۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 82923186
T T
۰ نفر

مركز آمار: تورم اردیبهشت به هشت درصد كاهش یافت

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 82923186
مركز آمار: تورم اردیبهشت به هشت درصد كاهش یافت

تهران- ایرنا- مركز آمار ایران نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ را هشت درصد اعلام كرد كه نسبت به فروردین ماه ٠.١ واحد درصد كاهش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، مركز آمار تورم ماه پیشین (فروردین 1397) را 8.1 درصد ثبت كرده بود.
مركز آمار ایران عصر سه شنبه اعلام كرد: در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ عدد شاخص كل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٤.١ رسید كه نسبت به ماه پیش ١.١ درصد افزایش یافت.
در این ماه درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه پارسال ٨.٣ درصد بود؛ یعنی خانوارهای كشور به طور میانگین ٨.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٦ برای خرید «مجموعه كالا و خدمات یكسان» هزینه كردند كه نسبت به این اطلاع در ماه پیش (هفت درصد) ١.٣ واحد درصد افزایش یافت.
شاخص قیمت در گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه پیش ٠,٨ درصد و در گروه عمده «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» ١.٢ درصد بالا رفت.
نرخ تورم 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این 2گروه به ترتیب ١٠,٦ و ٧.١ درصد بود.

**خانوارهای شهری كشور
شاخص قیمت كل برای خانوارهای شهری كشور در اردیبهشت ماه به عدد ١١٤.١ رسید كه نسبت به ماه پیش ١.١ درصد افزایش نشان می دهد.
درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه پارسال ٨.٦ درصد و نرخ تورم 12 ماه منتهی به این ماه برای این دسته از خانوارها ٨.١ درصد بود.

**خانوارهای روستایی كشور
شاخص قیمت كل برای خانوارهای روستایی كشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٤.٠ رسید كه نسبت به ماه پیش ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد.
درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه پارسال ٦.٦ درصد و نرخ تورم 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه برای این دسته از خانوارها ٧,٩ درصد بود.

**تغییر قیمت ها
در گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت ها نسبت به ماه پیش به اقلام گوشت گوسفند، موز، كاهو، كرفس و كشمش پلویی مربوط بود.
در گروه عمده «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» طلای ١٨ عیار، گوشی تلفن همراه، قطعات و لوازم جانبی كامپیوتر بیشترین افزایش قیمت را نسبت به فروردین ماه داشت.
در گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین كاهش قیمت ها نسبت به ماه پیش مربوط به اقلام گوجه فرنگی، سیب زمینی و خیار می شد.
كاهش قیمت محسوسی در گروه عمده «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» رخ نداد.

اقتصام*6984*1961*