۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۱۱
کد خبر: 82940293
T T
۰ نفر
جانسون از وضعيت مسلمانان روهينگيا ابراز نگراني كرد

تهران - ايرنا - وزير خارجه انگليس در گفت و گوي تلفني با رهبر ميانمار از نوع رفتار نيروهاي اين كشور با مسلمانان روهينگيا ابراز نگراني كرد.

به گزارش دوشنبه شب ايرنا، «بوريس جانسون» وزير خارجه انگليس در صفه توئيتر خود از گفت و گوي تلفني با «آنگ سان سوچي» رهبر ميانمار خبر داد.
جانسون گفت كه در اين تماس تلفني بر نگراني خود از رفتار با مسلمانان روهينگيا تاكيد كرده است. وي با اشاره به اينكه ميانمار نظارت سازمان ملل متحد بر بازگشت پناهجويان روهينگيا و همچنين تحقيق كميته حقيقت ياب پيرامون خشونت ها عليه آنان را پذيرفته است، خواستار اقدام سريع در اين زمينه شد.
وزير خارجه انگليس همچنين ارتش ميانمار را دعوت به خويشتن داري كرده و خواستار تضمين دسترسي براي ارسال كمك هاي بشردوستانه به ايالت كاچين و منطقه شان شد.
سازمان ملل روز چهارشنبه 17 خرداد براي دسترسي بازرسانش به مناطق بحراني ميانمار از جمله ايالت راخين به منظور بررسي بحران كشتار و همچنين نظارت بر بازگشت روهينگيايي ها از بنگلادش با نايپيدائو قرارداد منعقد كرد.
ارتش ميانمار پس از حمله عده اي از شورشيان موسوم به ارتش آزاد روهينگيا 'آركان' به ايستگاه هاي پليس مرزي در شهريور سال گذشته سركوب گسترده اقليت نژادي روهينگيا در ايالت راخين را آغاز كرد كه در اثر آن 700 هزار نفر به سوي مرزهاي بنگلادش آواره و ده ها هزار نفر از اين مسلمانان نيز كشته شدند.
سازمان ملل اين اقدام ارتش ميانمار را پاكسازي نژادي دانسته است.
ميانمار و بنگلادش در نوامبر سال گذشته قراردادي دوجانبه براي بازگشت آوارگان روهينگيايي امضا كردند، اما اجراي اين توافق نامه به دلايل مختلف از سوي نايپيدائو به تاخير انداخته شده است.
هراس از بازگشت امن و سركوب دوباره روهينگيايي ها تاكنون سبب شده تا صرفا عده كمي از آوارگان روهينگايي از بنگلادش به ميانمار بازگردند.
سازمان ملل اعلام كرد در توافقنامه با ميانمار چارچوب هاي محدودي براي بازگشت آوارگان روهينگايي منعقد شده است.
شبد**9416**1379