برجام می اندیشند.
جانسون گرچه وقتی در پاسخ به خبرنگاری گفت كه باید نسبت به آنچه 'سیم خاردار الكتریكی و موانع برق دار' قوانین خارج از قلمرو آمریكاست واقع بین بود اما در عین حال تاكید كرد كه این بدان معنا نیست كه نتوان در این زمینه كاری كرد.

**بخش انرژی یكی از خطوط قرمز
گرچه اروپا باید در همه زمینه های اقتصادی كه در بندهای برجام قید شده تلاش كند ارتباطات تجاری با ایران را حفظ كند اما یكی از مهمترین این بخش ها انرژی است.
یك مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال گفته است:اتحادیه اروپا همكاری با ایران در بخش انرژی را باوجود احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریكا ادامه می دهد.
این خبرنگار آمریكایی كه لارنس نورمن نام دارد در توییتی به نقل از یك مقام ارشد اتحادیه اروپا كه نام وی را اعلام نكرده نوشت: ما وحشت نكرده ایم.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان نیز كه در بروكسل به سر می برد روزگذشته در گفت وگو با خبرنگار اسكای نیوز گفته است: اروپا باید اطمینان حاصل كند كه ایالات متحده به دلیل اقدام غیرقانونی اش پاداش نگیرد.

**تغییر در روابط اروپا با آمریكا
چند روز پیش از خروج ترامپ از برجام، وقتی رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان به آمریكا رفتند تا رئیس جمهوری این كشور را متقاعد كنند از یك معاهده چندجانبه جهانی خارج نشود اما دست خالی بازگشتند، می شد حدس زد كه زمینه های شكاف بیشتر بین اروپا و آمریكا دارد خودش را نمایان می كند.
به قول عامیانه وقتی ترامپ روی سران كشورهای مهم اروپا را زمین انداخت، برای اروپایی ها كم هزینه و سرافكندگی نداشت؛ حالا با این وضعیت كه بارها هم بر حفظ برجام منهای آمریكا تاكید كرده اند براحتی نمی توانند قید این توافقنامه را بزنند زیرا ضعف در برابر آمریكا و سرافكندگی بیشتر كشورهای اروپایی قلمداد خواهد شد.
به ناچار باید اروپا دنبال راه حل هایی برای حفظ برجام و جداكردن مسیر خود از آمریكایی كه رئیس جمهورش ترامپ هست باشد،ضمن اینكه مراقبت كند مبادلاتش با آمریكا نیز محفوظ بماند و شركت های خصوصی اروپایی دچار آسیب نشوند اما این مراقبت دلیلی بر آن نیست كه مناسبات اروپا با آمریكا دستخوش تغییر نشده است.
به گزارش خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس، آنگلا مركل صدراعظم آلمان روز گذشته ضمن تاكید بر ضرورت حفظ برجام اظهارداشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای خروج از برجام، نشانه تغییر در روابط آلمان - آمریكا و روابط اروپا - واشنگتن است.
اروپام**1008**1590
گزارش از: داود میاندهی
۰ نفر