۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82947011
T T
۰ نفر

گوترش: مهاجرت پديده اي اجتناب ناپذير و ضروري است

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82947011
گوترش: مهاجرت پديده اي اجتناب ناپذير و ضروري است

تهران - ايرنا - دبيركل سازمان ملل متحد روز سه شنبه با اشاره به سياست هاي ضد مهاجرتي دولت دونالد ترامپ در آمريكا، مهاجرت را پديده اي اجتناب ناپذير و ضروري دانست.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلو، آنتونيو گوترش گفت: مهاجرت پديده اي عادي است كه اين روزها به دردسري براي بسياري ازكشورها از جمله آمريكا تبديل شده است. اين پديده اجتناب ناپذير و ضروري بوده و نبايد با آن مبارزه شود.
دبيركل سازمان ملل متحد افزود: همه كشورها حق دارند سياست هاي مهاجرتي خاص خود را اجرا كنند اما اين موضوع تا جايي قابل تحمل است كه به حقوق آنها (مهاجران) بي احترامي و حقوق آنها تضييع نشود.
وي ادامه داد: پديده مهاجرت يك ضرورت است و بنابراين بهتر است كه آن را سازماندهي كرد و چارچوب مشخصي براي آن در نظر بگيريم تا هم براي كشورهاي مهاجر پذير و هم براي مهاجران، موقعيتي برد-برد ايجاد شود.
زيد رعد الحسين كميسير عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز روز گذشته با اشاره به سياست هاي ضد مهاجرتي دولت آمريكا و اقدام واشنگتن مبني بر جدا كردن كودكان مهاجران از والدين شان، اين اقدام را غير قابل پذيرش و بي رحمانه خواند.
وي گفت: 'اين اقدام دولت آمريكا با هيچ معيار بين المللي قابل توجيه نيست. فكر كردن به اينكه يك كشور بتواند والدين يك كودك را با توسل به زور از آنها جدا كند، غيرقابل پذيرش و رفتاري بي رحمانه است كه دولت آمريكا اكنون مرتكب آن مي شود.'
دولت ترامپ با سياست «تحمل صفر» تصميم گرفته با همه مهاجران غيرقانوني بدون استثنا برخورد قضايي كند و در نتيجه اين سياست، كودكان آن ها تا زماني كه تكليف والدين مشخص نشود از آنان جدا مي شوند.
آمار وزارت امنيت داخلي آمريكا نشان مي دهد كه ماموران مرزي اين كشور طي 6 هفته گذشته نزديك به 2هزار كودك را از والدين مهاجرشان جدا كرده و با نگه داري آن ها در اردوگاه هاي جداگانه، به پدر و مادر آنها فشار وارد مي كند.
مقام هاي كاخ سفيد در حالي از اين سياست به عنوان مانعي براي مهاجرت غيرقانوني دفاع مي كنند كه ترامپ براي فرار از انتقادها دمكرات ها را مقصر اين وضعيت مي داند.
دمكرات ها معتقدند كه دولت ترامپ از كودكان مهاجران غيرقانوني به عنوان گروگان هايي براي تحميل سياست هاي مهاجرتي خود و تصويب قانون جديد كه شامل ديوار مرزي با مكزيك نيز مي شود، استفاده مي كند.
«ملانيا ترامپ» همسر رئيس جمهوري آمريكا نيز جزو منتقدان اين سياست دولت است. سخنگوي همسر ترامپ يكشنبه گذشته به شبكه خبري «سي ان ان« گفت كه وي از ديدن جدايي كودكان از والدينشان احساس انزجار مي كند.
مسئله مهاجرت بارها منجر به تعطيلي دولت آمريكا به سبب گروكشي هاي سياسي و عدم توافق احزاب بر سر طرح بودجه ساليانه شده است.
به نظر مي رسد تا مشخص شدن تكليف طرح مهاجرتي آمريكا، كودكان قرباني سياست سركوبي هستند كه از آوريل (فروردين) همزمان با مطرح شدن طرح سياست 'تحمل صفر' در آمريكا آغاز شده است.
اروپام**9041**1590
۰ نفر