۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82921588
T T
۰ نفر

بايدها و نبايدهاي غذايي در ماه مبارك رمضان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82921588
بايدها و نبايدهاي غذايي در ماه مبارك رمضان

بندرعباس - ايرنا - ماه مبارك رمضان فرصتي براي سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالايش روح و تزكيه نفس است و در اين ميان دانستن و رعايت نكات مرتبط با تغذيه در اين ماه مي تواند سلامت جسمي را به ارمغان آورد.

به گزارش ايرنا، همزماني ماه مبارك رمضان با روزهاي بلند و گرم سال، لزوم داشتن يك برنامه غذايي صحيح كه متنوع، متعادل و متناسب باشد را براي روزه‌داران مي ‌طلبد.
اگر چه براي روزه داران واقعي فوايد روزه از نظر آثاري كه بر جسم آن ها دارد اهميت كمتري نسبت به آثار روحي آن دارد اما به هر حال در روايات بر اين نكته تاكيد شده كه گذشته از آثار معنوي، روزه در سلامت جسمي روزه داران هم موثر است.
متخصصان تغذيه مي گويند ماه مبارك رمضان اگر با عادت هاي غذايي نادرست همراه شود، مي تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد و از همين رو دانستن بايدها و نبايدهاي تغذيه اي براي روزه داران از اهميت ويژه اي برخوردار است.
كارشناسان تغذيه در خصوص اهميت رعايت نكات تغذيه اي در ماه مبارك رمضان مي گويند: براساس تحقيقات به عمل آمده تغذيه در طول ماه رمضان از اهميت زيادي برخوردار است و با تغذيه صحيح مي توان مواد سمي را از بدن خارج كرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني هرمزگان و متخصص تغذيه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: رعايت تغذيه متعادل، مصرف آگاهانه تمامي گروه هاي اصلي غذايي و خوردن سه وعده غذا در ايام ماه مبارك رمضان و روزه داري ضروري است.
دكتر سيد حسين داودي بيان داشت: تغذيه در ماه رمضان بايد به صورت وعده ‌هاي تقسيم‌ شده شامل افطار، شام، پس از شام و سحر باشد و حذف هر يك از اين وعده‌ ها اشتباه است و در هيچ‌ كدام از اين وعده ‌ها هم نبايد پرخوري شود.
وي با تاكيد بر پرهيز از غذاهاي سرخ شده و چرب در وعده هاي سحر و افطار، افزود: مصرف غذاهاي پر پروتئين و پر فيبر به صورت سالم، مانع از افت قند خون تا حد بسيار بالايي مي شود و فرد كمتر احساس ضعف مي كند.
داودي ادامه داد: بهترين نوشيدني براي جلوگيري از تشنگي در روزه‌داري، آب است كه البته مي‌توان آن را با كمي آب ‌ليموي تازه طعم دار كرده و نوشيد.
وي اظهار كرد: شربت آبليمو كم شيرين سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگي را در روزه داران برطرف مي كند و از ديگر نوشيدني ‌هاي ماه رمضان شربت خاكشير و تخم شربتي است كه خنك كننده و ضد عطش‌ بوده و مي‌توانند آب را درون دانه‌هاي خود نگه دارند و به تدريج آن را به بدن برسانند.
داودي با تاكيد بر پرهيز از مصرف نوشابه هاي گازدار و غذاهاي چرب و شور در وعده سحري، گفت: براي پيشگيري از بوي آزار‌دهنده دهان در طول روز نيز، از مصرف سير و پياز در وعده سحر بايد پرهيز كرد.
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه تغذيه در ماه مبارك رمضان بايد متنوع، متعادل و متناسب باشد، تصريح كرد: متنوع به اين معني است كه از همه گروه‌هاي مواد غذايي استفاده شود و متعادل يعني بر اساس هرم غذايي، مواد غذايي را مصرف كنيم و متناسب به اين معنا كه ميزان كالري دريافتي با ميزان فعاليت، نياز و جثه خودتان تناسب داشته باشد.
داودي با اشاره به اهميت رعايت نكات تغذيه اي در وعده هاي افطار تا سحري، گفت: يكي از اشتباه هاي تغذيه اي روزه داران، مصرف بيش از حد مواد غذايي شيرين و چرب به هنگام افطار است.
وي بيان داشت: روزه داران بايد توجه داشته باشند كه مصرف بيش از حد اين مواد، باعث تشنگي مي‌ شود و مصرف زياد نوشيدني‌ ها، به‌ ويژه مايعات خنك، با رقيق كردن اسيد و آنزيم ‌هاي دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذايي شده و مشكلاتي مانند درد شكم و نفخ را ايجاد مي‌ كند.
اين متخصص تغذيه در پاسخ به اين سوال كه آيا روزه سبب كاهش وزن مي شود، گفت: در كساني كه به نحو صحيح روزه مي گيرند و دو وعده غذايي نسبتا سبك در سحري و افطار ميل مي كنند، روزه سبب كاهش وزن مي شود.
وي ادامه داد: زماني كه يك وعده غذايي در هنگام روزه داري حذف مي شود، كالري دريافتي كمتر از نياز بدن بوده و براي تامين آن از چربي ذخيره در بدن استفاده مي شود و به اين ترتيب وزن كاهش مي يابد.
داودي ابراز داشت: اما اگر غذاي مصرفي در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نياز بدن و يا حتي بيشتر باشد، افراد به دليل كاهش فعاليت بدني، ممكن است دچار اضافه وزن نيز شوند.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان نيز در خصوص مصرف داروها در ماه رمضان ،گفت : روزه داران نبايد تحت هيچ شرايطي خودسرانه هيچ دارويي را قطع يا ميزان مصرف آن را كم يا زياد كنند.
دكتر فاطمه نوروزيان اظهار كرد: ممكن است در مواردي پزشك معالج با برخي تغييرات در ساعت مصرف و يا نوع دارو، امكان روزه‌ داري را براي بعضي از بيماران فراهم كند.
وي بيان داشت: از آنجا كه به هم خوردن عادت هاي غذايي در ماه رمضان موجب تغييراتي در ميزان و سرعت متابوليسم و دفع داروها مي شود، لازم است علايم حياتي مربوط به بيماري با دقت بيشتر و در فواصل كوتاه‌ كنترل شود.
نوروزيان تصريح كرد: آب و مايعات در اثر بخشي بسياري از داروها تاثيرگذار است، بنابراين روزه داران در مورد مصرف آب، ميوه ها و سبزي ها در فاصله افطار تا سحر بايد دقت كنند.
وي توصيه كرد: بيماران با مشورت با يك پزشك درباره قطع داروهاي خود و يا نحوه مصرف آنها در ماه مبارك رمضان ،مي‌توانند از بروز مشكلات احتمالي در اين ماه مبارك پيشگيري كنند.
7198/7408