۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 82921055
T T
۰ نفر

قارچ سمی 15 نفر را در سرپل ذهاب مسموم كرد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 82921055
قارچ سمی 15 نفر را در سرپل ذهاب مسموم كرد

قصرشیرین - ایرنا - رئیس شبكه بهداشت و درمان سرپل ذهاب، از مسمومیت 15 تن از شهروندان این شهرستان به علت مصرف قارچ سمی خبر داد.

مازیار طهماسبی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد طی چند ساعت گذشته به مراكز درمانی شهرستان منتقل شدند كه 13 تن از آنها با انجام اقدام های درمانی و بهبود وضعیت جسمانی از بیمارستان مرخص و 2 تن نیز به دلیل وخامت حال برای ادامه روند درمان به مراكز درمانی استان كرمانشاه منتقل شدند.
وی اظهار داشت: مردم از برداشت ، مصرف و خرید قارچ های خودرو خودرداری و برای حفظ سلامتشان تنها از قارچ های بسته بندی عرضه شده از مبادی قانونی و بهداشتی استفاده كنند.
به گفته صائب مدرسی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه ، آمار فوتی ها بر اثر مصرف قارچ سمی در استان تا روز گذشته (شنبه 29 اردیبهشت) به هفت نفر رسیده است.
قارچ مورد مصرف 'آمانیتا فالوئیدس' (نام علمی: Amanita phalloides) نام دارد كه مشهور به كلاهك مرگ و از مرگ‌آورترین نوع قارچ‌های چتری است.
این قارچ معمولا در كنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراكی است اما مملو از سم 'آلفا-آمانیتین' است كه كبد و كلیه را از بین می برد.
درد شكم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.
مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.
امسال به دلیل بارندگی های مستمر بخصوص در اردیبهشت ماه و وقوع رعد و برق های متعدد، رویش قارچ های كوهی به نسبت سال های گذشته در استان كرمانشاه افزایش داشته است.
هر سال با وجود هشدارهای كارشناسان بهداشت و درمان عده ای از مردم استان كرمانشاه بخصوص روستاییان به علت مصرف قارچ كوهی، مسموم و راهی بیمارستان می شوند.
سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت دارد.
7079/7399/8066