۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82920776
T T
۰ نفر

توصيه هايي غذايي ماه رمضان را جدي بگيريم

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82920776
توصيه هايي غذايي ماه رمضان را جدي بگيريم

كيش - ايرنا - پزشك و رئيس مركز توسعه سلامت كيش، ماه رمضان را در كنار محاسن معنوي و روحي، فرصت و نسخه اي درماني براي كالبد و جسم انسانها دانست و به بيان توصيه هايي غذايي براي روزه داران در اين ماه پرداخت.

محمدرضا رضانيا روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اعلام كرد: پيروي از اصول تغذيه اي صحيح در ماه مبارك رمضان بسيار با اهميت و ضروري است و روزه داري بدون رعايت اين اصول نه تنها ضامن سلامت انسان نيست، بلكه مي تواند مشكلاتي را براي فرد به وجود آورد و سلامت را تهديد كند.
وي با تاكيد بر رعايت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذايي مختلف در طول ماه مبارك رمضان گفت: با رعايت تعادل غذايي نيازهاي تغذيه اي بدن به خوبي تامين مي شود.
رضا نيا تصريح كرد: زياده روي و افراط در مصرف غذاهاي مختلف، استفاده از غذاهاي آماده پرحجم، پركالري و بدون ارزش غذايي در وعده افطار و سحر سلامت روزه داران را تهديد مي كند.
رئيس مركز توسعه سلامت كيش با بيان اينكه گنجاندن 3 وعده غذايي افطار، شام و سحري در ماه رمضان ضروري است اظهار كرد: در اين ماه به حذف وعده هاي غذايي نيازي نيست اما يك فرد روزه دار بايد حداقل 20 درصد كمتر از ماه هاي ديگر سال غذا بخورد تا بتواند فرصت سوزاندن چربي هاي اضافي را بيابد.
اين پزشك رعايت تعادل و تنوع را ضروري دانست و افزود: روزه داران بايد از غذاهاي متنوع استفاده كنند زيرا هر يك از غذاها داراي موادي هستند كه براي سلامتي بدن ضروري است.
رضا نيا با اشاره به اينكه غذاي فرد روزه دار بايد شامل 4 گروه اصلي مواد غذايي نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شير و لبنيات، ميوه ها و سبزي ها باشد افزود: مصرف آب و مايعات فراوان و غذاهاي پرفيبر مانندآرد سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزيجات مانند كاهو ،تره و جعفري و اسفناج كه جزو مواد غذايي داراي فيبر مناسب محسوب مي شوند ، در اين ماه ضروري است.
وي تاكد كرد: همچنين براي پيشگيري از يبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زايد از بدن و تنظيم سوخت و ساز بدن به ويژه در بيماراني كه كليه هاي سنگ ساز دارند ، مصرف آب و مايعات فراوان ، حداقل 8 ليوان و غذاهاي پرفيبر توصيه مي شود.
اين پزشك درباره مصرف غذاهاي سرخ شده در ماه رمضان اظهار كرد: مصرف اين نوع غذا ها به هيچ وجه توصيه نمي شود و روزه داران بايد تا حد امكان در ماه رمضان از مصرف غذاهاي سرخ شده خودداري كنند زيرا علاوه بر افزايش چربي خون، باعث سوء هاضمه، ورم معده و اختلال در وزن مي شود.
به گفته وي مصرف غذاهاي آماده و انواع فست فودها نظير پيتزا، ساندويچ، سالاد الويه آماده و غذاهايي از اين دست در تمام مواقع از جمله ماه روزه بايد بسيار محدود باشد و به حداقل برسد.
پزشك مركز توسعه سلامت كيش تاكيد كرد: بهتر است از روغن نباتي براي پخت و پز استفاده نشود و غذاها را به شكل آب پز، بخار پز و كبابي طبخ و از روغن هاي مايع گياهي استفاده كنيد.
وي درباره وعده افطار نيز توضيح داد: افطار را با آب گرم، خرما، كشمش، عسل و به طور كلي با يك قند طبيعي آغاز كنيد، همچنين خوردن چاي كم رنگ، شير گرم، فرني، شير برنج و حليم كم روغن مي تواند براي شروع افطار مناسب باشد.
وي افزود: سيب زميني آب پز، صيفي جات پخته شده نظير كدو ،گل كلم، كرفس، كلم بروكلي، نخود فرنگي و هويچ و نان و پنير و گردو، عسل و تخم مرغ آب پز جزو غذاهاي مناسب براي افطار است.
