۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82919992
T T
۰ نفر

كمالوندي:

هيچ كاري با خروج آمريكا از برجام معطل نشده است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82919992
هيچ كاري با خروج آمريكا از برجام معطل نشده است

تهران - ايرنا- سخنگوي سازمان انرژي اتمي از تاكيد هيات اروپايي براي تسريع در همكاري ها با ايران خبر داد و گفت: كار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود وهيچ كاري به خاطر خروج آمريكا از توافق هسته اي معطل نشده است.

بهروز كمالوندي روز شنبه در حاشيه مذاكرات هيات اروپايي به رياست كميسيون انرژي اتحاديه اروپا با هيات هسته اي ايران به رياست رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوالي درباره اقدامات اين سازمان انرژي اتمي در واكنش به برهم خوردن برجام گفت: سازمان مي‌تواند اقداماتي را شروع كند اما ترجيح ما اين است كه برجام بيش از اين صدمه نبيند و اروپا مكانيزم‌هايي را براي عبور از تحريم‌ها ايجاد كند. البته بايد خاطر نشان كرد اروپايي‌ها صرفا از ناحيه برجام تحت فشار آمريكا نيستند بلكه در حوزه‌هايي از جمله آب و هوا و يا موضوع كره شمالي كه عملا از سوي آمريكا در حاشيه قرار گرفته‌اند، اختلافاتي وجود دارد.
وي تاكيد كرد: درهاي همكاري با اروپا باز است. اگر بتوانيم به مكانيزمي برسيم كه بدون آمريكا برجام ادامه پيدا كند، مي‌توانيم به همكاري‌هايمان ادامه دهيم. اتحاديه اروپا تاكنون اقدامات زيادي از جمله ايجاد يك مركز عالي ايمني هسته‌اي در ايران اقدام كرده است و همچنين در زمينه ايمني و همكاري‌هاي صلح‌آميز و مشاركت در يورو فيوژن در حوزه گداخت هسته‌اي تعاملات مثبتي داشته‌ايم و اروپايي‌ها تاكيد دارند كه همچنان از فعاليت با ايران حمايت مي‌كنند.
كمالوندي در پاسخ به اينكه چه تضميني وجود دارد اروپايي‌ها در نيمه راه فعاليت‌ها و همكاري‌هايشان را با ايران كند و يا معطل نكنند، اظهار كرد: در عالم سياست تضمين‌ها ارتقا و جايگاه كشورهاست. امروز آمريكا به لحاظ اعتبار بين‌المللي در وضعيت بدي قرار دارد و در ملاقات‌هاي خارجي ما به وضوح اين مساله را مي‌بينيم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در رابطه با اروپا، خاطرنشان كرد: در حال حاضر شاهد هستيم كه اروپايي‌ها حداقل اراده بر حفظ برجام و ادامه همكاري دارند اما اينكه اين اراده براي باقي ماندن ايران در برجام كافي باشد، به زمان نياز داريم.
وي گفت: مذاكرات امروز با اروپايي‌ها سازنده بود و بايد به گفت‌وگوهاي خود با طرف اصلي اروپا، چين و روسيه ادامه دهيم.آنها در تعهداتشان بود كه كارگروهي را تشكيل دادند و در داخل كارگروه دو مسئول تعيين كردند كه چين و آمريكا بود و با خروج آمريكا يكي از آن ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.
كمالوندي درباره تاكيد سران اتحاديه اروپا بر مذاكرات موشكي با ايران در چارچوب برجام، گفت: در رابطه با اين موضوع، سازمان انرژي اتمي تصميم‌گيرنده نيست. در عين حال بارها از سوي مسئولان گفته شده است كه هيچ كس در ايران در رابطه با فعاليت‌هاي موشكي گفت‌وگويي نخواهد داشت به خصوص اگر قرار باشد اين گفت‌وگوها به برجام مرتبط شود. برجام به اين شكل كه هست يا باقي مي‌ماند يا كنار گذاشته مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه اگرمذاكرات ايران با اروپايي‌ها براي ادامه اجراي برجام موفق نباشد و تصميم به خروج از برجام گرفته شود، آيا اروپايي‌ها همراه با آمريكا عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و يا يكجانبه اقدام به تحريم ايران خواهند كرد، گفت: در اين رابطه هفته گذشته در كميسيون امنيت ملي به طور مفصل صحبت شد و تاكيد شد سازمان انرژي اتمي براي همه شرايط آماده است و ظرفيت بازگشت به شرايط قبل و حتي جلوتر از آن از سوي سازمان وجود دارد و اين مساله را با عدد و رقم و توضيحات كافي به كميسيون ارائه كرديم و نمايندگان مطمئن شدند كه سازمان ظرفيت لازم را براي برگشت‌پذيري در صورت هرگونه خلف وعده كلي دارد.
