۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82922956
T T
۰ نفر
اروپا، روسیه و چین با طرح جدید آمریكا همراهی نمی كنند

تهران – ایرنا – 'دالیا داسا كای' مدیر 'مركز سیاست گذاری عمومی خاورمیانه'اندیشكده 'رند' پیرامون ادعاهای مایك پمپئو وزیرخارجه آمریكا درباره ایران به سی ان ان گفت: روسیه، چین و حتی اتحادیه اروپا با طرح جدید آمریكا همراهی نخواهند كرد و آمریكا كاملا منزوی خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'سی ان ان' از 'دالیا داسا كای' پرسید: مایك پمپئو در اظهارات خود توضیح نداد كه اعمال تحریم های یكجانبه علیه ایران می تواند موثرتر از تحریم های چندجانبه بین المللی باشد؟
این كارشناس در پاسخ گفت: وزیرخارجه آمریكا وعده داده كه تحریم های آمریكا قوی ترین رژیم تحریم هایی باشند كه تاكنون (علیه ایران)وضع شده و قوی تر از تحریم های چند جانبه گذشته. اما مشكلی كه اینجا وجود دارد این است كه روسیه ، چین و حتی اروپایی با این طرح همراهی نخواهند كرد كه این موضوع آمریكا را كاملا منزوی خواهد ساخت.
داسا كای افزود:می دانیم كه چنانچه فشارهای چند جانبه علیه ایران نباشد شما نمی توانید به نتیجه ای كه می خواهید دست یابید،با این سیاست جدید، مشخص نیست شما چگونه می توانید از نقطه اول (A)به نقطه دوم (B)حركت كنید.
وی گفت: اینكه وزیرخارجه آمریكا درسخنان خود می گوید ایران باید همه چیز را رها كند آنگاه باهم توافق كنیم، این موضوع واقع گرایانه نیست.
سی ان ان درادامه از وی پرسید: با این همه به جای اینكه ایران منزوی شود، به نظر می رسد از بسیاری جهت اكنون این آمریكا است كه منزوی شده است.
این مقام اندیشكده آمریكایی رند در پاسخ گفت: این مهم ترین دورنمای تمامی این مساله است و می تواند پایانی وخیم داشته باشد كه ایران فعالیت هسته ای خود را از سر بگیرد چرا كه رژیم بسیار ضعیف تحریم ها برای ممانعت از آن برقرار خواهد بود.
داسا كای درادامه گفت: ایده ای كه اروپایی ها بتوانند توافق را نجات دهند كه آیا واقعا ممكن باشد و اینكه ما هنوز نمی دانیم چین و روسیه چه خواهند كرد و ایرانی ها نیز نشان داده اند كه به این زودی به پای میز مذاكره باز نمی گردند ، فكر می كنم نتیجه كار بی نهایت خطرناك باشد.
به گزارش ایرنا، مایك پمپئو كه حدود یك ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریكا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر روز گذشته ( دوشنبه ) در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریكا را در قبال ایران بعد از خروج كشورش از برجام كه با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام كرد.
وی گفت: آمریكا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این كشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشكی تهران است.
پمپئو در سخنرانی خود كه 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد كه برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واكنش به این سخنان با تاكید براینكه دولت جدید آمریكا این كشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت : همه كشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریكایی‌ها بتوانند با فشار دربعضی جاها كاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد كه آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینكه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید كرده است، افزود: (آژانس) تصریح كرده كه همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت كرده است.
موگرینی تاكید كرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای كامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی كه ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان كه تاكنون بوده) متعهد خواهد ماند.
وزیر خارجه ایران نیز در واكنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریكا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریكا محبوس در توهمات و سیاست های شكست خورده ای است كه از سوی گروه هایی با منافع خاص دیكته می شود، همان انتخاب های غلط را تكرار می كند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد كرد.
وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریكا را نشانه درماندگی مقام های این كشور اعلام كرد و افزود: ایران با رد تك تك اتهامات و اكاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایك پمپئو را مداخله آشكار در امور داخلی خود می داند.
رئیس جمهوری آمریكا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج كشورش از توافق هسته ای 1+5 با ایران را اعلام كرد.
Dalia Dassa Kaye
اروپام **1302** 1908