۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82940011
T T
۰ نفر

تداوم الگوی تاریخی تولید و معیشت در ایلام

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82940011
تداوم الگوی تاریخی تولید و معیشت در ایلام

ایلام - ایرنا - تغییر در جایگاه گیوه از پا تا ویترین حكایت گذار از معیشت و زندگی سنتی به نوین است هرچند با وجود فراگیری این تغییر به كل زوایای زندگی، اما هنوز تولید و مصرف كالاها و محصولات سنتی و تاریخی در استان ایلام ادامه دارد هرچند كم رمق و بی توش و توان.

به گزارش ایرنا، تولید كم رمق و بی توش و توان گیوه، جاجیم، دوار، گلیم و ده ها كالای دیگر از این دست در نگاه اول به عنوان نتیجه دگرگونگی تحول فراگیر اقتصادی، اجتماعی و تاریخی اجتناب ناپذیر و بدیهی می نماید .
بداهت این تغییر باعث شده چانه زنی برای توجیه فنی ارجحیت كلاش به عنوان پای افزاری هزاران ساله در قیاس با كفش های حتی چینی تنها به تردید مخاطبان نسبت به توان ذهنی گوینده منجر شود چراكه چرخه صنایع دستی قافیه سرعت و حجم را به رقیب ماشینی و اكنون دیجیتال باخته است و این جای نفی و انكار ندارد.
با این وصف می توان امیدوار بود كه با دگرگونی نوع نگاه در تولید و بازار عرضه به نگاه زیبایی شناسی و بازار هنری ، كار تولید صنایع دستی به عنوان خلق دست آفرینه های هنری هم باقی وهم از محور های اشتغال و تولید مناطق مختلف باشد.
استان ایلام به دلایل متفاوت دیرتر از دیگر مناطق كشور پروسه گذار به سمت نوین شدن را آغازید كه به نظر نه جای افسوس و نه توان تحلیل آن را دارد .
اما از تبعات مرتبط این دیرپایی سنتی استان ایلام با مشخصه معیشتی دامپروری مبتنی بر كوچ و كوچروی و ساخت اجتماعی ایلیاتی، شانس بیشتر حفظ و حضور الگوهای تولید و مصرف سنتی در این دنیای بسرعت نوشونده است.
بر این اساس هنوز هم در محلات ایلام تولید و عرضه بسیاری از كالاهای سنتی مانند قالی، گیوه، جاجیم و .. ادامه دارد هرچند كه زمان به ضرر آنها در حال گذر است و محل اصلی تمركز فعالان صنایع دستی و تمشیت مسائل مربوط به آنان از مركزهای اقتصادی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر یافته است.
روزگار فرش دستبافت و گلیم و كلاش سپری شده و اگر باید بمانند كه دستكم ظرفیت شغلی و اقتصادی آن چنین حكم می كند تنها شانس بقای آنها تاكید بر كاركرد هنری و توجه به جذبه های بصری و تمسك به معیارهای زیبایی شناسانه بازار و مخاطبان است.
اهمیت و جایگاه صنایع دستی در طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان ایلام و همچنین مناسبت تقویمی آن یعنی هفته صنایع دستی انگیزه گفت و گوی خبری با مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام شد كه خلاصه آن در پی آمده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اعتقاد دارد صنایع دستی استان ایلام از ظرفیت تولیدی و شغلی بالقوه و بالایی برخودار است كه با سرمایه گذاری بیشتر و توجه و ارائه مشوق فعلیت می یاید.
عبدالمالك شنبه زاده از گلیم نقش برجسته به عنوان مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام در بازارهای خارجی نام برد و گفت: جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، گیوه بافی، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، كاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیكرتراشی،طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی باقی مانده در این استان است.
وی یادآور شد: هفت هزار و 600 صنعتگر در 33 رشته صنایع دستی در بیش از 100 كارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می كنند كه بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
وی اظهار كرد: سال گذشته در مجموع به ارزش 10میلیون و 400 هزار دلار انواع صنایع دستی از این استان به خارج از كشور صادر شد.
وی با بیان محبوبیت صنایع دستی ایلام در بازارهای بین المللی، گفت: دست آفرینه صنعتگران استان ایلام سال گذشته به 15 كشور در خاورمیانه و اروپا صادر شد.
وی گلیم، جاجیم و نمد را از مهم ترین اقلام صادراتی استان ایلام درحوزه صنایع دستی عنوان و تصریح كرد كه ظرفیت صادراتی صنایع دستی ایلام بسیار بیشتر از میزان كنونی است.
**عرضه نمایشگاهی و فروش 350 میلیارد ریالی صنایع دستی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با بیان اینكه سال 96 در مجموع 22 نمایشگاه صنایع دستی در این استان برگزار شد، گفت: در نتیجه برگزاری این نمایشگاه ها صنعتگران از محل فروش صنایع دستی 350 میلیارد ریال درآمد كسب كردند.
شنبه زاده افزود: این نمایشگاه ها نوروزی، منطقه ای، دهه فجر، اربعین و بازارچه های موقت بودند كه نقش موثری در فروش صنایع دستی استان ایلام داشته اند.