كمالوندي در ادامه دراين باره كه در صورت خروج ايران از برجام، روند تعامل و همكاري ايران و آژانس در چه سطحي خواهد بود، افزود: ما در حال حاضر دو نوع تعامل با آژانس داريم كه البته در ارتباط با برجام سه نوع تعامل است. طبيعي است اگر برجامي در كار نباشد نوع سوم (تعهدات برجامي) حذف مي‌شود و تعامل نوع دوم يعني پروتكل الحاقي نيز منتفي مي‌شود و تعامل ما با آژانس در سطح پادمان جامع مي‌ماند كه همه اعضاي آژانس در اين سطح هستند.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: اينكه بخواهيم فراتر از پادمان جامع فعاليت‌هايمان با آژانس را كاهش دهيم به مفهوم خروج از ان‌پي‌تي است كه در اين رابطه مسئولان عالي نظام تصميم مي‌گيرند.
وي ادامه داد: وزارت خارجه از طريق مكانيزم پاراگراف 36 برجام كار شكايت و اعتراض به خروج آمريكا از اين توافق به كميسيون مشترك برجام را شروع كرده است كه مسير خاص خود را دارد. در چارچوب كميسيون مشترك برجام اين امكان وجود دارد كه ايران بخشي يا همه تعهداتش را اجرا نكند.
كمالوندي در رابطه با تحولات مربوط به بازطراحي راكتور اراك بعد از خروج آمريكا از برجام گفت: آنها در تعهداتشان بود كه كارگروهي را تشكيل دادند و در داخل كارگروه دو مسئول تعيين كردند كه چين و آمريكا بود و با خروج آمريكا يكي از آن ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه با توجه به تحولات مربوط به خروج آمريكا از برجام تاكيد كرد: كار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود و هيچ چيز به خاطر خروج آمريكا معطل نشده و هيات اروپايي نيز امروز تاكيد داشت كه بايد به همكاري‌هايمان سرعت دهيم.
وي به سفر كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا به تهران اشاره كرد و گفت: اين اولين سفر يك مقام بلندپايه اروپايي بود كه بعد از خروج آمريكا از برجام انجام شد. طرف اروپايي به پايبندي به تعهداتش در چارچوب برجام اشاره كرد. علاوه بر اين، اين سفر حاوي يك پيام مثبت براي جامعه بين‌المللي بود و اينكه اگر كساني مشكلاتي براي برجام ايجاد مي‌كنند اما اين توافق همچنان ادامه دارد.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: اروپايي‌ها مكانيزم‌هايي را براي مقابله با تحريم‌هاي آمريكا در نظر گرفتند كه اين مكانيزم‌ها تا هشت آگوست يعني يك ماه ديگر كه تحريم‌هاي آمريكا شروع به اجرايي شدن مي‌كند، بايد برقرار شود. اين مكانيزم‌ها از شركت‌هاي اروپايي در مقابل تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران حمايت مي‌كند و شركت‌هاي اروپايي را موظف مي‌كند به تحريم‌هاي فرا سرزميني توجه نكنند.
كمالوندي افزود: طرف اروپايي درصدد است كانال بانكي فراهم كند كه تامين مالي و نقل و انتقالات مالي ميان ايران و اروپا از اين طريق انجام شود.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد كه طرف اروپايي در اجرايي كردن مكانيزم‌هاي مورد اشاره گفته است كه به اين روند سرعت خواهد داد، از اين رو بايد ديد اروپايي‌ها به كجا مي‌رسند.
وي با بيان اينكه ما از ابتدا كارمان را بر مبناي بي‌اعتمادي دنبال كرديم، افزود: مشكلات عميق ايدئولوژيك ايران با آمريكا امري نيست كه يك شبه از بين برود و همين مسائل موجب اختلافات و اقداماتي از جمله خروج يكجانبه از برجام مي‌شود.

2021**1553