به گزارش ایرنا، سال 1352 كه دانشگاه بوعلی سینا بنیان نهاده شد، قرار بود دانشگاهی متفاوت باشد؛ قریب نیم قرن از آن روزها می گذرد و 'متفاوت بودن' همان رویای دلپسندی كه در دل پایه گذاران نیكوكار این دانشگاه قند را آب می كرد، حالا رنگ واقعیت گرفته است.
دانشگاهی كه روزگاری از مشاركت علمی و فنی فرانسوی ها در ساخت و بهره برداری محروم می شود، حالا نه تنها دانشگاه فرانسه بلكه 40 كشور جهان تعامل و همكاری با این دانشگاه بین المللی را می پسندند.
دانشگاه های شاخص تركیه، تونس، كانادا، ایتالیا، سربستان، اتریش، روسیه، آلمان، لهستان، عراق و چند كشور دیگر دوستانه تبادل دانش و پژوهش كرده و ثمرات خوبی هم از این روابط نصیب دو طرف شده است.
مركز آموزش زبان فارسی كه در این دانشگاه دایر شده در عین ناباوری توانسته از 25 كشور جهان دانشجو پذیرفته و به آموختن زبان شیرین فارسی بپردازد.
به گفته رئیس دانشگاه بوعلی سینا این كار از مقدمات دانشگاه دی هشت (D8) است؛ دانشگاهی بین المللی كه مجوزش از بین هشت كشور اسلامی توسعه یافته اندونزی، مالزی، بنگلادش، پاكستان، تركیه، مصر و نیجریه به ایران و دانشگاه بوعلی سینا اعطا می شود.
مجمع دی هشت نیز در تازه ترین اجماعش اساسنامه این دانشگاه را به تصویب رسانده و از اول مهرماه دانشجو می پذیرد.
هرچند هم اینك افزون بر 200 دانشجو خارجی در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می كنند اما باز شدن پای دانشجویان دی هشت به این مركز علمی می تواند نام دانشگاه بوعلی سینا را در جهان بالنده تر كند.
درخشش دانشگاه بوعلی سینا در عرصه فراملی توقعات را از این مركز آموزش عالی فراتر برده، از اینرو راه اندازی 6 شركت دانش بنیان، پذیرش 10 دانشجوی پسا دكترا، تاسیس سیزدهمین مركز رشد كشور همراه با استقرار 30 واحد در زیرمجموعه این مركز علمی، راه اندازی 2 مركز شتاب دهنده پیوند دانشگاه و صنعت، از جمله طرح های به ثمر نشسته مسئولان این دانشگاه در سمت و سوی رشد تخصصی است.
آموزش كارآفرینی نیز در لابلای دروس تئوری و نظری دانشگاه نیاز اساسی دانشجویان است كه در دانشگاه بوعلی این مهم با دایر كردن چند بخش تخصصی همچون بخش ارتباط با صنایع دستی، كلینیك دامپزشكی و مركز تراش سنگ های قیمتی با ابتكارهای هیات های علمی و دانشجویان خلاق، راه اندازی شده است.
دریافت مجوز 6 رشته در سالجاری از موفقیت هایی است كه با تلاش بسیار به جمع 317 رشته گرایش دایر در دانشگاه اضافه شده است.
این خبر خوش را یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در میان خبرنگارانی كه برای شركت در تور علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این دانشگاه آمده اند، داد و گفت: سنجش از راه دور، صنایع غذایی، حقوق بین الملل و ایران شناسی از جمله این رشته ها در مقطع تحصیلات تكمیلی است و رشته های نهج البلاغه، فلسفه، مبل و منبت و راه آهن نیز در انتظار دریافت مجوز از وزارت علوم هستند تا به تمام خواسته ها و نیازهای 12 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در 13 دانشكده این دانشگاه پاسخ مناسبی داده شود.
دانشگاه سبز از القابی است كه به بخاطر حفظ و حراست دلسوزانه از محیط زیست نام دانشگاه را طراوت داده است؛ همچنین دانشگاه بوعلی در سالجاری به عنوان آزمونه (پایلوت) طرح 'دانشگاه عاری از دخانیات' در كشور برگزیده شده است و محمدی فر آرزو می كند در این آزمون نیز سربلند شود.
در میان این موفقیت ها برخی مشكلات اگر نبود، رئیس دانشگاه بوعلی سینا می توانست با آسودگی خیال بیشتری به امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه بپردازد؛ مشكلاتی همچون تملك بخشی از اراضی دانشگاه در حدود 20 هكتار كه با معترضینی روبروست و محمدی فر ابراز امیدواری می كند با تامین اعتبار و خریداری این اراضی به معظل چندین ساله دانشگاه پایان بدهد.
تامین معیشت و اسكان دانشجویان دغدغه دیگری است كه بیشتر انرژی رئیس دانشگاه فعلی و روسای سابق را به خود مشغول كرده است و چاره كار جداشدن سیستم خوابگاهی و تغذیه دانشجو از سیستم آموزشی و واگذاری آن به سازمان و نهادی دیگر اعلام می شود.
به گفته رئیس دانشگاه بوعلی سینا، این درد عمیق و ریشه داری است كه نه تنها دانشگاه بوعلی بلكه تمام دانشگاه های كشور به آن مبتلا هستند كه با الگو برداری از سیستم آموزشی كشورهای دیگر می توان این درد مضمن را درمان كرد.
چشم امید مجموعه دانشگاه بوعلی سینا برای رفع موانع و معظلاتش به دستان سخاوتمند وزیر همدانی اش گشوده است، تا حوزه خدمت قبلی اش را بهره مند و بی نیازسازد.
هرچند مشكلات ذكر شده، ذره ای از اراده و اشتیاق رئیس و هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا برای درخشش در فضای بین المللی نمی كاهد، بی تردید نام بلند و پرآوازه حكیم و فیلسوف هزاره ها بوعلی سینا انگیزه كوشیدن برای 'متفاوت بودن' را دمادم بر دل و جان متولیان این دانشگاه می نشاند.
7527/2090
همدان - ایرنا - پویایی دانشگاه بوعلی سینا در عرصه بین المللی، گنجاندن دانشگاه دی هشت (D8) در بطن خود و تحصیل دانشجویان خارجی از 25 كشور، تفاهم نامه همكاری با 40 كشور جهان و ده ها اقدام فراملی سودمند دیگر، جملگی بر متمایز بودن این مركز آموزش عالی در فضای بین المللی دلالت دارد.