۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰:۲۰
کد خبر: 82935642
T T
۰ نفر
اروپا قانون مسدودسازی تحریم های آمریكا را به جریان انداخت

تهران – ایرنا – اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران، قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریكا را بروزرسانی كرد تا از این پس، كلیه تحریم های ثانویه این كشور علیه ایران را شامل شود.

به گزارش ایرنا، در بیانیه كمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه آمده است: این اقدام در ادامه نشست غیر رسمی سران كشورهای عضو در صوفیه بلغارستان و همچنین اعلامیه 18 مه (28 اردیبهشت) این كمیسیون صورت می‌گیرد.
بیانیه می‌افزاید: هدف از مصوبه امروز، محافظت از منافع شركت‌های سرمایه‌گذار در ایران و نشان دادن تعهد اتحادیه اروپا به حفظ برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) است.
قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریكا (Blocking Statute) نخستین بار در سال 1996 برای مقابله اروپا با گروهی از تحریم‌ها علیه كوبا، ایران و لیبی تدوین شد و واشنگتن را ناچار به عقب نشینی كرد. این قانون هم‌اكنون با اصلاحیه صورت گرفته‌، تحریم‌های ثانویه آمریكا علیه ایران را شامل می‌شود.
اجرای این قانون، شركت ها را از پیروی از تحریم های خارجی منع می كند و اتحادیه اروپا به موجب آن، احكام جریمه احتمالی برای كسب و كارهای اروپایی كه با ایران همكاری می كنند را به رسمیت نخواهد شناخت.
كمیسیون اروپا روز چهارشنبه همچنین دستورالعمل‌های بانك سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانك به همكاری با ایران تغییر داد. با این وجود، تصمیم نهایی برای كار در ایران بر عهده هیات مدیره این بانك گذاشته شده كه متشكل از وزیران داریی 28 كشور عضو اتحادیه اروپا است.
در صورت عدم اعتراض شورا و پارلمان اروپا به این مصوبه‌ها طی دو ماه آینده، قوانین مذكور حداكثر تا ابتدای ماه اوت (10 مرداد) كه موعد بازگشت موج نخست تحریم‌های آمریكا است، اجرایی خواهد شد.
كمیسیون اروپا در بیانیه خود تاكید كرده است كه كشورهای عضو این اتحادیه با وجود تعهد به حفظ همكاری‌ها با آمریكا، تا زمان پایبندی ایران به برجام، به اجرای كامل و موثر این توافق پایبند خواهد بود.
شبس ** 9386 *1613*
۰ نفر