به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، امیرمحمد دهستانی اولویت های مركز گسترش در حوزه انیمیشن را سه بخش تولید انیمیشنهای سینمایی، ساخت انیمیشنهای كوتاه هنری و ساماندهی وضعیت سینمای انیمیشن برشمرد و اظهار داشت: گسترش كیفی تولیدات و افزایش بودجه برای تسهیل تولید در این حوزه از موضوعات اصلی است.
وی با اشاره به حمایت از پایاننامههای دانشجویی انیمیشن افزود: برای دریافت حمایت مالی از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، باید طرح انیمیشن ثبت شود كه البته چند شرط دارد و واجد بودن یكی از آنها برای شرایط اولیه كافی است.
معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: فرد باید عضو آسیفا یا همان انجمن صنفی كارگری انیمیشن استان تهران باشد، دو فیلم انیمیشن با ساختار حرفهای ساخته باشد و از جشنوارههای معتبر جایزه دریافت كرده باشد یا این كه طرح خود را به عنوان پایاننامه رشته انیمیشن ارائه دهد كه این بخش شامل هنرجویان چند دانشگاه مهم كشور میشود.
وی اضافه كرد: افراد باید ثبت فرم طرح انیمیشن در وبسایت مركز به نشانی www.defc.ir را تكمیل و نمونه آثار خود را ارسال كنند تا در شورا به همراه سوابق فیلمساز بررسی شود، بعد از برآورد هزینه و تنظیم قرارداد فعالیت به شكل حرفهای آغاز می شود.
دهستانی اظهار داشت: در حال حاضر فیلمسازان حرفهای بسیاری با ما قرارداد دارند و بیشترین جوایز انیمیشن در دو سه سال گذشته، متعلق به آثار تولیدی این مركز بوده است.
وی با بیان اینكه تمام حساسیتهای موجود در حوزه انیمیشنهای كوتاه، درباره انیمیشنهای بلند سینمایی هم وجود دارد، گفت: بعضی از طرحهای ارائه شده به مرحله قرارداد رسیده كه یكی از این پروژهها، یك انیمیشن سینمایی تولید مشترك با كره جنوبی است.
معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: تا زمانی كه پروژه باكیفیت به همراه تیمی حرفهای نیابیم، وارد قرارداد نخواهیم شد، در تولید انیمیشنهای سینمایی، مخاطب كودك و خانواده را در نظر داریم و سعی میكنیم آثار خوبی در این زمینه تولید كنیم؛ هر چند هنوز وارد مرحله جدی تولید نشدیم و در حال مذاكره با فیلمسازان هستیم.
وی افزود: تولید آثار در حوزه نوجوانان نیز مهم است البته اثری كه قرار است نظر نوجوانان را كه برای تماشای انیمیشن به سختی جذب سینما میشوند، به خود جلب كند، باید دارای شاخصههای ویژهای باشد.
به گفته دهستانی، هنرمندی كه وارد حوزه تولید انیمیشن میشود باید احساس امنیت كرده و بتواند به راحتی اثر خود را برای عرضه در بازارهای جهانی ارائه كند.
** به شركت های متخصص در زمینه پخش نیاز است
دهستانی اضافه كرد: نیاز به شركتهای متخصص در زمینه پخش فیلم انیمیشن داریم كه با قوانین بینالمللی برای مذاكره و فروش آشنا باشند و بین هنرمند با خریدار خارجی ارتباط برقرار كنند.
وی به تلاش جدی برای حضور انیمیشنهای كوتاه و موفق ایرانی در بازارهای جهانی اشاره كرد و افزود: فیلمهای كوتاه انیمیشن به استانداردهای جهانی نزدیك است، البته سعی میكنیم این آثار كه موفقیتهای چشمگیری در عرصه جشنوارههای بینالمللی داشته را در بازارهای جهانی عرضه كنیم.
معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: تا زمانی كه نتوانیم انیمیشن باكیفیت برای بازار خود تولید كنیم، حضور در بازارهای بینالمللی و جذب مخاطب خارجی درست نیست، مخاطب فعلی سطح توقع بالایی دارد و تولیدات ما را با آثار چند صد میلیون دلاری جهان مقایسه میكند از این رو آنچه این خلاء را پر میكند، تلاش و خلاقیت انیماتورهای ایرانی است.
دهستانی هنر انیمیشن را یك كالای فرهنگی دانست و تاكید كرد: فردی كه قصد تولید اثری را دارد، باید شناخت خوبی از جامعه و فرهنگ خود داشته باشد، افرادی كه نمیتوانند با جامعه خود ارتباط برقرار كنند، توانایی تولید آثار با زبان جهانی را ندارند.
به گفته وی، نیازمند فیلم سازانی هستیم كه با وجود اسطورههای غنی، بینش آن را نیز داشته باشند كه این فولكلور غنی را به روز و به زبان انیمیشن ترجمه كنند تا برای تماشاگر امروزی جذاب باشد.
دهستانی تاكید كرد: زمانی كه یك فیلم انیمیشن ایرانی با موفقیت در قلب آمریكا، اروپا یا آسیا، پرچم ایران به اهتزاز درمیآید، گستره و بُعد فرهنگی ایران به جهانیان نمایش داده میشود از این رو انیمیشن به پشتوانه و تكنولوژی بالا نیازمند است، وقتی جهان شاهد نمایش یك انیمیشن با كیفیت از ایران باشد، به بسیاری از قابلیتهای پیدا و پنهان هنری، فرهنگی و علمی ما پی خواهد برد.
فراهنگ ** 7561 **1880
تهران - ایرنا - معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینكه انیمیشن به پشتوانه و تكنولوژی بالا نیاز دارد، گفت: تولید، ساخت و ساماندهی سینمای انیمیشن اولویت این مركز است.