۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82932786
T T
۰ نفر

كازرون در مدار آرامش و قانون

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82932786
كازرون در مدار آرامش و قانون

شيراز- ايرنا- نگاهي به رويدادهاي شهرستان كازرون در روزهاي اخير گوياي حركت موافقان و مخالفان تقسيم اين شهرستان در مدار آرامش و ريل قانون است.

به گزارش روز شنبه ايرنا، انتصاب فرماندار جديد كازرون از سوي وزير كشور ، استقبال فعالان شبكه هاي اجتماعي از اين انتصاب، اظهارنظر يك مقام وزارت كشور مبني بر لزوم حفظ آرامش در فرايند تقسيمات كشوري، حضور آرامش بخش معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس در جمع مردم قائميه و برگزاري ضيافت افطار 'وحدت و اخوت' با حضور فعالان سياسي اجتماعي از شهرهاي مختلف اين شهرستان شامل كازرون، قائميه، كنارتخته و ... از رويدادهاي جالب توجه اين منطقه است.
مجموعه اين رويدادها پس از اعتراض هاي ميداني اخير در كازرون و قائميه نشانه هاي مثبتي از بازگشت به مدار آرامش و قانون در ارتباط با طرح در حال بررسي تقسيمات كشوري اين منطقه را مخابره مي كند.
طرح موسوم به تقسيم كازرون مدت ها پيش مطرح و آبان 96 در محافل شهرستان كازرون علني شد كه طبق آن اعلام شد دو بخش كوهمره نودان و چنار شاهيجان از كازرون منفك خواهد شد و شهرستان جديد كوه چنار شكل مي گيرد.
اين طرح در شهر كازرون در 120 كيلومتري غرب شيراز مخالفان زيادي دارد اما مردم بخش هاي چنارشاهيجان (به مركزيت قائميه) و كوهمره نودان با توجه به عدم برخورداري از امكانات مطلوب در حوزه هاي مختلف مانند بهداشت و درمان و ... اجراي اين طرح را زمينه ساز رفع محروميت از اين منطقه مي دانند.
پس از آن كه تجمع هاي اعتراضي افراد به اين طرح در روزهاي 26 و 27 ارديبهشت 97 در شهر كازرون به درگيري با نيروي انتظامي منجر شد، با هوشياري مردم و اقتدار نيروهاي امنيتي و انتظامي آرامش به اين شهر بازگشت و پس از آن بود كه شماري از افراد در قائميه از بيم آن كه طرح تفكيك شهرستان و ارتقاي بخش چنارشاهيجان به طور كلي از دستور كار دولت خارج شده باشد، به نشانه اعتراض جاده ارتباطي فارس به استان هاي همجوار كه از اين شهر مي گذرد را بستند. حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس در جمع مردم قائميه و تاكيد وي بر پيگيري مطالبات مردم سبب شد شرايط عادي به اين شهر بازگردد و محورهاي مواصلاتي باز شود.

** استقبال از فرماندار جديد
بررسي پيام هاي ارسال شده در شبكه هاي اجتماعي از استقبال مردم شهرستان كازرون از انتصاب فرماندار جديد اين شهرستان حكايت دارد.
با حكم وزير كشور و به پيشنهاد استاندار فارس، داريوش دهقان به عنوان فرماندار جديد اين شهرستان منصوب شد و قرار است آيين معارفه وي روز يكشنبه 13 خردادماه جاري برگزار شود.
پيش از اين و از اواخر پارسال ابراهيم استوار ميمندي مسئوليت فرمانداري كازرون را برعهده داشت.
دهقان مسئوليت هايي از جمله تصدي فرمانداري شهرستان كوار در استان فارس را در كارنامه دارد. شايد كاربران شبكه هاي اجتماعي به واسطه عملكرد مطلوب دهقان در مسئوليت هاي قبلي از حضور وي در كازرون استقبال كرده اند.
يك كانال خبري شهرستان كازرون با استقبال از انتصاب فرماندار جديد براي اين شهرستان به واكنش هاي مردم شهرستان كوار كه دهقان پيش از اين فرمانداري اين شهرستان را برعهده داشت، اشاره كرده است.
در اين مطلب آمده است: وزير كشور در حكمي داريوش دهقان فرماندار مردمي و محبوب و عملگرا (بدون شانتاژهاي رسانه اي) را به فرمانداري شهرستان بزرگ و استراتژيك كازرون منصوب كرد.
در ادامه اين مطلب آمده است: پس از اين انتصاب، اكثر رسانه ها و سايت هاي خبري كوار به استاندار فارس پيشنهاد داده اند فرمانداري به خستگي ناپذيري و مردمي بودن فرماندار سابق شهرستانشان (دهقان) براي شهرستان كوار معرفي شود.
در مطلبي ديگر آمده است: دكتر دهقان فرماندار سابق كوار و فرماندار جديد كازرون يكي از فرمانداران مردمي، مودب و با قدرت روابط عمومي بالا با رسانه هاي جمعي است و اهل خودپسندي و منيت نيست به همين دليل مردم و اصحاب رسانه شهرستان كوار از وداع با اين فرماندارشان ناراحت هستند.

