۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82923048
T T
۰ نفر

كرملين: موضع روسيه و اروپا حفظ برجام است

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82923048
كرملين: موضع روسيه و اروپا حفظ برجام است

مسكو - ايرنا - سخنگوي كاخ كرملين مقر رياست جمهوري روسيه اعلام كرد كه مسكو و رهبران كشورهاي اروپايي بر حفظ برجام تاكيد و بر ضرورت همكاري براي كاهش پيامدهاي خروج آمريكا از برجام موضع مشتركي دارند.

به گزارش ايرنا، ديميتري پسكوف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان كرد:روسيه و رهبران كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه و آلمان در مورد ضرورت همكاري براي به حداقل رساندن پيامدهاي منفي خروج آمريكا از برجام به تفاهم رسيده اند.
سخنگوي كاخ كرملين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ارزيابي كرملين از 12 خواسته وزير خارجه آمريكا از ايران گفت: اينكه تهران چگونه اين 12 مورد را ارزيابي مي كند، مهم تر است.
وي افزود: كرملين و كشورهاي مربوطه اروپايي پايبندي خود به اجراي برجام و عزم خود براي حفظ اين توافق را اعلام كرده اند و روسيه و كشورهاي اروپايي بارها ابراز اميدواري كردند كه ايران در برجام بماند.
سخنگوي رئيس جمهوري روسيه تصريح كرد: در واقع آمريكا تنها كشوري است كه با وجود تمام پيامدهاي منفي از برجام خارج شد.
وي نتيجه گيري كرد: به همين دليل در اين شرايط بايد پرسيد كه تهران در اين مورد (خواسته هاي آمريكا) چه ديدگاهي دارد، زيرا معامله هسته اي همچنان پابرجاست و فقط واشنگتن از آن خارج شده است.
پسكوف در پاسخ به خبرنگاري كه از وي سوال كرده بود آيا موضوع توافق هسته اي با ايران محور مذاكرات پوتين و مكرون را تشكيل مي دهد، اظهار كرد: گفت وگوي سران روسيه و فرانسه به توافق هسته اي محدود نمي شود و روابط دوجانبه و مسائل بين المللي نيز مطرح خواهد شد.
رئيسان جمهوري روسيه و فرانسه قرار است درحاشيه همايش بين المللي اقتصادي سن پترزبورگ با يكديگر ديدار و گفت وگو مي كنند.
امانوئل مكرون قرار است به عنوان مهمان افتخاري در كنفرانس بين المللي اقتصادي سن پترزبورگ روسيه شركت كند.
اين كنفرانس روز پنجشنبه سوم خرداد ماه جاري به مدت سه روز در پايتخت فرهنگي روسيه برگزار مي شود و طبق برنامه اعلام شده از سوي كرملين، مكرون روزهاي پنجشنبه و جمعه در روسيه خواهد بود.
به گزارش ايرنا، مايك پمپئو كه حدود يك ماه پيش از رياست سازمان جاسوسي آمريكا به سمت وزير امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخناني مملو از اتهام بي اساس عليه ايران راهبرد جديد دولت آمريكا را در قبال ايران بعد از خروج كشورش از برجام كه با انتقادهاي زيادي روبرو شد، اعلام كرد.
وي گفت: آمريكا پس از خروج از برجام به دنبال تشديد فشار مالي و تحريم هاي بي سابقه عليه ايران و جلوگيري از نفوذ و هژموني منطقه اي اين كشور و ممانعت از برنامه هاي هسته اي و موشكي تهران است.
پمپئو در سخنراني خود كه 12 شرط براي ايران گذاشته مدعي شد كه برجام نقايص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز در واكنش به اين سخنان با تاكيد براينكه دولت جديد آمريكا اين كشور را به 15 سال پيش برگرداند، گفت: همه كشورهاي دنيا خواهان استقلال در تصميم‌ هستند و شايد آمريكايي‌ها بتوانند با فشار در بعضي جاها كاري به پيش ببرند اما منطق نمي‌پذيرد كه آنها بخواهند براي دنيا تصميم بگيرند.
فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با اشاره به اينكه آژانس بين المللي انرژي اتمي در همه 10 گزارش فصلي خود پايبندي ايران به برجام را تاييد كرده است، افزود: (آژانس) تصريح كرده كه همه دسترسي هاي لازم را (از سوي ايران) دريافت كرده است.
موگريني تاكيد كرد: اتحاديه اروپا به استمرار اجراي كامل و موثر برجام متعهد است و تا زماني كه ايران به همه تعهدهاي هسته اي خود پايبند باشد (همچنان كه تاكنون بوده) متعهد خواهد ماند.
وزير خارجه ايران نيز در واكنش به اين سخنان در توييتر نوشت: ديپلماسي حقه بازي آمريكا صرفا بازگشت به عادت هاي گذشته است؛ آمريكا محبوس در توهمات و سياست هاي شكست خورده اي است كه از سوي گروه هايي با منافع خاص ديكته مي شود، همان انتخاب هاي غلط را تكرار مي كند و به تبع آن همان نتايج زيان بار را برداشت خواهد كرد.
وزارت امور خارجه ايران نيز در بيانيه اي اظهارات سخيف وزير خارجه آمريكا را نشانه درماندگي مقام هاي اين كشور اعلام كرد و افزود: ايران با رد تك تك اتهامات و اكاذيب مطرح شده در اين به اصطلاح راهبرد جديد، اظهارات وقيحانه مايك پمپئو را مداخله آشكار در امور داخلي خود مي داند.
رئيس جمهوري آمريكا روز 18 ارديبهشت ماه گذشته خروج كشورش را از توافق هسته اي با گروه 1+5با ايران اعلام كرد.
اروپام*391** 1346**1590