۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82962813
T T
۰ نفر
یلدریم: وضعیت فوق العاده در تركیه دوشنبه لغو می شود

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه اعلام كرد كه وضعیت فوق العاده در تركیه دوشنبه هفته آینده و پس از آغاز فعالیت رسمی دولت در نظام جدید حكومتی، لغو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هشتمین دوره وضعیت فوق العاده سه ماهه در تركیه در تاریخ 28 تیرماه 1397 پایان می یابد ولی با آغاز به كار دولت جدید این كشور در قالب نظام جدید ریاستی، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری منتخب قصد دارد وضعیت فوق العاده دو ساله را در این كشور ملغی كند.
یلدریم روز پنحشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: طی حكمی كه قرار است فردا صادر شود، سازماندهی لازم جهت تقویت روند مبارزه با تروریسم پس از پایان وضعیت فوق العاده انجام خواهد شد.
وی با اشاره به انتقاد كشورهای خارجی به برقراری وضعیت فوق العاده دو ساله در تركیه بیان كرد: دولت فرانسه پس از یك حمله تروریستی، 719 روز وضعیت فوق العاده اعلام كرد، در حالی كه این كشور با خطر كودتا مواجه نشده بود ولی ما هم با اقدامات تروریستی و هم با كودتا مواجه بودیم.
تركیه بعد از كودتای 15 جولای سال 2016 در هشت دوره متوالی، وضعیت فوق العاده سه ماهه در این كشور اعلام كرده كه تا 20 جولای(28 تیرماه 1397) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حكم قانون'، به تصفیه همه اركان حكومتی و دولت از افراد متهم به كودتا پرداخته است.
لغو وضعیت فوق العاده مطالبه مردم و به خصوص وعده نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری این كشور بود به طوری كه اردوغان نیز پیش از انتخابات اعلام كرد كه وضعیت فوق العاده را در تركیه پس از انتخابات لغو می كند.
بر اساس تصمیم دولت تركیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حكم قانون، تاكنون 27 هزار و 923 نفر از متهمان كودتا از كار تعلیق و 114 هزار و 936 تن نیز اخراج و 40 هزار نفر نیز بازگشت به كار داده شده اند.
یلدریم در مصاحبه امروز با خبرگزاری آناتولی همچنین گفت: باید تروریست‌ها را در محل استقرار آنها از پای در بیاوریم و بر این اساس، با انجام دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در شمال سوریه معضل تروریسم را در منطقه ای به وسعت چهار هزار كیلومتر مربع از دریای مدیترانه تا غرب فرات رفع كردیم.
وی اضافه كرد: در دو سال اخیر برای مبارزه با تروریسم شیوه كاملا متفاوتی در پیش گرفتیم و پس از كودتای ناكام 15 جولای در مبارزه با تروریست ها به جای حالت تدافعی به شكل هجومی عمل كردیم.
نخست وزیر تركیه اظهار كرد: هم اكنون در منطقه‌ای به مساحت 350 كیلومتر مربع در شمال عراق از مرز خابور تا ارتفاعات قندیل در مرز ایران حضور داریم و در حال مبارزه با تروریست ها هستیم.
وی اضافه كرد: در منبج در شمال سوریه نیز با آمریكا همكاری داریم و در صدد هستیم كه همه تهدیدهای تروریستی در شرق فرات را نیز رفع كنیم.
یلدریم كه با تغییر سیستم حكومتی تركیه از نظام پارلمانی به ریاستی به عنوان آخرین نخست وزیر تركیه محسوب می شود و دوره نخست وزیرای اش روز دوشنبه به پایان می می رسد، همچنین گفت: اهمیت مجلس در دوره جدید حكومتی در تركیه افزایش می‌یابد و در امور قانون گذاری و نظارتی موثرتر خواهد بود.
وی كه در انتخابات اخیر مجلس تركیه به عنوان نماینده شهر ازمیر انتخاب شده و اصلی ترین گزینه ریاست مجلس تركیه هم به شمار می رود، افزود: انتخابات در تركیه پایان یافته و زمان گذار آغاز شده است.
وی با اشاره كاهش آرای حزب عدالت و توسعه و تعداد نمایندگان آن نسبت به انتخابات دوره گذشته مجلس گفت: این اتفاق برای ما یك پیام دارد و ما در حزب عدالت و توسعه آن پیام را دریافت كرده ایم.
وی تاكید كرد: ما نمی خواستیم ائتلاف میان احزاب در این انتخابات به رقابت تنگاتنگ تبدیل شود ولی ائتلاف‌ها به معرفی یك نامزد نپرداختند بلكه هدف آنها این بود كه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری نشود.
یلدریم همچنین اضافه كرد: در دوره نظام جدید حكومتی تركیه، دولت به جز در مورد بودجه، حق ارائه قانون به مجلس را ندارد و این امر نشانگر قدرت مطلق مجلس و قوه مقننه در نظام جدید است.
وی در توصیف فواید نظام جدید ریاستی كه قرار است از روز دوشنبه جایگزین نظام پارلمانی در تركیه شود، گفت: پس از كودتای نافرجام 15 جولای 2016 محرز شد كه باید سیستم ریاستی در تركیه برقرار شود چرا كه در 70 سال گذشته، برقراری این نظام جزو وعده انتخاباتی تمام رهبران بوده است.
نخست وزیر تركیه وی افزایش تولید، اشتغال و صادرات را از جمله برنامه كاری دولت جدید تركیه در عرصه اقتصادی ذكر كرد و ادامه داد: نرخ رشد رشد اقتصادی تركیه تا 2002 به طور متوسط 4.7 درصد بود ولی از زمان حاكمیت حزب عدالت و توسعه در سال 2002 تا كنون به 5.7 درصد رسیده است.
خاورم/1905