۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 82953120
T T
۰ نفر
شطرنج ايران توانايي رسيدن به سطح اول جهان را دارد

تهران - ايران - سرمربي هلندي تيم ملي شطرنج گفت: برخي از بازيكنان تيم ملي ايران استعداد رسيدن به عنوان قهرماني جهان را دارند اما لازمه اين موفقيت طراحي و اجراي يك برنامه 2 ساله همراه با يك تيم متخصص است.

به گزارش ايرنا، برگزاري مسابقات جام ملت هاي آسيا در شهر همدان و در پيش بودن بازي هاي المپياد جهاني شطرنج، موجب شده تا فدراسيون شطرنج «ايوان سوكولوف» هلندي را براي هدايت تيم هاي ملي استخدام كند. بر همين اساس وي 22 ارديبهشت ماه سال جاري به ايران سفر كرد و از همان زمان بر تمرينات تيم ملي مردان و سه تن از بانوان ملي پوش شطرنج كشورمان نظارت دارد.
خبرنگار ايرنا به منظور آگاهي از ميزان ظرفيت هاي شطرنج ايران و برنامه هاي سرمربي هلندي براي پيشرفت و توسعه اين ورزش در كشور، روز سه شنبه گفت وگويي با وي انجام داده است كه مشروح آن در ذيل مي آيد.
ايرنا: اگر به عنوان يك ناظر خارجي و كسي كه در چند ماه گذشته با فدراسيون شطرنج در ارتباط بوده، از شما سئوال شود ايران چه جايگاهي در سطح شطرنج جهان مي تواند داشته باشد چه پاسخي داريد؟
سوكولوف: بايد بگويم تيم ملي شطرنج ايران در سطح جهان و در اين رشته ورزشي يك تيم خاص و منحصر به فرد است زيرا ميانگين سني ملي پوشان اين رشته ورزشي 18 سال است و اين مي تواند يك امتياز مهم به شمار رود. چرا كه سن بازنشستگي شطرنج به نسبت ديگر رشته هاي ورزشي بالا است. جوان بودن شطرنج بازان ايران مي تواند تيم ملي را در چند سال آينده بيمه كند و ورزشكاران هم مي توانند تا چند دهه در اين رشته فعاليت داشته باشند.
بنابر اين براي توسعه شطرنج و ترقي اين رشته، بايد تصميم ويژه گرفته شود؛ ملي پوشان براي پيشرفت نيازمند زمان هستند و مي توانند تا بالاترين سطح شطرنج دنيا پيشرفت كنند.

ايرنا: با اين شرايط چه برنامه هايي براي رسيدن به سطح بالاي شطرنج در دستور كار قرار داده ايد؟
سوكولوف: برنامه پرشي براي رسيدن به سطح 10 نفر اول جهان امكان پذير نيست بلكه ما بايد برنامه ها را گام به گام اجرا كنيم و به عبارتي از 100 به 50 و از 50 به 20 و در نهايت 10 نفر برتر برسيم. موفقيت برنامه ريزي دقيق مي خواهد كه بر مبناي بهترين انتخاب در بهترين مسابقات باشد. در كنار اين امر بايد از بهترين مربي براي انتقال دانش بهره گرفته شود زيرا بازيكنان ايران ظرفيت لازم را دارند و مي توانند قهرمان جهان شوند كه نمونه آن نيز «سارا خادم الشريعه» است كه استعداد ويژه اي در شطرنج دارد.

ايرنا: شما از انتخاب بهترين مربي سخن به ميان آورديد اما فدراسيون شطرنج با استخدام سوكولوف به عنوان سرمربي تيم ملي، سعي دارد از دانش روز بزرگان دنيا استفاده كند آيا اين كافي نيست؟
سوكولوف: من مربي تيم ها و بازيكنان زيادي بودم و در حد توان دانش خود را به بازيكنان مورد نظر انتقال مي دهم، اما من يك نفرم و يك كيفيت خاص دارم. لذا به رييس فدراسيون پيشنهاد مي دهم بودجه لازم را اختصاص دهد تا بتوانيم از چند مربي و برنامه هاي لازم براي پيشرفت شطرنج استفاده كنيم.