رضا نيا مصرف شيريني هاي پرچرب و بسيار شيرين نظير زولبيا و باميه در وعده افطار را باعث افزايش قند و چربي خون دانست و افزود: مصرف اين مواد مكانيزم تعادل چربي هاي بدن را خنثي مي كند بنابراين روزه داران بايد از مصرف آن پرهيز و به قندهاي طبيعي بسنده كنند ضمن اين كه بايد افطار را با آب سرد، غذاهاي سرد و نوشابه هاي گازدار آغاز نكنيد و از مصرف هر گونه غذاي چرب در وعده افطار پرهيز كنيد.
وي ادامه داد: آش رشته غليظ همراه با پياز داغ و نعنا داغ فراوان كه حاوي روغن زيادي است، غذاي مناسبي براي افطار نيست زير باعث سوء هاضمه و عوارض ديگر مي شود بنابراين بهتر است از مصرف آن خودداري كرده و به جاي آن از آش رشته رقيق و بدون روغن و انواع سوپ ها استفاده كنيد.
پزشك مركز توسعه سلامت كيش توصيه كرد كه خوردن شام در زمان روزه داري اهميت فراواني دارد و روزه داران بايد پس از مصرف يك افطار بسيار ساده و سبك، شام صرف نمايند و تا پيش از خوابيدن 2 ليوان چاي كم رنگ، يك ليوان شير و حداقل 2 ميوه (به ويژه سيب) ميل كنند بنابراين حدود 3 ساعت پس از خوردن يك افطاري سبك نظير خرما، نان، پنير و سبزي، مي توانيد شام را كه شامل گوشت قرمز يا سفيد، نان و غلات، لبنيات، سبزيجات و ميوه هاي تازه است مصرف كنيد.
رضانيا سحري را وعده اصلي غذايي برشمرد و گفت : سحري وعده اصلي غذايي در ماه رمضان محسوب مي شود و كمبود بيش از حد انرژي در افرادي كه به غلط، روزه بي سحري مي گيرند باعث كاهش انرژي و كارآيي مي شود هم چنين وقتي فرد روزه بي سحري مي گيرد سوخت و ساز او به سمت تجزيه چربي ها پيش مي رود كه حاصل آن تشكيل تركيبات كتوني است و تجمع اين تركيبات در بدن باعث بوي بد دهان، سردرد، دردهاي عضلاني و احساس ناخوشي و بدحالي در فرد روزه دار مي شود.
وي گفت: حذف وعده سحري به پائين افتادن قند خون منجر مي شود كه كاهش قدرت يادگيري، بي حوصلگي و خستگي را به دنبال دارد.
رضا نيا اظهار كرد: بر خلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه منجر به افزايش وزن و چاقي مي شود و دليل چاقي در روزه داراني كه بدون سحري روزه مي گيرند، افت شديد قند خون در روز است كه باعث مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل زيادتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و اين موضوع منجر به چاقي مي شود.
اين پزشك با اشاره به اينكه در ماه مبارك رمضان بايد برنامه خواب به گونه اي تنظيم شود كه كمي زودتر از خواب بيدار شد تا علاوه بر عبادت، با آرامش و بدون عجله به خوردن سحري پرداخت تاكيد كرد: مصرف غذاهاي گرم و تازه، كم چربي، كم نمك و كم شيريني و تنوع غذايي در وعده سحري ضروري است و كربو هيدارت هاي مورد استفاده در سحري بايد از گروه پيچيده مانند نان هاي سبوس دار، انواع غلات سبوس دار (برنج، جو، جو دو سر) ، سيب زميني، حبوبات (عدس و لوبيا)، ميوه ها و سبزي ها باشد زيرا بر خلاف كربوهيدارت هاي ساده كه تنها 3 ساعت دوام دارند، تا 8 ساعت در دستگاه گوارش باقي مي مانند، و موجب مي شود تا فرد روزه دار ديرتر احساس گرسنگي كند .
وي مصرف دوغ كم نمك و بدون گاز و يا آب آشاميدني ساده را بهترين نوشيدني دانست و گفت: همچنين مصرف ماست و سوپ جوانه ها در هنگام سحري بسيار مفيد و مناسب است. مصرف چاي پررنگ و قهوه در وعده سحري توصيه نمي شود و هنگام سحر از خوردن غذاهاي خشك و چرب نظير كوكو و انواع گوشت هاي قرمز و كبابي، حلواهاي شيرين و چرب، سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس و ديگر غذاهاي آماده خودداري و براي كاهش ميزان تشنگي از ليموترش، ماست و سبزي تازه استفاده كنيد.
رضا نيا افزود: بلافاصله پس از صرف وعده سحري دراز نكشيد زيرا اين كار موجب برگشت غذا از معده به مري و ناراحتي هاي گوارشي مي شود.
6993