۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82948756
T T
۰ نفر
رونق صادرات مستلزم بازنگري در سياست هاي ارزي است

كرمان- ايرنا- رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بازنگري در سياست هاي ارزي دولت را ضروري برشمرد و پيش بيني كرد در صورت تحقق نيافتن اين امر ، صادرات كشور متوقف و واردات كشور افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايرنا، محمدرضا پورابراهيمي روز پنجشنبه در شوراي گفت و گوي استاني دولت و بخش خصوصي افزود: دولت بايد حتما اين كار را انجام دهد و اگر اين كار انجام نشود مجبور هستيم طرح دو فوريتي خود را به مجلس بفرستيم.
وي به افزايش 20 برابري تقاضاي واردات اشاره كرد و گفت: اين در حالي است كه صادرات كشور بايد افزايش يابد.
نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي گفت :امروز استان كرمان از اصلي ترين استان هاي كشور است كه از سياست ارزي آسيب مي بيند .
وي ادامه داد:به دليل پيشتازي استان كرمان در حوزه هاي مختلف از جمله صادرات، فضاي خوبي در كشور براي استمرار اين پيشتازي وجود دارد.
پور ابراهيمي با اشاره به اينكه حضور نمايندگان بخش خصوصي استان كرمان در كشور يك ظرفيت بزرگ به شمار مي رود، اظهار داشت: تركيب مورد نظر شركت هاي استاني صادراتي استان كرمان در صورت تحقق، مي تواند به الگوي كشوري تبديل شود.
وي عنوان كرد: دلايل اقتصادي در كاهش ارزش پول ملي به حوزه اقتصادي ارتباط چنداني ندارد و بيشتر به فضاي سياسي و رواني و عدم تصميمات كارشناسي در بانك مركزي بر مي گردد.
وي خاطرنشان كرد: با كاهش ارزش پول ملي در هر كشوري، واردات كاهش يافته و صادرات افزايش مي يابد.
پورابراهيمي با تاكيد براينكه سياست ارزي دولت براي ارز تك رقمي موجب ايجاد شرايط خاصي در اقتصاد كشور مي شود، گفت: كتمان بازار غير رسمي ارز در كشور امكان پذير نيست و اثر آن را در اقلامي از جمله طلا مي بينيم.
وي افزود: براي كالاهاي اساسي و اقلام ضروري بايد نرخ ارز ثابت و مصوب را استفاده كرده و بر قيمت آن تا رسيدن به دست مصرف كننده نهايي نظارت شود و مابقي ارزهاي مورد نياز بر اساس نرخ تعادلي باشد.
پورابراهيمي گفت: اميدواريم با پيشتازي كنوني استان كرمان در توسعه صادرات، روند حضور موثر صادر كنندگان كرماني در بازارهاي هدف در نشستي مشترك بررسي شود.
نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي افزود: تغيير سياست ارزي بايد يكي از درخواست هاي اصلي استان كرمان باشد.
وي بر ساماندهي تشكل هاي صادراتي نيز تاكيد و بيان كرد: يكي از نگراني هاي ما اين است كه صادر كنندگان به صورت تكي اقدام به صادرات كنند زيرا در صورتي كه با هم صادرات را انجام دهند، قدرتمند تر در بازار حضور خواهند داشت.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: بزرگترين چالش صادركنندگان ايراني عدم استمرار در صادرات است و رفع اين مشكل با استفاده از ظرفيت هاي بازار سرمايه و بورس كالا امكان پذير است.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران در اوج اقتدار از لحاظ ارزي است، اظهار داشت: كل واردات غير ضرور و اصلي بيش از 2.5 برابر منابع نسبت به مصارف ارزي كشور است.
پورابراهيمي با تاكيد بر اينكه امسال سال جهش صادراتي براي استان كرمان خواهد بود، گفت: همانگونه كه در حوزه ورزشي ايران شاهد اقدامات بزرگ و با ارزش بازيكنان تيم ملي ايران در جام جهاني و در بازي با اسپانيا بوده ايم، با همين روحيه،در حوزه اقتصادي نيز ايران اسلامي مي تواند با اقتدار به پيش رود.
**ضرورت توسعه فعاليت صادراتي در 10كشور
نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي هم در اين نشست گفت: لازم است كه با شناسايي بازارهاي هدف، در 10 كشور اتاق هاي بازرگاني را فعال كنيم.
شهباز حسن پور افزود: الان زمان، زمان صلح نيست و جنگ تمام عيار اقتصادي عليه كشور شروع شده و بايد آستين ها را بالا بزنيم و كار كنيم.
7440/ 5054