۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82964933
T T
۰ نفر

كره جنوبی توقف خرید نفت از ایران را تكذیب كرد

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82964933
كره جنوبی توقف خرید نفت از ایران را تكذیب كرد

تهران - ایرنا - خبرگزاری شینهوای چین امروز (یكشنبه) گزارش داد كه سفارت كره جنوبی در پكن اخبار منتشر شده مبنی بر اینكه این كشور دیگر از ایران نفت نمی خرد، را انكار و تكذیب كرد.

براساس این گزارش، سفارت كره جنوبی با هماهنگی با دولتش در سئول با انتشار بیانیه ای این اخبار را ادعایی واهی از سوی رسانه های غربی عنوان كرد و افزود: 'كره جنوبی از ماه ژوئیه (تیرماه) واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران را قطع نكرده و محموله های انرژی همچنان از سوی ایران به كره جنوبی در جریان است.'
روز جمعه برخی رسانه های بین المللی اعلام كرده بودند كه كره جنوبی از ماه ژوئیه دیگرهیچ نفت و یا میعانات گازی از ایران نمی خرد؛ بنا براین تحت فشارهای آمریكا دریافت هر محموله ای از ایران را برای نخستین بار طی شش سال اخیر متوقف كرده است چرا كه دولت آمریكا، كره جنوبی و برخی كشورهای آسیایی را تحت فشار قرار داده تا واردات نفتی خود از ایران را در یك فرصت 180 روزه تا 4 نوامبر (13 آبان) به صفر برسانند و گرنه با مجازات های سختی از سوی كاخ سفید روبه رو خواهند شد.
براساس این بیانیه، دولت كره جنوبی در حال انجام مذاكراتی سخت با آمریكا است تا بتواند نظر موافق آن كشور را جلب و واشنگتن را مجاب و متقاعد سازد به اینكه كره جنوبی از تحریم های اقتصادی كاخ سفید علیه ایران مستثنی كند.
این بیانیه اعلام كرد كه كره جنوبی از 21 مارس (اول فروردین) 296 هزار بشكه نفت خام از ایران خریده است كه این حجم بزرگترین خرید نفتی بعد از چین و هند از ایران است.
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گذشته بطور همزمان از مسكو و سئول گزارش داده بود كه دولت كره جنوبی تصمیم گرفته است با هدف همراهی با تحریم های نفتی آمریكا علیه ایران، نفت خام نوع 'سی پی سی' تركیب نفت قزاقستان و روسیه را جایگزین نفت خام ایران كند.
رویترز به نقل از منابع اطلاعات كشتیرانی و بازرگانی اعلام كرد كه دولت كره جنوبی خرید تركیب نفتی سی پی سی را امسال در مقایسه با سال گذشته چهار برابر كرد تا بتواند در صورت لزوم و تشدید تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران جایگزین مناسبی برای نفت ایران باشد.
این گزارش به نقل از منابع آگاه پیش بینی كرده بود كه طبق روند موجود، احتمالا خرید نفتی كره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر (اواخر مرداد ماه) به پائین ترین سطح خود طی سه سال گذشته برسد، چون خرید نفتی سئول از تهران در ماه ژانویه 2016 (دی ماه 1396) از 179 هزار و 444 بشكه در روز به تدریج به پائین ترین حد در ماه مه (اردیبهشت) امسال رسیده و می رود در ماه ژوئیه (تیر) امسال به 248 بشكه در روز برسد.
براساس این گزارش، كره جنوبی میزان خرید سی پی سی برای تحویل در ماه ژانویه تا ژوئیه امسال را چهار میلیون تن اعلام كرد كه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل كه یك میلیون تن بود، چهار برابر شده است.
تركیب نفت سی پی سی قزاقستان-روسیه از طریق خط لوله نفتی مشترك روسیه با شركت نفتی شورون آمریكا از سواحل دریای خزر به پایانه نفتی 'یوژنیا اوزریوكا' در دریای سیاه می رسد و از آنجا به كشورهای اروپایی می رود تا با نفت چاه های منطقه اورال روسیه تركیب و مورد استفاده قرار گیرد.
حتی سخنگوی پالایشگاه جی سی كالتكس كره جنوبی در این خصوص به رویترز گفته بود كه این كشور تلاش دارد به دلیل قیمت اقتصادی و كیفیت نفت سبك دارای 0،5 سولفور نفت سی پی سی كه از نفت سنگین و حتی سبك ایران مرغوب تر است، خرید این نوع نفت را افزایش دهد.
این بیانیه سفارت كره جنوبی و گزارش رویترز و دیگر رسانه های غربی تا روز جمعه در حالی منتشر شد كه چهارشنبه گذشته هم یك مقام وزارت خارجه این كشور در گفت وگو با خبرگزاری رسمی یونهاپ كره جنوبی اعلام كرده بود كه سئول همچنان به واردات نفت از ایران امیدوار است.
این مقام كه خواست نامش فاش نشود و در واقع خود سرپرستی كارگروه تقلیل تاثیرات منفی سیاست های تحریمی آمریكا علیه ایران را به عهده دارد، اعلام كرد كه یك تیم متشكل از نمایندگان چندین نهاد كره جنوبی به سرپرستی یان كانگ-یئون معاون اقتصادی وزیر خارجه این كشور اواخر ماه جاری (میلادی) عازم واشنگتن هستند تا با برگزاری دومین دور از این مذاكرات كه دور نخست آن در ماه ژوئن (خرداد) انجام شده بود، راهی برای ادامه خرید نفت از ایران بیابند.
در ماه مه (اردیبهشت) گذشته بود كه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا خروج كشورش از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) را كه در سال 2015 به امضاء رسیده بود اعلام كرد و از آن پس سعی می كند تحریم های شدیدی را بر اعضای سازمان صادركنندگان نفت (اوپك) وارد كند.
به گزارش یونهاپ، این مقام وزارت خارجه به عنوان پیشینه موضوع به خبرنگاران گفت كه هدف نهایی ترامپ از این اقدامات تنبیهی علیه ایران از بین بردن همه عایدات نفتی این كشور است، این درحالی است كه دولت اوباما همواره می كوشید سیاستی را در برابر ایران در پیش بگیرد كه به كاهش تدریجی درآمدهای نفتی ایران بیانجامد.
وی منابع انرژی ایران را برای اقتصاد كره جنوبی بسیار حائز اهمیت ارزیابی كرد و گفت: 'اگرچه سئول تحت فشار واشنگتن واردات نفتی خود از ایران را به تدریج كم كرد، اما ما چاره ای نداریم بار دیگر از این كشور نفت وارد كنیم، چرا كه برای تولید انواع محصولات پتروشیمی خود نیاز مبرم به نفت خام نوع بسیار سبك ایران داریم'.
این مقام همچنین اعلام كرد كه كشورش برای نیل به این هدف حتی هفته گذشته یك هیات ویژه را به تهران اعزام كرد تا موضع اصلی سئول در باره این موضوع را به گوش مقامات تهران برسانند.
براساس این گزارش، كره جنوبی از زمان امضای برجام و كاسته شدن از تحریم ها علیه ایران میزان قابل توجهی نفت از ایران وارد كرده و امروزه 13،1 درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تامین می كند.
با این وجود كره جنوبی 53 درصد از میعانات نفتی خود را از ایران می خرد كه 73 درصد از این میعانات فقط نفت است.
با این وجود، ایران و كره جنوبی در سال 2017 بیش از 12 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند كه از این مبلغ فقط 4 میلیارد دلار به فروش محصولات از كره جنوبی به ایران اختصاص داشت.
آساق**1378**1337