زمان راه اندازی مركز فرهنگی باكو در ایران فرا رسیده است

باكو - ایرنا - وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت : با توجه به فعالیت موفقیت آمیز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باكو زمان آن رسیده است كه كشور ما نیز مركز فرهنگی در ایران راه اندازی كند

به گزارش خبرنگار ایرنا ، «ابوالفضل قارایف» روز چهارشنبه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان ،ضمن ابراز قدردانی از میزبانی سال گذشته جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان گفت : ما نیز افتخار داریم امسال میزبان مقامات فرهنگی و هنرمندان ایران باشیم .
وی افزود: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان همچنین فرصتی مناسب برای بررسی راهكارهای توسعه روابط و همكاری فرهنگی و هنری دو كشور است .
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان همچنین همكاری های موفقیت آمیز باكو و تهران در سطح بین المللی از جمله یونسكو را خاطر نشان كرد و گفت : بر اثر این همكاری تا به حال توانستیم برخی میراث فرهنگ از جمله عید نوروز ، لواش و آلت موسیقی كمانچه را بطور مشترك در سازمان یونسكو به ثبت برسانیم .
قارایف، بر ضرورت ادامه فعالیت مشترك جمهوری آذربایجان و ایران در این زمینه تاكید كرد و گفت : كارشناسان دو كشور باید میراث فرهنگی مشترك را بررسی و آن را برای ثبت مشترك در یونسكو ارایه كنند .
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جلب كارشناسان ایرانی برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و معماری جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و نیز از فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت روابط فرهنگی دو كشور تقدیر كرد .
وزیر فرهنگ آذربایجان ،مشاركت مرتب هنرمندان جمهوری آذربایجان در برنامه و جشنواره های بین المللی در ایران و نیز دعوت از نمیندگان محافل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در برنامه های مشابه در جمهوری آذربایجان را خاطر نشان كرد و گفت : سینمای جمهوری اسلامی ایران همواره با استقبال گسترده مردم جمهوری آذربایجان مواجه بوده است .
قارایف، همچنین بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی مستقیم میان مناطق و شهرهای مختلف دو كشور تاكید كرد و گفت : نهادهای فرهنگی شهرهای عمده جمهوری آذربایجان از جمله گنجه ،سومقایت ، شكی ، لنكران ، ماسالی آماده برای امضای یادداشت تفاهم همكاری با شهرهای ایران هستند.
وی همچنین خواستار استفاده حد اكثر از پیوندهای تاریخی و فرهنگی موجود میان دو كشور شد و گفت : معماری ، ادبیات ، صنایع دستی ، فرش بافی از جمله مشتركات مردم دو كشور بوده و می تواند پل ارتباط و تقویت كننده روابط فرهنگی دو كشور باشد .
وزیر فرهنگ آذربایجان، از سطح همكاری میان كتابخانه های ملی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت كرد و گفت : این تعاملات را می توان میان موزه های دو كشور نیز برقرار و در زمینه مرمت و بازسازی آثار باستانی همكاری كرد.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در پایان سخنان خود ، ابراز داشت: روابط خوب باكو و تهران همیشه موجب ناخوشنودی برخی كشورهای بدخواه ما می شود.
هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ششم تا دهم تیرماه جاری در دو شهر باكو و گنجه برگزار می‌شود. تیرماه سال گذشته شهرهای تهران، اصفهان و اردبیل میزبان هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان و «ابوالفضل قارایف» وزیر فرهنگ و گردشگری این كشور بود.
خاورم ** 337** 1579