۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82928149
T T
۰ نفر
قیمت در بازار خودروهای كاركرده خارجی حبابی شد

تهران- ایرنا- در حالی كه هنوز خودروهای ثبت سفارش شده با ارز 4200 تومانی وارد بازار ایران نشده اند، قیمت ها در بازار خودوهای كاركرده وارداتی حبابی شده و هركس ساز خود می زند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بازار خودروهای وارداتی در یكسال گذشته با تغییرات پی در پی سیاست ها رو به رو بود؛ بسته شدن شش ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه های گمركی آن، تغییر نرخ ارز و یكسان سازی آن، سبب شده تا این بازار با جهش قیمت ها رو به رو شود.
بازار خودروهای وارداتی دست دوم نیز از این تغییرات بی تاثیر نبوده و آنگونه كه رئیس انجمن واردكنندگان خودرو به ایرنا می گوید، بازار خودروهای دست دوم خارجی بدون آنكه رونقی در آن ایجاد شده باشد، دچار حباب قیمتی شده كه در نهایت دود آن به چشم مصرف كننده می رود.
«كورش مرشد سلوك» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت خودروهای وارداتی در بازار افزود: تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردكنندگان خودرو مصوب شده، اما تامین و تخصیص آن در حدی نیست كه بتواند تقاضای بازار را تامین كند.
این مقام صنفی توضیح داد: تامین محدود ارز با نرخ رسمی سبب شده تا بازار نتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد و در نتیجه به دلیل به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، اختلاف قیمت فاحشی را در بازار خودروهای خارجی دست دوم شاهد هستیم.
وی از كاهش 50 درصدی واردات خودرو در 2 ماه آغاز امسال در همسنجی با پارسال خبر داد و گفت: از آنجایی كه هنوز موضع گیری روشن و مشخصی را از سوی بازیگران اروپایی برجام شاهد نیستیم، دولت نیز در زمینه تخصیص ارز به خودروهای خارجی بلاتكلیف مانده است.
مرشد سلوك بیان داشت: مجموع این شرایط سبب شده تا بازار خودروهای دست دوم خارجی، منطقی و روان نباشد و دچار حباب قیمتی شود.
به گفته وی، در شرایط كنونی بازار قیمت ها فوق العاده متزلزل و متفاوت است.

** نبود نظارت بر بازار خودروهای دست دوم
رئیس انجمن واردكنندگان خودرو اظهار داشت: امروز هر كس در این بازار، قیمت مد نظر خود را مطرح می كند و به عبارتی هیچ نظارتی بر بازار خودروهای خارجی دست دوم وجود ندارد.
وی قیمت تمام شده خودروهای خارجی را بطور مستقیم متاثر از سه مولفه بهای اصلی، نرخ تعرفه واردات و نرخ ارز عنوان كرد و گفت: تغییرات نرخ ارز و افزایش تعرفه واردات، سبب افزایش قیمت خودروهای خارجی شده است.
مرشد سلوك، خواسته اصلی فعالان این صنف از دولت را «ثبات» شرایط برشمرد و تصریح كرد: دولت باید هرچه زودتر تكلیف این بازار را مشخص كند تا مصرف كنندگان نیز تكلیف خود را بدانند.
وی تخصیص ارز مورد نیاز و تعدیل تعرفه ها به نرخ های ابتدای سال 96 را خواسته های این انجمن برشمرد.
به گزارش ایرنا، دوم اردیبهشت ماه نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی برای تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو ارایه كردند كه به تصویب نرسید و در نهایت به شكل طرح یك فوریتی در مجلس بررسی می شود.
بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی، دولت مكلف می شود حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلكانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین كند.
این طرح در كمیسیون صنایع و معادن مجلس در دست بررسی است.

** احتمال افزایش بیش از پیش قیمت ها
در این پیوند، یك فعال بازار خودروهای وارداتی نیز به ایرنا گفت: قیمت خودروهای خارجی در روزها و هفته های گذشته با رشد زیادی مواجه شده و می توان عنوان كرد كه خودروهای جدیدی وارد بازار نمی شود.
وی یادآور شد: ارز 4200 تومانی كه مقرر بود به واردكنندگان داده شود، در عمل تخصیص قطره چكانی داشته و این مساله حتی روی خودروهایی كه از سوی شركت های بزرگ داخلی وارد می شوند نیز اثر گذاشته است؛ «به عنوان نمونه تا 6 ماه پیش رنو كپچر با قیمت 120 میلیون تومان از سوی ایران خودرو به فروش می رفت كه امروز در بازار حدود 175 میلیون تومان قیمت دارد».
این نمایشگاه دار افزود: از آنجایی كه روند قیمت ها مشخص نیست، زمینه فروش خودروهای دست دوم در بازار نیز كم شده و این موضوع به افزایش هرچه بیشتر قیمت ها انجامیده است.
«به عنوان مثال روزی خودروی هیوندای سانتافه با قیمت 200 میلیون تومان عرضه می شد، اما امروز در بازار 460 میلیون تومان قیمت دارد؛ بر این اساس دارندگان مدل 2017 این خودرو انتظار قیمتی در حدود 370 تا 380 میلیون تومان برای اتومبیل های خود دارند».
یك فعال دیگر بازار خودروهای خارجی كه نخواست نامش فاش شود، از افزایش پرداختی در گمركات به عنوان عامل دیگر افزایش دهنده قیمت ها در بازار یاد كرد كه به عناوین مختلف از واردكنندگان برای ترخیص خودرو دریافت می شود.
وی هشدار داد: اگر روند كنونی تداوم داشته باشد، افزایش بیش از پیش قیمت ها در بازار اجتناب ناپذیر خواهد بود.
این نمایشگاه دار به عنوان نمونه با اشاره به فعالیت شركت فولكس واگن از بهمن ماه پارسال در ایران، یادآور شد: سری نخست یكی از خودروی شاسی بلند این شركت با قیمت 289 میلیون تومان ثبت نام شد كه در سری دوم به 320 میلیون تومان رسید؛ اما قیمت فعلی این خودرو در بازار 550 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: حدود 10 روز پیش نیز اعلام شد این خودرو با قیمت 330 میلیون تومان مجدد ثبت نام می شود، اما در عمل خودرویی در كار نبود، زیرا به هر نمایندگی حدود 10 خودرو داده شد كه آن هم مشخص است برای خودشان بر می دارند.
به گزارش ایرنا، با اینكه نیمی از سال گذشته با هدف «مدیریت منابع ارزی» امكان ثبت سفارش خودرو وجود نداشت، اما در مجموع پارسال 70هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یك میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد كشور شد.
با این حال، گزارش های رسیده به ایرنا نشان می دهد كه امتناع نمایشگاه داران از فروش خودروهای خارجی و افزایش قیمت ها در بازار علت اصلی این نابسامانی است، در حالی كه خودروهای موجود در بازار به نرخ های پیش از این ثبت سفارش شده و اگر هم در این مدت ثبت سفارشی انجام شده، هنوز وارد كشور نشده اند.
گزارش از محمد ملك دار
اقتصام*3065*2025
۰ نفر