** روح اعتراض مردم كازرون نفي شهرستان جديد نبود
مديركل دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور نيز هشتم خردادماه جاري در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا گفت: وزير كشور بر اجراي طرح تقسيمات كازرون با آرامش و رضايت اجتماعي تاكيد دارد. برخي تصور مي كنند اصلاح و بررسي تقسيماتي ، امري لحظه اي و آني است، در صورتي كه اين مساله يكي از امور غامض و پيچيده است و نبايد با شتاب انجام شود.
سيد سعيد جلالي يادآور شد: كارشناسان دفتر تقسيمات كشوري در حال انجام اصلاحات طرح و وعده داده شده هستند تا جوانب موضوع كاملاً لحاظ شود.
مديركل دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور در پاسخ اين سوال كه آيا با اصلاحات مورد نظر به مطالبات مردم كازرون و شهرستان پيشنهادي پاسخ داده مي شود، گفت: مردم اين منطقه داراي تمدن و و فرهنگ با شكوه و خردپذيري هستند، روح حاكم بر حركت اعتراضي آنها نفي شهرستان پيشنهادي نبود و مطالبه اصلي معترضان لحاظ مباحث دقيق كارشناسي است كه هم اكنون در حال انجام است.
جلالي در بيان مهم ترين آسيب ها در اين زمينه افزود: در بازديد از كازرون و قايميه به مردم اين مناطق گفته بودم كه رضايت طرفين را ايجاد و لبخند بر لبان آنان مي نشيند. متاسفانه برخي از حوادث كه ريشه هاي مجهولي داشتند مانع اين شهد و شادي شدند.
وي تاكيد كرد: معتقدم با حفظ آرامش و خويشتن داري، آينده به نفع مردم منطقه و در جهت تامين خواسته هاي آنان است.
مديركل دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور همچنين در اين گفت و گو شايعه توقف كامل مباحث تقسيماتي توسط دولت در سطح كشور كه از سوي يكي از خبرگزاري ها منتشر و موجب بروز التهاباتي ميان مردم منطقه شد را كاملاً جعلي و غيرمسئولانه دانست.
پيش از اين هادي پژوهش جهرمي معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس در جمع مردم قائميه با بيان اين كه خبر منتشر شده در برخي رسانه ها درباره لغو طرح هاي تقسيمات كشوري صحت ندارد، گفت: طرح تشكيل شهرستان جديد كوه چنار لغو نشده است و همزمان پيگير خواسته هاي مردم اين منطقه و شهروندان كازرون هستيم.
پيش از اين، استاندار فارس در سفر 13 ارديبهشت خود به شهرستان كازرون به مردم اين شهرستان اطمينان داده بود كه طرح تفكيك اين شهرستان و تشكيل شهرستان جديد با عنوان كوه چنار با هدف تامين نظر مردم از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود.
اسماعيل تبادار اظهار داشت: برخلاف برخي تصورات، مناطقي همچون امامزاده سيد حسين (ع) و آثار تاريخي بيشابور از ابتدا در طرح تقسيمات كشوري جديد در محدوده شهرستان كازرون بود و برنامه اي براي جدايي اين مناطق از اين شهرستان نبوده است.
استاندار فارس گفت: با توجه به خواسته مردم كازرون در زمينه جدانشدن دشت برم و انارستان از اين شهرستان، طرح تفكيك شهرستان براي انجام اصلاحات مورد نظر مردم بازگشت داده شد.

