۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲:۰۳
کد خبر: 82932099
T T
۰ نفر
موافقان و مخالفان تقسیم كازرون ندای وحدت سر دادند

شیراز- ایرنا- اقشار مختلف مردم شهرهای كازرون و قائمیه (مركز بخش چنارشاهیجان) شامگاه جمعه در آیین ضیافت افطاری مشترك شركت كردند و ندای وحدت سر دادند.

به گزارش ایرنا، موافقان و مخالفان طرح تقسیم شهرستان كازرون در این آیین كه در سالن مكتب الزهرا (س) كازرون برگزار شد، بر لزوم تقویت فضای همدلی و محوریت قانون در ارتباط با فرایند بررسی این طرح تاكید كردند.
در این نشست كه با عنوان ضیافت اخوت و وحدت و با حضور نمایندگان گروه ها و فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان كازرون برپا شد، امام جمعه این شهر در سخنانی در این آیین گفت: امروز قانون ملاك ما است و به قانون پایبندیم .
حجت الاسلام محمد خرسند افزود: امروز كه دشمن برای دشمنی با نظام جمهوری اسلامی شمشیر از روبسته و شفاف می گوید نباید جمهوری اسلامی به چهلمین سال پیروزی برسد نباید در این وقت وزمان حساس كشور به اهداف دشمن كمك كنیم و توجه داشته باشیم كه دشمن از مسائل بوجود آمده در شهرستان سوء استفاده نكند.
امام جمعه كازرون ادامه داد: در شرایط حساس كنونی، نخبگان، روحانیون و اهل قلم مراقبت بیشتری در زمینه سخنان خود باید داشته باشند.
وی با اشاره به بررسی طرح تقسیم شهرستان كازرون گفت: ضمن آن كه قانون باید در این رابطه ملاك عمل باشد، عجله نیز جایز نیست و باید در یك فضای دوستانه جلساتی برگزارشود و دلها صمیمی شود.
خرسند بیان كرد: تقسیمات جدید كشوری مثل یك عمل جراحی است باید همه جوانب در بیمار در نظر گرفته شود و بعد آن را عمل كرد؛ ما باید در تقسیمات كشوری شرایط منطقه در نظر بگیریم و كاری نكنیم كه دشمن شاد شود.
امام جمعه كازرون در ادامه بر ضرورت رفع مشكلات فراروی مردم بخش چنارشاهیجان تاكید كرد و گفت: بنده برای خیلی از مسائل بخش چنارشاهیجان از جمله تاسیس دادگاه، شبكه بهداشت و درمان و حوزه علمیه تلاش بسیاری كردم و این مطالبات مردم باید به طور ویژه رسیدگی شود.
در ادامه این آیین، امام جمعه شهر قائمیه مركز بخش چنارشاهیجان با دعوت به حفظ وحدت بین اقشار مختلف مردم گفت: اولویت امروز ما حفظ نظام اسلامی، وحدت و امنیت است تا به اهداف متعالی انقلاب اسلامی دست یابیم.
حجت الاسلام حسین انصاری افزود: رودر رو شدن مردم دو منطقه همجوار نه به نفع كشور و نه به مصلحت این مناطق است؛ اگر بنا بر مطالبه گری است مردم كازرون و قائمیه هردو در كنار هم مطالبه گر خواسته های خود باشند تا مسئولان به شكل شایسته به مردم این مناطق خدمت كنند.
امام جمعه شهر قائمیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی بخش چنارشاهیجان وقرار داشتن آن در محور ارتباطی فارس به استان های همجوارگفت: اگر تشخیص دولت بر این است كه ارتقای این بخش به شهرستان صورت گیرد باید این امر اتفاق بیفتد و اگر هم شرایط برای این امر فراهم نیست، باید این موضوع را پذیرفت.
حجت الاسلام یوسف جعفری امام جمعه بخش كنارتخته كازرون نیز در این آیین با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار، همگان را به صبر و وحدت توصیه و سفارش كرد.
طرح موسوم به تقسیم كازرون مدت ها پیش مطرح و آبان 96 در محافل شهرستان كازرون علنی شد كه طبق آن اعلام شد دو بخش كوهمره نودان و چنار شاهیجان از كازرون منفك خواهد شد و شهرستان جدید كوه چنار شكل می گیرد.
این طرح در شهر كازرون مخالفان زیادی دارد اما مردم بخش های چنارشاهیجان (به مركزیت قائمیه) و كوهمره نودان با توجه به عدم برخورداری از امكانات مطلوب در حوزه های مختلف مانند بهداشت و درمان و ... اجرای این طرح را زمینه ساز رفع محرومیت از این منطقه می دانند.
پس از آن كه تجمع های اعتراضی افراد به این طرح در روزهای 26 و 27 اردیبهشت 97 در شهر كازرون به درگیری با نیروی انتظامی منجر شد، با هوشیاری مردم و اقتدار نیروهای امنیتی و انتظامی آرامش به این شهر بازگشت و پس از آن بود كه شماری از افراد در قائمیه از بیم آن كه طرح تفكیك شهرستان و ارتقای بخش چنارشاهیجان به طور كلی از دستور كار دولت خارج شده باشد، به نشانه اعتراض جاده ارتباطی فارس به استان های همجوار كه از این شهر می گذرد را بستند. حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در جمع مردم قائمیه و تاكید وی بر پیگیری مطالبات مردم سبب شد شرایط عادی به این شهر بازگردد و محورهای مواصلاتی باز شود.
پیش از این، استاندار فارس در سفر 13 اردیبهشت خود به شهرستان كازرون به مردم این شهرستان اطمینان داد كه طرح تفكیك این شهرستان و تشكیل شهرستان جدید با عنوان كوه چنار با هدف تامین نظر مردم از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود.
اسماعیل تبادار اظهار كرد: برخلاف برخی تصورات، مناطقی همچون امامزاده سید حسین (ع) و آثار تاریخی بیشابور از ابتدا در طرح تقسیمات كشوری جدید در محدوده شهرستان كازرون بود و برنامه ای برای جدایی این مناطق از این شهرستان نبوده است.
استاندار فارس گفت: با توجه به خواسته مردم كازرون در زمینه جدانشدن دشت برم و انارستان از این شهرستان، طرح تفكیك شهرستان برای انجام اصلاحات مورد نظر مردم بازگشت داده شد.
دلیل مخالفت برخی با طرح تقسیم، اعتقاد این افراد به این موضوع است كه قرار است بخش های حیاتی كازرون از آن جدا شود. همان مناطقی كه استاندار فارس از آن ها نام برد و گفت چنین نیست.
شهرستان كازرون در 120 كیلومتری غرب شیراز واقع است.
7372/ 2027