۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 82926910
T T
۰ نفر
ضرورت انجام اقدامات موثر در حوزه بازی های رایانه ای

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به متنوع شدن مخاطبان بازی های رایانه ای و استفاده 24میلیون نفری ایرانیان از این نوع بازیها بر ضرورت انجام كارها و اقدامات موثر در این زمینه تاكید كرد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در نشست بررسی آخرین وضعیت بازی های رایانه ای و آینده و چالش های پیش رو،گفت: در گذشته تنها كودكان و نوجوانان مخاطبان بازی های رایانه ای بودند ولی امروز این بازی ها دارای مخاطبان متنوع در رده های سنی مختلف است.
وی افزود: اگر در دهه های گذشته بازی های رایانه ای موضوعی برای فراغت كودكان و نوجوانان بود امروز اما به فضای جدیدی تبدیل شده كه این امر ایجاب می كند تا اقدامات و كارهای موثری در این زمینه صورت بگیرد.

** بازی های رایانه ای به امری جدی تبدیل شده است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بازی های رایانه ای تبدیل به امری جدی شده و علاوه بر بخش اوقات فراغت در حوزه های مختلف از جمله درمان، آموزش، بهداشت و ... نمود پیدا كرده است.
صالحی در عین حال افزود: كاركردهای بازی­ های رایانه­ ای متنوع شده و مخاطب آن از كودك و نوجوان فاصله گرفته و سنین مختلف را دربر می­گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فناوری بازی های رایانه ای ادامه داد: تكامل بازی های رایانه ای فرصت دسترسی و تنوع استفاده از بازی­ ها را از لحاظ كاربردی بالا برده است.

**تغییرات شگرف در اقتصاد صنعت بازی
وی با بیان اینكه بازی­های رایانه ­ای از لحاظ اقتصاد صنعت بازی هم تغییرات شگرفی پیدا كرده است، اظهار داشت: در زمینه میزان مصرف، این بازی ها در تعداد و ساعات مصرف گسترش یافته و آمار مصرف كنندگان و بهره وران در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پژوهش سال ٩٤ در زمینه بازی های رایانه ای تصریح كرد: این پژوهش نشان می دهد ٢٤ میلیون نفر در ایران از بازی های رایانه ای استفاده می كنند.
صالحی افزود: متوسط مصرف سرانه بازی های رایانه ای در ایران حدود ٨٠ دقیقه در هفته اعلام شده كه این رقم قابل توجهی است.
وی گفت: در فضای داخل كشور مناسبات بازی های ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد كه تناسب آن ها تراز معكوس است و این موضوع در سبك زندگی و مسائل هویتی اثرگذار است.
صالحی افزود: بازی های رایانه ای در دهه های اخیر در سطح جهانی و ملی پیشرفت ها و تغییرات بسیاری پیدا كرده و علاوه بر مسئولیت حاكمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، همفكری و همكاری نهادهای مرتبط را می طلبد.

** تنوع بازی های رایانه ای در سنین مختلف
در ابتدای این نشست دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز استفاده از بازی های رایانه ای بسیار گسترده شده و تنوع آن در سنین مختلف بالا است.
حسین انتظامی تصریح كرد: هدف از برگزاری این جلسه این است تا با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط و موثر به تبادل اطلاعات در این بخش بپردازیم و عقب ماندگی نسبی دستگاه های حاكمیتی در این زمینه را جبران كنیم.

** چالش های مصرف و تولید در بازی های رایانه ای
در ادامه مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ضمن ارائه گزارشی از عملكرد این بنیاد، آخرین اطلاعات و آمار های ایران و جهان در این بخش را تشریح كرد .
حسن كریمی قدوسی ضمن ارائه دورنمای چند حوزه در بازی های رایانه ای به چالش های مصرف و تولید در این نوع از بازی ها پرداخت.
وی گفت: كمبود نیروی انسانی متخصص، كمبود نقدینگی در شركت ها كه باعث جذب نیروهای با استعداد به صنعت های مشابه می شود و مهاجرت بخش اندكی از متخصصان ایرانی به دیگر كشورها از جمله چالش های این حوزه است.
كریمی قدوسی تصریح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع برخی از چالش ها اقداماتی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی به صورت تئوری و علمی و برگزاری آزمون های استاندارد ساخت بازی كرده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای كشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رفع این چالش ها می توانند تاثیرگذار باشند.
در بخش دیگری از این نشست محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، گفت: تشكیل دفتری برای هماهنگی دستگاه ­های مرتبط در بنیاد ملی بازی­ های رایانه­ای ضروری است.

**تاكید برضرورت رقابت در بازارهای جهانی بازیهای رایانه ای
در ادامه رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بر ضرورت رقابت در بازارهای جهانی در حوزه بازی­ های رایانه­ای تاكید كرد.
سید مرتضی موسویان گفت: امروز بازی­ های رایانه ­ای از اهمیت زیادی برخوردار شده و سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است بنابراین توجه به آن و پیوستن به بازارهای رقابتی در جهان در این زمینه ضروری است.
در این نشست اعضا و نمایندگان نهادهای مرتبط ضمن بررسی چالش های پیش رو در زمینه بازی های رایانه ­ای، نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه كردند.
فراهنگ ** 1355 ** 1701
۰ نفر