۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱:۵۸
کد خبر: 82926736
T T
۰ نفر
عربستان منتظر تحريم ايران از سوي آمريكا است

آنكاراـ ايرناـ صلاح الدين چاكرگيل روزنامه نگار و كارشناس سياسي ترك گفت كه خروج آمريكا از برجام به رغم مخالفت بسياري از كشورها از جمله اروپايي ها، لبخند رضايتي را در چهره بعضي از سران كشورهاي عربي به ويژه عربستان سعودي و امارات متحده عربي نمايان ساخته است.

به گزارش روز شنبه ايرنا، چاكرگيل روزنامه نگار و كارشناس سياسي ترك با انتشار مقاله اي تحت عنوان 'آمريكا، اسراييل و عربستان به دنبال نقشه هاي عليه ايران' در روزنامه استار نوشت: مقامات رياض به منظور افزايش اقتدار خود در جغرافياي جهان اسلام از هر گونه اقدامي در راستاي مقابله با تهران و تضعيف آن استقبال مي كنند.
وي اضاقه كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي براي پيشبرد اهداف خود در منطقه خاورميانه همواره از راهبرد تحريك گروه ها به جنگ فرقه اي و اختلاف كشورهاي مسلمان استفاده كرده و همچنان بهره مي برند.
وي اظهار كرد: روابط تهران و رياض بسيار متشنج است و همچنان در مسير مورد علاقه واشنگتن و تل آويو ادامه دارد به طوري كه در بسياري از شبكه هاي عربي از ايران به عنوان خطري براي موجوديت رژيم صهيونيستي نام مي برند و البته بايد اعتراف كنم كه متاسفانه چنين فهمي در تركيه هم وجود دارد.
به نوشته اين رسانه، خروج آمريكا از برجام و در ادامه وضع تحريم هاي احتمالي عليه ايران بي ترديد مخرب خواهد بود و مي تواند تاثيرات منفي در منطقه داشته باشد و به همين دليل سران رياض بي صبرانه منتظر وضع تحريم هاي اقتصادي هستند تا شروع به عقده گشايي كنند.
سويل نوريوا روزنامه نگار، تحليلگر منطقه اي و رييس مركز رسانه هاي قفقاز نيز در گفت و گو با تلويزيون خبر تورك اظهار كرد: دولت عربستان سعودي علاقه مند به تشديد تنش ميان تهران و تل آويو است چرا هر گونه جرقه جنگ ميان آنها، آمريكا را به نفع جبهه صهيونيست ها وارد ميدان خواهد كرد كه اين موضوع عليه ايران خواهد بود.
به باور اين كارشناسي سياسي ترك، سعودي ها براي اينكه آمريكايي ها هر چه زودتر دست به تحريم اقتصادي ايران بزنند، لابي هاي منطقه اي خود با كشورهاي عربي را براي پشتيباني قوي از تحريم ها آغاز كرده اند.
ايلنور چويك مشاور ارشد اردوغان نيز با انتشار يادداشتي تحت عنوان 'اسراييل در حال تجزيه فلسطين و كشورهاي عربي است' در روزنامه يني بيرليك نوشت: عقل سران بعضي از كشورهاي عربي اسير دولتمردان آمريكا و رژيم صهيونيستي است چرا كه آنها به اميد تضعيف حكومت ايران، از هر گونه همكاري با واشنگتن و تل آويو دريغ نمي كنند به طوري كه شاهد بوديم هيچ واكنشي عليه جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه و همچنين انتقال سفارت آمريكا به قدس نشان ندادند.
اوغوز چليك كول سركنسول سابق تركيه در واشنگتن و استاد دانشگاه فرهنگ استانبول هم با انتشار مقاله اي تحت عنوان 'خاورميانه و درگيري ميان عربستان با ايران' در روزنامه حريت نوشت: تنش ميان ايران و عربستان روز به روز در حال افزايش است به طوري كه جنگ غير مستقيم آنها در منطقه گسترش يافته است و اين دو از هر اهرمي براي مقابله پيشرفت نفوذ يكديگر در منطقه استفاده مي كنند.
وي مدعي شد: عربستان سعودي مدعي شيعه گري ايران در منطقه است و بارها تهران را به دخالت در امور داخلي و تحريك شيعيان شرق اين كشور متهم كرد و امروز محور سياست خارجي خود را بر اساس مقابله با ايران ترسيم مي كند.
وي تاكيد كرد: خروج آمريكا از برجام باعث خوشحالي مقامات عربستان سعودي شد چرا كه پيش بيني ها از تحريم اقتصادي سنگين عليه ايران از سوي كاخ سفيد خبر مي دهد و اين اقدام مي تواند به تضعيف ايران منجر شود و كفه ترازوي رقابت در منطقه خاورميانه را به نفع رياض سنگين كند.
به گزارش ايرنا، توافق ايران، روسيه، آمريكا، چين، انگليس، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا كه در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران است كه به نام برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) شناخته مي شود.
با روي كار آمدن دونالد ترامپ و دولت جديد آمريكا، اين تعهد از سوي واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ايجاد جنگ رواني، منافع ايران را در اين توافق به گروگان گرفته اند در حالي كه ايران بر اساس 11 گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي به همه تعهدات خود به طور كامل پايبند بوده است.
دونالد ترامپ چندي قبل طي سخنراني در كاخ سفيد اعلام كرد كه آمريكا از توافق هسته اي با ايران خارج مي شود.
اين اقدام با انتقاد گسترده كشورهاي مختلف از جمله مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و سران انگليس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام كردند كه به برجام پايبند مي مانند.
وزارت خارجه عربستان سعودي در بيانيه اي با اعلام حمايت از تصميم ترامپ براي خروج از برجام اعلام كرد كه عربستان از گام هاي اعلامي رئيس جمهوري آمريكا درباره خروج از توافق هسته اي با ايران استقبال مي كند.
خاورم/1905