۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82918403
T T
۰ نفر

اهواز از توسعه نامتوازن رنج مي برد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82918403
اهواز از توسعه نامتوازن رنج مي برد

اهواز- ايرنا- نماينده مردم اهواز، حميديه، باوي و كارون ريشه مشكلات شهر اهواز را توسعه نامتوازن محلات آن دانست و گفت:در محلات شهر اهواز توسعه از جهت مهندسي مورد توجه بوده ولي به جنبه هاي اجتماعي، فرهنگي و امنيتي توجه نشده است.

به گزارش ايرنا همايون يوسفي شامگاه چهارشنبه در همايش بررسي توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز، تخلفات شهري، ساخت و سازهاي غير مجاز، تغيير كاربراي اراضي و تبديل اراضي به صورت غير كارشناسي شده را از عوامل ايجاد توسعه نامتوازن در محلات دانست.
وي گفت: از سويي ديگر فروش تراكم نيز در اين توسعه نامتوازن نقش مهمي دارد و ساختار علمي شهرها را دچار مشكل مي كند. كه اين امر به نبود نگرش درآمدزايي براي شهرداري ها باز مي گردد. در واقع مبناي تصميم گيري در شهرداري ها علمي نيست و بيشتر بر اساس منافع سياسي برخي افراد است.
يوسفي يكي از آثار اين وضعيت را احساس تيعيض در شهروندان دانست و گفت: يكي ديگر از مشكلات موجود سياسي شدن شوراها و شهرداري هاست. در گذشته شاهد تصميم گيري هايي بوديم كه با اصول شهرسازي منطبق نبود.
وي در بخشي ديگر با اشاره به اينكه توسعه بايد از مناطق فقير نشين آغاز شود،تصريح كرد: يكي از دلايل مهم توسعه نيافتگي خوزستان، به مشكلات كلانشهر اهواز باز مي گردد.
نماينده مردم اهواز، حميديه باوي و كارون خاطر نشان كرد: امروز شاهد آن هستيم كه حجم مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك به كلانشهر اهواز بيشتر شده است. در واقع يكي از دلايل اين مهاجرت افراد بيكار به كلانشهرها، اقدامات غير كارشناسي شده در تبديل روستاها به شهر بوده است زيرا با اين كار ويژگي خودگرداني روستاها را از آنها گرفتيم.
وي ادامه داد: برخي نمايندگان به دلايل سياسي و يا بعضا فشارهاي مردمي به دنبال تبديل روستاها به شهر بودند اما به عوارض اجتماعي آن دقت نكردند.
يوسفي گفت: در پي توسعه نامتوازن محلات مسائلي همچون اختلاف طبقاتي، مشكلات امنيتي و اجتماعي به وجود مي آيد. در اين صورت مردم آن مناطق سهم خود را در توسعه كمتر احساس مي كنند و ميزان مشاركت مردمي كاهش مي يابد.
وي با تاكيد بر اينكه مهم ترين عامل توسعه پايدار در هر شهري مشاركت مردم است افزود: در كشورهاي توسعه يافته شهرداري مديريت كل شهر را بر عهده دارد و نهادهايي چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پليس نيز توسط شهرداري اداره مي شوند اما در كشور ما و به تبع آن شهر اهواز زيرساخت هاي لازم براي اجراي اين نوع مديريت شهري هنوز فراهم نيست.
يوسفي تصريح كرد: شهرداري يك نهاد اجتماعي است و زماني مي تواند به توسعه شهر كمك كند كه داراي شهرونداني با شرايط اقتصادي مناسب باشد زيرا با كاهش سطح درآمدي آنها نمي توان انتظار پرداخت عوارض داشت.
9887/6068