۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۲۸
کد خبر: 82933103
T T
۰ نفر
واكنش رهبران سياسي عراق به بستن آب دجله از سوي تركيه

بغداد – ايرنا – 'سيد عمار حكيم' رهبر جريان حكمت ملي و 'نوري المالكي' معاون رئيس جمهوري و رهبر گروه سياسي ائتلاف دولت قانون روز شنبه به دولت تركيه براي بستن آب دجله عليه مردم عراق بدليل آبگيري سد اليسو اعتراض كردند.

به گزارش شنبه شب ايرنا،رهبران سياسي عراقي در بيانيه هاي جداگانه اي از دولت بغداد خواستند كه هرچه سريعتر تماس هاي ديپلماتيك خود را با آنكارا به منظور حل معضل آب بين دو كشور آغاز و بر ضرورت تماس با نهادهاي بين المللي براي تحت فشار قرار دادن تركيه تاكيد كردند.
همچنين رسانه هاي عراق نوشتند كه تعدادي از شهروندان ايراني در حال فراهم كردن توماري براي سازمان ملل متحد هستند تا از اين نهاد بين المللي بخواهند تركيه را تحت فشار بگذارد تا از آبگيري سد اليسو و تبعات آن بر 'هور العظيم' (تالاب آبي مشترك ايران و عراق) خودداري كند.
مديريت سد موصل در شمال عراق نيز در بيانيه اي افزود:ورودي آب از تركيه به داخل سد موصل از طريق رودخانه دجله به ميزان 50 درصد كاهش يافته است.
همچنين 'حسن الجنابي' وزير منابع آبي عراق در صفحه شخصي خود در توئيتر از مردم كشورش خواست كه نسبت به انبار كردن آب اقدام كنند و مشكلي كم آبي در نتيجه شروع آبگيري سد اليسو را جدي عنوان كرده است.
بر اساس گزارش ها، آبگيري سد اليسو از دو روز قبل آغاز شده و به سرعت تبعات خود را بر رودخانه دجله در داخل اراضي عراق و كاهش شديد ميزان آب جاري در آن نشان داده است.
تصاوير منتشر شده از شمال عراق حاكيست كه كف رودخانه دجله كاملا نمايان شده و در بغداد كودكان به دليل پايين آمدن آب رودخانه، در مناطق پيشتر عميق رودخانه، در حال آب بازي هستند.
المالكي در بيانيه اش گفته است كه با نگراني جدي اقدام هاي سد سازي تركيه را كه منجر به كاهش آب عراق شده، دنبال مي كند و به رغم همه فراخوان ها، آنكارا همچنان بر آسيب زدن به ملت عراق اصرار مي ورزد.
وي افزود:دولت عراق در قبال بحران جدي كم آبي و مرگ اراضي مستعد و خشك شدن حوضچه هاي آبي اين كشور، ضروري است با تركيه و نهادهاي بين المللي تماس گرفته و راه حلي براي آن پيدا كند.
المالكي از كاهش آب رودخانه دجله به عنوان يك توطئه ياد كرده كه هدف آن نابودي اقتصادي و محيط زيست و تشنه نگاه داشتن ملت عراق است.
حكيم نيز در بيانيه خود يادآورشد كه آبگيري سد اليسو تبعات اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي خطرناكي بر عراق به دنبال دارد.
رهبر جريان حكمت ملي از دولت و وزارتخانه هاي خارجه و منابع آبي عراق خواسته است كه با جديت اين پرونده حساس را دنبال و از طرق ديپلماتيك تركيه را به دادن حق آبه عراق تمكين كنند.
همچنين پارلمان عراق فردا (يكشنبه) پيرامون مشكل آبگيري سد اليسو و كاهش حق آبه عراق تشكيل جلسه دهد.
سد اليسو بعد از سد آتاتورك، دومين سد بزرگ تركيه است كه اولي بر رودخانه دجله و دومي بر رودخانه فرات بنا شده اند.
بر اساس اعلام منابع عراقي ، سد اليسو قادر به انبار 11 ميليارد و 40 ميليون مترمكعب آب است و مساحت درياچه پشت سد حدود 300 كيلومتر مربع است و چند ماه طول مي كشد كه آبگيري كامل اين سد به پايان برسد.
آنچه بيش از همه در عراق از كم آبي نگران كننده شده است مساله رقابت بين استان هاي مختلف براي ذخيره آب بوده و در نتيجه استان هاي جنوبي به شدت با كم آبي روبه رو شدند.
شهروندان عراق در سطح شبكه هاي اجتماعي از امروز هشتك 'تحريم كالاي تركيه' را آغاز كرده اند تا از حيث اقتصادي آنكارا را تحت فشار بگذارند.
بر اساس گزارش رسمي وزارت برنامه ريزي عراق، حجم تبادلات تجاري بين عراق و تركيه در سال گذشته 10 ميليارد دلار بوده و اين كشور يكي از مهمترين طرف هاي تجاري آنكارا به شمار مي رود.
عراقي ها اميدوارند كه تحريم كالاهاي تركيه و كاهش تبادلات تجاري، آنكارا را در قبال مساله آبگيري سد اليسو تحت فشار بگذارد.
شبد**خاورم *353*380*1010