** در مسير وحدت و همدلي
در همين حال، اقشار مختلف مردم شهرهاي كازرون و قائميه (مركز بخش چنارشاهيجان) شامگاه جمعه يازدهم خردادماه جاري در آيين ضيافت افطاري مشترك شركت كردند و نداي وحدت سر دادند.
موافقان و مخالفان طرح تقسيم شهرستان كازرون در اين آيين كه در سالن مكتب الزهرا (س) كازرون برگزار شد، بر لزوم تقويت فضاي همدلي و محوريت قانون در ارتباط با فرايند بررسي اين طرح تاكيد كردند.
در اين نشست كه با عنوان ضيافت اخوت و وحدت و با حضور نمايندگان گروه ها و فعالان سياسي اجتماعي شهرستان كازرون برپا شد، امام جمعه اين شهر در سخناني در اين آيين گفت: امروز قانون ملاك ما است و به قانون پايبنديم .
حجت الاسلام محمد خرسند با اشاره به بررسي طرح تقسيم شهرستان كازرون گفت: ضمن آن كه قانون بايد در اين رابطه ملاك عمل باشد، عجله نيز جايز نيست و بايد در يك فضاي دوستانه جلساتي برگزارشود و دلها صميمي شود.
خرسند بيان كرد: تقسيمات جديد كشوري مثل يك عمل جراحي است بايد همه جوانب در بيمار در نظر گرفته شود و بعد آن را عمل كرد؛ ما بايد در تقسيمات كشوري شرايط منطقه در نظر بگيريم و كاري نكنيم كه دشمن شاد شود.
امام جمعه كازرون در ادامه بر ضرورت رفع مشكلات فراروي مردم بخش چنارشاهيجان تاكيد كرد و گفت: بنده براي خيلي از مسائل بخش چنارشاهيجان از جمله تاسيس دادگاه، شبكه بهداشت و درمان و حوزه علميه تلاش بسياري كردم و اين مطالبات مردم بايد به طور ويژه رسيدگي شود.
در ادامه اين آيين، امام جمعه شهر قائميه مركز بخش چنارشاهيجان با دعوت به حفظ وحدت بين اقشار مختلف مردم گفت: اولويت امروز ما حفظ نظام اسلامي، وحدت و امنيت است تا به اهداف متعالي انقلاب اسلامي دست يابيم.
حجت الاسلام حسين انصاري افزود: رودر رو شدن مردم دو منطقه همجوار نه به نفع كشور و نه به مصلحت اين مناطق است؛ اگر بنا بر مطالبه گري است مردم كازرون و قائميه هردو در كنار هم مطالبه گر خواسته هاي خود باشند تا مسئولان به شكل شايسته به مردم اين مناطق خدمت كنند. امام جمعه شهر قائميه با اشاره به موقعيت جغرافيايي بخش چنارشاهيجان وقرار داشتن آن در محور ارتباطي فارس به استان هاي همجوارگفت: اگر تشخيص دولت بر اين است كه ارتقاي اين بخش به شهرستان صورت گيرد بايد اين امر اتفاق بيفتد و اگر هم شرايط براي اين امر فراهم نيست، بايد اين موضوع را پذيرفت.
در اين ميان، يك كانال فعال در شبكه هاي اجتماعي كه گفته مي شد، در تحريك احساسات افراد در قبال موضوع تفكيك كازرون تاثير زيادي داشته است، با انتشار مطلبي از اقدام داوطلبانه خود براي توقف موقت فعاليت اين كانال با هدف جلوگيري از سوء استفاده ضد انقلاب از وقايع كازرون خبر داد.
مجموع اين شرايط، نويدبخش آن است كه موضوع تقسيمات كشوري در كازرون به دور از فضاي احساسي و در ريل قانون، مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد.
2027