۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82933292
T T
۰ نفر

چابهار ارزانترین بندر ترانزیت و صادرات كالا

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82933292
چابهار ارزانترین بندر ترانزیت و صادرات كالا

چابهار - ایرنا - چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات كالا محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، تخفیف های در نظر گرفته شده برای بهره برداران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می تواند به ترافیك بار و افزایش كشتی ورودی منجر شود.
سرمایه گذاری بیش از یك میلیارد دلاری در تكمیل مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت آن از 2.5 میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن بهترین فرصت را برای پهلوگیری كشتی های 100 هزار تنی فراهم كرده است.
تخفیف های ویژه به لاینرهای خارجی، اصلاح تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری سبب شده تا چابهار به ارزانترین بندر در كل منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شود.
سازمان بنادر ودریانوردی برای كشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار 90 درصد تخفیف THC (هزینه تخلیه و بارگیری كانتینر) به مدت سه ماه در نظر گرفته است و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم 70 درصد و برای 6 ماه بعد 30 درصد است.
چنانچه حمل بار از سوی لاینرهای بین المللی تداوم پیدا كند، سازمان بنادر و دریانوردی در سال دوم به كشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی 30 درصد تخفیف در سال دوم هم ادامه پیدا می كند و این تخفیف ها، علاوه بر تخفیفات در حقوق و عوارض بندری است.
بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و یكی از نقاط كلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود كه در كریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل كالا ایفا می كند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.
در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانكاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل كمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسكله نصب سریع و موج شكن آغاز و به انجام رسید.
عملیات اجرایی بندر شهید كلانتری كه یكی از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدی آغاز و باتكمیل چهار پست اسكله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاكم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاكید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در كرانه دریای عمان (مكران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مركز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا كرد.
چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیك ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای كلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی كشور و ضمانتی برای گردش كار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.
قرار گرفتن چابهار در یك خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیكی آینده به آن می دهد كه بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
چابهار هم اینك دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید كلانتری است كه تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات كالا داشته اند.
اسكله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هكتار، محوطه های بارانداز 16 هكتار، انبارهای مسقف 30هزار متر مربع و اسكله شهید كلانتری نیز دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه كانتینری است.
بندر شهید بهشتی پنج پست اسكله و شهید كلانتری نیز پنج پست اسكله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند كه سه پست از اسكله شهید بهشتی چند منظوره و یك پست اسكله نفتی و اسكله شهید كلانتری نیز دارای یك پست چند منظوره و سه پست كالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید كلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

** مشوق های ویژه برای بندر چابهار
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشوق های ویژه ای برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یكی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
بهروز آقایی از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف 80 درصدی برای حقوق و عوارض وارد بر كشتی ها، 80 درصد هزینه توقف وارد بر كشتی ها، 60 درصد هزینه های راهنمایی، یدك كشی و لایروبی وارد بر كشتی ها، تخفیف 85 درصدی در انبارداری كانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف 75 درصدی برای انبارداری كانتینر خالی عنوان كرد.
وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری كالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان كرد.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نبود اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی 30 درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در كلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن كاری و THC در خصوص كالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.
آقایی ادامه داد: الحاق بنادر شهید بهشتی و كلانتری به منطقه آزاد چابهار و تسری قانون مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمركی می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) كالا دارد و بهترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
3043 **6081
۰ نفر