**پرداخت 42 میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: سال گذشته 42 میلیارد و 250 میلیون ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی پرداخت شد كه این تسهیلات برای راه اندازی 785 شغل خانگی و 10 كارگاه صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شده است.
شنبه زاده فروش را موتور نقدینگی و چاره ساز اصلی تولید عنوان كرد و افزود: نبود شبكه فروش محصولات مهمترین مشكل بخش صنایع دستی در این استان است.
وی تاكید كرد: بازاریابی، ایجاد بازار و صادرات محصولات صنایع دستی در این استان رویه مشخصی نداشته و تولید كننده نیز توان تولید و فروش به صورت همزمان را ندارد.

** محرومیت فعالان صنایع دستی ایلام از خدمات بیمه ای مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران این استان از سال 92 تاكنون متوقف شده است.
شنبه زاده با بیان اینكه ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران استان از سال 89 تا 92 انجام شد، اظهار كرد: از مجموع بیش از هفت هزار صنعتگر این استان در این مدت تنها 724 نفر بیمه شده و حدود 2 هزار نفر نیز اكنون متقاضی دریافت خدمات بیمه ای هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینكه صنعتگران متقاضی زیادی خواهان بیمه شدن هستند اما به دلیل محدود شدن ظرفیت استان امكان بیمه كردن آنها وجود ندارد و تنها می توانند به صورت شخصی از طریق صندوق بیمه هنرمندان وزارت ارشاد اقدام كنند كه پروسه آن بسیار زمانبر است.
وی اضافه كرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت و طاقت فرساست و باید زمینه بیمه شدن صنعتگران این حوزه فراهم شود از طرفی محصولات صنایع دستی برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند و صنعتگران این حوزه باید به سمت تولید محصولات بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان حركت كنند.
**2 روستای هدف صنایع دستی در ایلام
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: 2 روستای پشت قلعه آبدانان و زنجیره چرداول به عنوان روستای هدف صنایع دستی در حوزه حصیربافی و گلیم نقش برجسته انتخاب شده اند.
شنبه زاده افزود: این روستاها علاوه بر روستای هدف گردشگری روستای هدف صنایع دستی نیز هستند و شناسایی و برنامه ریزی برای تقویت و احیای رشته های صنایع دستی از برنامه هایی است كه در طرح روستاهای هدف صنایع دستی پیگیری می شود.
وی تاكید كرد: روستاهای هدف صنایع دستی می توانند در برند سازی رشته های صنایع دستی استان تاثیرگذار باشند و این مناطق با یك صنعت دستی خاص معرفی و در سطح ملی و جهانی شناخته می شوند.
20 تا 27 خرداد ماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.
6032/6034
۰ نفر