۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82963366
T T
۰ نفر
10 هزار نفر از مراكز دولتي تركيه اخراج مي شوند

آنكاراـ ايرناـ رسانه هاي تركيه اعلام كردند كه در راستاي دستگيري و مبارزه با عوامل گولن، با آخرين بخش نامه در حكم قانون پيش از پايان وضعيت فوق العاده، 10 هزار نفر از كاركنان نيروهاي مسلح، پليس امنيت و ديگر مراكز دولتي اخراج خواهند شد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، وضعيت فوق العاده به گفته نخست وزير تركيه روز دوشنبه هفته آينده 9 جولاي 2018(18 تيرماه 1397) به پايان مي رسد و بر اساس اخبار مندرج در رسانه هاي اين كشور، پيش از لغو آن، يك بخش نامه در حكم قانون جامع در راستاي مبارزه و پاكسازي عوامل گولن از بدنه حاكميت صادر مي شود كه به موجب آن، 10 هزار نفر از كاركنان نيروهاي مسلح، پليس امنيت و ديگر مراكز دولتي از كار اخراج مي شوند.
به نوشته اين رسانه ها، در طول 2 سال اخير 31 بخشنامه در حكم قانون با هدف مبارزه با عوامل گروه هاي تروريستي به ويژه گروه گولن و اخراج آنها از بدنه حاكميت صادر شد و بنا بر اعلام بينالي يلدريم نخست وزير تركيه، آخرين مورد اين بخشنامه نيز امروز صادر و در روزنامه ها منتشر مي شود.
تركيه بعد از كودتاي 15 جولاي سال 2016 در هشت دوره متوالي، وضعيت فوق العاده سه ماهه در اين كشور اعلام كرده كه تا 20 جولاي(28 تيرماه 1397) ادامه دارد و با استفاده از اختيارات قانوني متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه هاي در حكم قانون'، به تصفيه همه اركان حكومتي و دولت از افراد متهم به كودتا پرداخته است.
لغو وضعيت فوق العاده مطالبه مردم و به خصوص وعده نامزدهاي انتخابات اخير رياست جمهوري اين كشور بود به طوري كه اردوغان نيز پيش از انتخابات اعلام كرد كه وضعيت فوق العاده را در تركيه پس از انتخابات لغو مي كند.
بر اساس تصميم دولت تركيه متاثر از قانون وضعيت فوق العاده و با صدور بخشنامه هاي در حكم قانون، تاكنون 27 هزار و 923 نفر از متهمان كودتا از كار تعليق و 114 هزار و 936 تن نيز اخراج و 40 هزار نفر نيز بازگشت به كار داده شده اند.
هشتمين دوره وضعيت فوق العاده سه ماهه در تركيه در تاريخ 28 تيرماه 1397 پايان مي يابد ولي با آغاز به كار دولت جديد اين كشور در قالب نظام جديد رياستي، رجب طيب اردوغان رييس جمهوري منتخب قصد دارد وضعيت فوق العاده دو ساله را در اين كشور ملغي كند.
بينالي يلدريم نخست وزير تركيه روز پنحشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاري آناتولي گفت: طي حكمي كه قرار است فردا صادر شود، سازماندهي لازم جهت تقويت روند مبارزه با تروريسم پس از پايان وضعيت فوق العاده انجام خواهد شد.
وي اضافه كرد: در دو سال اخير براي مبارزه با تروريسم شيوه كاملا متفاوتي در پيش گرفتيم و پس از كودتاي ناكام 15 جولاي در مبارزه با تروريست ها به جاي حالت تدافعي به شكل هجومي عمل كرديم.
مقامات دولت تركيه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزديك 170 هزار نفر اعلام و بيان كرده اند كه اين افراد به صورت مستقيم و غيرمستقيم در كودتاي 15 جولاي سال گذشته تركيه نقش داشتند.
تركيه مدعي است كه فتح الله گولن با تشكيل گروهي موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي 15 جولاي(25 تيرماه سال 1395) را سازماندهي كرده است.
فتح الله گولن بيش از 17 سال است كه در ايالت پنسيلوانياي آمريكا ساكن است و مقامات واشنگتن تا كنون به هشت درخواست رسمي استرداد وي به تركيه پاسخ رد داده اند.
در كودتاي 15 جولاي سال 2016 (25 تيرماه 1395) تركيه 249 نفر كشته و 2 هزار و 193 نفر نيز زخمي شدند.
محاكمه عوامل كودتاي نافرجام 15 جولاي تركيه در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.
خاورم/1905