۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82919943
T T
۰ نفر

آشاميدني ها در افطار و سحر

شربت شفابخش

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82919943
شربت شفابخش

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان روز شنبه /29 ارديبهشت 97 مطلبي با عنوان «شربت شفابخش» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: شيوه استفاده از تغذيه مناسب در ماه مبارك رمضان به ويژه در فصل گرما اهميت ويژه اي دارد كه روزه دار دچار مشكل نشود. افرادي كه از نحوه تغذيه در اين ماه اطلاعي ندارند ممكن است دچار بيماري هايي مانند زخم معده، رفلاكس معده و حتي بيماري هاي پوستي شوند. بنابراين يكي از نكات ضروري روزه داري براي بهره بردن كامل از معنويات اين ماه پر فيض، رعايت نكات تغذيه اي آن است.
رعايت تنوع در برنامه غذايي
يك مشاور تغذيه به خبرنگار ما مي گويد: مصرف غذا در ماه رمضان نسبت به ماه هاي ديگر بايد 20 تا 30 درصد كمتر باشد. تغذيه مطلوب در ايام روزه داري كه بايد با كاهش مقدار غذا و بهبود كيفيت آن و به صورت منظم براي افطار و سحر همراه باشد مفيد است. كم شدن چربي هاي ذخيره ميزان چربي و كلسترول خون و فعال شدن سيستم ايمني بدن از نتايج آن است.«مسعود فيروز كوهي» ادامه مي دهد: در برنامه تغذيه خوب رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي مهم است. تغيرات ناگهاني و شديد در برنامه غذايي به هيچ وجه مناسب نيست. به طور قطع پس از ساعت ها تحمل گرسنگي و تشنگي نوع تغذيه در افطار بايد مورد توجه قرار گيرد. معده خالي در هنگام افطار تحمل غذاي سنگين را ندارد، بنابراين خوردن غذاهاي سبك و با هضم راحت تر، كم حجم و پر كالري و تقريبا نرم براي افطار مناسب است.وي بيان مي كند: روزه خود را با يك نوشيدني گرم، مانند آب ولرم، نبات داغ، شير ولرم يا چاي باز كنيد. سفره افطار را با خرما، نان و سبزي، پنير كم چرب و يك غذاي سبك مانند آش، حليم، سوپ، شله زرد يا فرني بچينيد. از هر يك از مواد غذاي سفره افطار مقدار كمي ميل شود. صرف آب، چاي و نبات داغ، دهان و مري را براي عبور غذا آماده مي كند و مقداري مواد قندي نيز به بدن مي رساند. مصرف سوپ يا آش تركيبي از كربوهيدرات، پروتئين و به ويژه املاح و مواد معدني را به بدن مي رساند.وي خاطرنشان مي كند: مصرف زياد غذايي در زمان افطار سبب مي شود معده اي كه كمي كوچك شده به يك باره حجيم شود كه اختلالات گوارشي را در پي دارد. از نان هاي كامل مانند نان سنگگ و نان جو كه فيبر دارد استفاده كنيد و در همه وعده ها صرف غذا به ميزاني باشد كه كامل سير نشده باشيد.
مصرف مايعات
وي مي گويد: اگر افطار تخم مرغ مي خوريد آب پز باشد زيرا هضم آن راحت تر است. در افطار از مصرف آب و مايعات زياد به ويژه آب سرد خودداري شود. زيرا سبب ضعف مي شود و ميل به نوشيدن آب را بيشتر مي كند. همچنين شيره معده را رقيق مي كند و اختلال در جذب و هضم مواد غذايي را به دنبال دارد. حجمي از معده را پر مي كند و سبب مي شود مواد غذايي اصلي كمتري بخوريد. ورم و فشار معده ايجاد مي كند. مصرف زياد چاي نيز اين اثر منفي را به همراه دارد. كارشناس تغذيه مي گويد: مصرف زولبيا و باميه به مقدار كم مفيد است. زيرا روغن، نشاسته و قندهاي ساده دارد، ولي مصرف زياد و مستمر آن ضرر دارد و در تنظيم قند خون ايجاد اشكال مي كند. به همين دليل مصرف خرما و توت خشك به جاي آن توصيه مي شود.
شام مختصر
اين كارشناس بيان مي كند: دو تا سه ساعت بعد از افطاري سبك، شام كم حجم توصيه مي شود. مواد غذايي شام چرب، شور، شيرين و پر ادويه نباشد و هيچ گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نكنيد. نوشيدن آب نيم تا يك ساعت قبل يا بعد از غذا مشكلي ندارد. از مصرف نوشابه همراه غذا پرهيز كنيد زيرا گاز آن حجمي از معده را اشغال مي كند و اجازه مصرف غذاي اصلي را نمي دهد.وي تصريح مي كند: مصرف سالاد، سبزي و ماست همراه غذا توصيه مي شود. مصرف روغن هاي جامد، نباتي، كره يا دسرها، شيريني و شكلات را كاهش دهيد و از روغن هاي گياهي مانند روغن زيتون استفاده كنيد. مصرف كله پاچه، سيرابي، شيردان به دليل احساس تشنگي در روز توصيه نمي شود. همچنين مصرف سس مايونز، سوسيس و كالباس به دليل احساس تشنگي كاهش يابد.وي بيان مي كند: بيدار نشدن در سحر مورد تاييد مشاوران تغذيه نيست، زيرا در طولاني مدت سبب ضعف و بي حالي روزه دار مي شود. اين افراد از ساعت 11 قبل از ظهر دچار افت بازده كاري مي شوند و گاه سردرد، سرگيجه، افت قند خون و فشار خون در آن ها ديده مي شود. مهم ترين منبع سوخت و انرژي براي مغز، گلوكز است كه از برنج، ماكاروني و نان تامين مي شود و فقط به مدت هشت ساعت مي تواند در بدن ذخيره شود، بنابراين اگر روزه دار، سحري نخورد اين ذخيره در ساعات اوليه صبح تمام و مغز دچار كمبود سوخت مي شود.
توصيه هاي تكميلي
وي ادامه مي دهد: اگر با گرفتن روزه دچار معده درد مي شويد هنگام سحر مخلوطي از ترنجبين و خاكشير بخوريد. در زمان افطار هم يك ليوان عرق نعناع با نبات يا عسل ميل شود. بلافاصله بعد از خوردن سحري نخوابيد. در وعده سحري از خورش هاي ملين مانند خورشت كدو يا آلو و خورش باميه استفاده كنيد تا دچار يبوست نشويد. غذاهاي خشك مثل ماهي، شامي، كوكوهاي سبزي و سيب زميني، مرغ سوخاري و امثال آن در وعده شام مصرف شود زيرا براي سحر مناسب نيست.
8006**3213