ايرنا: تيم ملي در سال گذشته با هدايت شما در المپياد جهاني باكو در گروه «بي» اين مسابقات قهرمان شد و بهترين نتايج تاريخ اين ورزش را كسب كرد. راز موفقيت شما در تيم ملي چه مولفه هاي بود؟
سوكولوف: من در امارات و هلند مربيگري كرده ام. تجربه به من نشان داده تنها مربي نيست كه موجب موفقيت تيم مي شود بلكه راز موفقيت يك تيم در مولفه هاي مختلفي است كه در برنامه ريزي، استعداد بازيكن، دانش مربي و جديت ورزشكاران نهفته است. در كنار اين مولفه ها بايد به رابطه بازيكنان تيم و ارتباط آنان نيز توجه داشته باشيم زيرا در برخي از مواقع بازيكنان تيم ملي نيز با يكديگر مشكل دارند و اين خود سدي در برابر موفقيت هاست.

ايرنا: با توجه به اينكه شما هدايت و مربيگري سه تن از بانوان شطرنج باز كشورمان را بر عهده داريد، استعداد بانوان ايراني در رشته شطرنج را چگونه مي بينيد؟
سوكولوف: در ابتداي سخنانم گفتم بانوان ايراني استعداد ويژه اي در شطرنج دارند اما نقطه ضعف آنان اين است كه در مسابقات زيادي شركت نمي كنند و اين رويه اي متفاوت از همتايان آنان در سطح جهاني است.

ايرنا: اگر آقاي سوكولوف اختياراتي بيش از يك سرمربي داشت چه اقداماتي براي پيشرفت شطرنج ايران انجام مي داد؟
سوكولوف: از آنجا كه بيش از 80 درصد تمركزم روي تمرينات و آماده سازي تيم ملي مردان است نظرم را در خصوص اين گروه بيان مي كنم. اگر پست ديگري غير از سرمربيگري تيم ملي در فدراسيون داشتم به طور حتم در آينده يكي از بازيكنان ايران را به عنوان قهرماني جهان مي رساندم. ايران سه استعداد ويژه در شطرنج مردان دارد كه با ارائه يك برنامه ريزي 2 ساله مي شود آنان را به قله افتخار شطرنج جهان رساند.
بايد يك برنامه ريزي 2 ساله براي «پرهام مقصودلو»، «عليرضا فيروزجا» و « محمد امين طباطبايي» داشته باشيم و هدف گذاري اين برنامه قهرماني جهان باشد. اگر پس از 2 سال اين برنامه جواب نداد آن را قطع كنيم. اما اگر برنامه به خوبي پيش رفت بدون شك يكي از اين سه نفر قهرمان جهان خواهد شد.

ايرنا: در حال حاضر شما نفر نخست كادر فني تيم ملي هستيد آيا تاكنون برنامه اي با چنين هدفي در دستور كار قرار نداده ايد؟
سوكولوف: هدف گذاري به تنهايي محقق نمي شود، بلكه براي رسيدن به يك برنامه جامع 2 ساله بايد يك تيم قوي متشكل از چند متخصص حضور داشته باشند تا نقطه ضعف هاي بازيكنان در زمينه هاي مختلف را برطرف كنند. البته براي تحقق اين امر تنها حضور چند مربي و متخصص كافي نيست بلكه به معناي اين است كه ما بايد براي برنامه هاي شخصي بازيكنان نيز هدف گذاري داشته باشيم. تمام تيم بر روي يك بازيكن متمركز نمي شود بلكه ممكن است بازيكني فقط در يك زمينه نياز به متخصص داشته باشد و بازيكني ديگر در چند زمينه نقطه ضعف داشته باشد تا توسط اين تيم برطرف شود.

ايرنا: با توجه به تجربه بين المللي شما و لزوم برنامه ريزي 2 ساله براي سه بازيكن ياد شده آيا امكان دارد اين تيم توسط خود شما گردآوري شود و تفهيم وظايف كنيد؟
سوكولوف: بله من با مربيان و متخصصان زيادي همكاري داشته ام و در صورت موافقت فدراسيون شطرنج ايران مي توانم اين برنامه را در دستور كار قرار دهم.

ايرنا: مهمترين دغدغه شما براي آينده شطرنج ايران چيست؟
سوكولوف: با توجه به در پيش بودن مسابقات قهرماني آسيا مهمترين برنامه ما براي تيم ملي شطرنج رقابت با بزرگان اين رشته در آسيا است كه چين و هند در صدر آن قرار دارند. هر چند كه كسب عنوان قهرماني در اين بازيها كار دشواري است اما جنگيدن و مسابقه با بزرگان شطرنج هند و چين، مي تواند تجربه اي مفيد براي بازيكنان ايراني باشد.
ورزشي** 2052**1597
۰ نفر