۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۰
کد خبر: 82941189
T T
۰ نفر
اختلاف گروههاي كرد عراقي بر سر نتايج انتخابات تشديد شد

اربيل– ايرنا- همزمان با تشديد اختلاف سران گروههاي سياسي در مركز، تقسيم گروههاي كرد عراقي بعد از نتايج انتخابات پارلماني عراق به موافقان و مخالفان آن بر شدت تنش هاي داخلي اين گروهها افزوده است.

به گزارش ايرنا، در پي تاكيد 'فاضل ميراني'دبير دفتر سياسي حزب دموكرات كردستان عراق بر همكاريهاي مشترك با اتحاديه ميهني كردستان عراق به عنوان احزاب موافق نتايج انتخابات، ساير گروههاي كرد عراقي به عنوان مخالفان نتايج انتخابات بر پايان همكاريهاي سياسي با احزاب حاكم تاكيد دارند.
'هوشيار عبدالله' عضو كرد پارلمان عراق و يكي از اعضاي برجسته جنبش تغيير با اشاره به پايان همكاريهاي سياسي با حزب دموكرات كردستان عراق و اتحاديه ميهني كردستان عراق اظهار داشت: جنبش تغيير، جماعت اسلامي كردستان عراق، ائتلاف دموكراسي و عدالت و اتحاد اسلامي مي توانند با همكاري با يكديگر موازنه سياسي را در كردستان عراق حفظ كنند.
به زعم وي، بر همه مردم كردستان عراق روشن شده است كه بعد از برگزاري همه پرسي در منطقه كردستان عراق رهبري اين منطقه بدست افراد غيرمسئول افتاده است.
نامبرده در ارتباط با توافقنامه پيشين همكاري جنبش تغيير و اتحاديه ميهني كردستان عراق با همديگر تاكيد كرد اين توافقنامه به تاريخ پيوسته است.
اين در حالي است كه كماكان دو حزب حاكم بر كردستان عراق خواهان همبستگي احزاب كرد عراقي در بغداد مي باشند.
فاضل ميراني دبير دفتر سياسي حزب دموكرات كردستان عراق اخيرا اعلام كرد عليرغم مخالفت احزاب معارض كرد عراقي با همپيماني با دو حزب حاكم اما آنها به تلاشهاي خود در اين خصوص ادامه خواهند داد.
در پي برگزاري انتخابات پارلماني عراق در روز 22 ارديبهشت، تعدادي از احزاب و رهبران سياسي عراق مدعي دستكاري آرا مردم شدند و برهمين اساس پارلمان چهارشنبه گذشته خواستار شمارش دستي آراء به جاي شمارش الكترونيكي شد.
در كردستان عراق نيز شش حزب مخالف شامل احزاب جنبش تغيير، جماعت اسلامي كردستان عراق، اتحاد اسلامي كردستان عراق، حركت اسلامي كردستان عراق، حزب كمونيست كردستان عراق و ائتلاف دموكراسي و عدالت با ادعاي تقلب سيستماتيك از سوي دو حزب حاكم (حزب دموكرات و اتحاديه ميهني) بويژه استفاده آنها از نيروهاي امنيتي در اين زمينه، اعلام كردند نتايج انتخابات را تا پيش از بازشماري دستي آرا به رسميت نخواهند شناخت.
در حالي كه قرار بود تا اواخر هفته جاري شمارش دستي شروع شود، روز يكشنبه گذشته يكي از مراكز نگهداري صندوق هاي راي در بغداد به شكل عمدي به آتش كشيد شد و اكنون اين نگراني وجود دارد كه مراكز ديگري نيز به آتش كشيده شده تا جلوي شمارش دستي آراء گرفته شود.
همزمان اختلاف رهبران سياسي عراق درخصوص راهكارهاي خروج از اين بحران نيز تشديد شده است.
در چهارمين دوره انتخابات پارلماني عراق كه با مشاركت 44.5 درصد واجدين شرايط برگزار شد، فهرست هاي انتخاباتي 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 كرسي، الفتح (هادي العامري) با 47 كرسي، النصر (حيدر العبادي) با 42 كرسي در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوري المالكي) با 26 كرسي، دمكرات (مسعود بارزاني) با 24 كرسي، الوطنيه (اياد علاوي) با 20 كرسي، جريان حكمت (سيدعمار حكيم) با 19 كرسي و اتحاديه ميهني (كوسرت رسول جانشين جلال طالباني) با 18 كرسي در رده هاي بعدي قرار گرفته اند.
خاورم**351**2**380