۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82919947
T T
۰ نفر

اهداي خون مناسبتي نباشد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82919947
اهداي خون مناسبتي نباشد

زنجان - ايرنا - مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا كنندگان اداره كل انتقال خون استان زنجان گفت: از هم استاني ها در خواست مي شود اهداي خون را به ماهها و روزهاي مناسبتي موكول نكنند، چرا كه خون و فرآورده هاي آن يك نياز دائمي و هميشگي است.

پروين عليجاني روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: بيشتر مردم نوعدوست اين استان در ماهها و روزهاي مناسبتي به اهداي خون اقدام مي كنند و اين روند با توجه به مراجعات بالا ارائه خدمات رساني مطلوب به گروههاي هدف را با مشكل روبرو مي كند.
وي اظهار كرد: ميزان اهداي خون هم استاني ها همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان بويژه دهه اول كاهش مي يابد و اين در حالي است شمار مراجعه كنندگان در شبهاي قدر افزايش مي يابد.
عليجاني خاطرنشان كرد: مديريت اهداي خون توسط قشرها مختلف مردم در اين ماه مي تواند علاوه بر خدمات رساني بهينه از كثرت بالاي مراجعه كنندگان در پايگاههاي انتقال خون جلوگيري و اين موضوع مهم مورد توجه همشهريان باشد.
وي اعلام كرد: بر اين اساس طبق برنامه ريزي انجام گرفته پايگاه انتقال خون شهر زنجان واقع در چهارراه سعدي روزهاي /شنبه تا چهارشنبه/ از ساعت هشت صبح تا 13:15 و پنجشنبه ها نيز هشت تا 12:15 و پس از افطار نيز از ساعت 8:30 تا نيمه هاي شب آماده خون گيري از همشهريان است.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا كنندگان اداره كل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: ابهري ها نيز براي اهداي خون مي توانند در ماه مبارك رمضان روزهاي يكشنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت تا 11:30 به پايگاه انتقال خون اين شهر مراجعه كنند.
وي اضافه كرد: در ماه گذشته 2 هزار و 607 نفر به پايگاههاي انتقال خون استان مراجعه كردند كه از اين تعداد يك هزار و 860 نفر موفق به اهداي خون شدند.
عليجاني خاطر نشان كرد: در مدت ياد شده 69 نفر از مراجعه كنندگان به پايگاههاي انتقال خون پلاكت و پلاسما و 80 نفر از بانوان استان نيز خون اهدا كردند.
به گزارش ايرنا، سال گذشته 32 هزار و 957 نفر به مراكز اهداي خون استان مراجعه كردند كه اين تعداد در مقايسه با سال ماقبل آن 8.5 درصد افزايش دارد.
از مجموع مراجعه كنندگان در مدت ياد شده به تعداد چهار هزار و 229 نفر معادل 13 درصد نمونه گيري شدند و 22 هزار و 49 نفر نيز خون اهدا كردند.
94درصد اهدا كنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقيه را زنان تشكيل مي دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خوني در اين استان توليد و مورد استفاده بيماران قرار مي گيرد.
7320/8068