اكبر فتحی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد: با توجه به ظرفیت بالای تجارت خارجی محصولات كشاورزی استان، تسهیلات و حمایت های لازم برای توسعه تجارت محصولات كشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شركت های بازرگانی و زنجیره های ارزش محصولات كشاورزی ارائه می شود.
وی توسعه كشت سفارشی محصول را در گروی توسعه كمی و كیفی شركت های بازرگانی و تجاری محصولات كشاورزی دانست و گفت: ارتباط دو سویه بین بخش بازرگانی و تولید ایجاد ارزش افزوده مناسب ضروری است.
وی ادامه داد: وقتی هدف افزایش صادرات است باید موضوع افزایش تولیدات و داشتن بازرگانی قوی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ در وضعیت فعلی با خروج آمریكا از برجام و اعمال تحریم های جدید به نظر می رسد صادر كنندگان هم نیاز به بازاریابی جدید دارند و حضور در بازارهای جدید صادراتی و موفقیت در این بازارها پیش شرط هایی دارد كه مهم ترین آن رقابت پذیر بودن كالاهای صادراتی است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان افزود: این رقابت از جهت كیفیت و قیمت، نیازمند تحقق مشوق های صادراتی است و اعمال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی و اقدام برای اجرایی كردن برنامه های دولت با هدف تحقق اهداف از پیش تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش صادرات ضروری است و در چنین شرایطی تنها تكیه به صادرات كافی نیست، بلكه باید به سمت سرمایه گذاری های مشترك روی آورد.
استان آذربایجان شرقی دارای یك میلیون و 200 هزار هكتار اراضی كشاورزی است كه سالانه بیش از 5 میلیون تن محصول در این اراضی تولید می شود.
عمده صادرات بخش كشاورزی استان آذربایجان شرقی شامل خشكبار، فرآورده های لبنی، محصولات باغی و امحا و احشای دامی است.
روسیه، امارات متحده عربی، ارمنستان، تركیه و مصر از جمله كشورهای هدف صادرات محصولات كشاورزی استان هستند.
3071/518
تبریز- ایرنا - رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش سه درصدی صادرات محصولات كشاورزی از گمركات استان در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت 69 میلیون دلار محصول صادر شد.