۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82966248
T T
۰ نفر

آفت های شایعه از نگاه یك كارشناس رسانه

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82966248
آفت های شایعه از نگاه یك كارشناس رسانه

تهران – ایرنا – رئیس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، آگاهی یافتن از درستی و نادرستی یك خبر را از وظایف و اصول حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران دانست و گفت: بازارشایعات زمانی داغ تر می شود كه با حدس و گمان رسانه ای و پرداختن به مطالب كذب و دامن زدن به آن ها شریك شویم.

محمد مهدی فرقانی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به تبعات و آثار منفی شایعه و شایعه پراكنی در جامعه، اظهار داشت: در مواردی خواه و ناخواه افراد با حدس‌ و احتمال بی آنكه خواسته باشند به شایعه پروبال داده و با توجه به بروز و ظهور تكنولوژی های نوین ارتباطی به ویژه شبكه های اجتماعی در فضای مجازی، در كمترین زمان ممكن،یك خبر مبهم و نادرست، بیشترین دامنه پخش را از آن خود می كند.
فرقانی در ادامه سخنان خود استقلال حرفه ای، حق دسترسی به منابع خبری، حق افشا نكردن منابع خبری و... را از جمله پایه‌ها و اصول فعالیت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای عنوان كرد و افزود: مسوولیت پذیری و داشتن اخلاق حرفه ای و پایبندی به اصول قانون مطبوعات و دیگر قوانین كشوری از جمله وظایف خبرنگاران به ‌شمار می‌رود كه ملزوم به رعایت آنها هستند.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تبعات و آثار منفی توهین، افترا، تهمت زدن، انتشار اخبار كذب، تجاوز به حریم خصوصی افراد و غیر واقعی جلوه دادن مطالب و اخبار و انتشار آن در برخی رسانه ها اشاره كرد و گفت: انتشار اینگونه مطالب در هیچ شرایط و هیچ دانش و آموزش های خبرنگاری توصیه نشده و جایی برای بیان ندارد.
فرقانی به رسالت خطیر رسانه ها و نقش بی بدیل آنها درجلوگیری از انتشار و دامن زدن به شایعات اشاره و موثرترین روش های رسانه ای مقابله با شایعه را اعتمادسازی میان رسانه و مخاطب، عنوان كرد و افزود: اگر خبرنگار پایه‌های اخلاق و مسوولیت‌های حرفه ای خبر را پیش بگیرد، حقوق مادی و معنوی او هم بدون شك تامین خواهد شد.
به گفته این پیشكسوت رسانه و علوم ارتباطات، دسترسی نداشتن خبرنگاران و روزنامه نگاران به منابع موثق و دست اول گاهی اوقات منجر به تولید شایعه و اخبارغیر واقعی و بی ارزش می شود.
رئیس دانشكده علوم ارتباطات علامه طباطبایی تصریح كرد: زمانیكه شایعه ای دست به دست چرخیده و بازگو می شود، رسانه ها می توانند واكنش های مختلفی نسبت به آنها داشته و قبل ازاینكه موضوعی بی جهت به بمب خبری تبدیل شود با تحقیق و پژوهش نسبت به راستی آزمایی آن اقدام كرده و به انتشار صحیح آن اقدام كنند.
به گفته این استاد علوم ارتباطات، متاسفانه در بسیاری از موارد خود رسانه ها ابزاری برای پخش و انتشار شایعات شده و ضمن گسترش آن باعث بزرگی و دامن زدن شایعه نزد افكار عمومی در جامعه می شوند.
این پیشكسوت علوم ارتباطات درعین حال به اهالی رسانه توصیه كرد با رعایت اخلاق حرفه ای در مواجه با شایعات بی پایه و اساس، بدون هیچگونه دخالتی و جانبداری، در جهت انتشار مطالب و اخبارصحیح و با منبع موثق اقدام كرده و اصل واقعیت گویی و حركت در مسیر درست را انتخاب كنند.
فرقانی تاكید كرد: كم گویی، گزیده گویی، نقدغیرمنصفانه، دامن زدن به شایعات، وارونه گویی مطالب و... جزو موارد باطل و غیر حرفه ای و غیر اخلاقی در رسانه ها به شمار آمده و حركت در این مسیر نه تنها موجب خدشه دار شدن اطمینان و اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه فوق می شود، بلكه رفته رفته شان جایگاه آن رسانه نیز نزد افكار عمومی متزلزل خواهد شد.
به گفته فرقانی، بدون شك رسانه ها با بیان واقعیات و اهمیت دادن به صحت و سقم مطالب و اخبار، قادر خواهند بود مخاطبان خود را به عنوان سرمایه های اصلی هر رسانه همواره حفظ و روز به روز به اعتماد سازی فزونی بخشند.
فراهنگ ** 1355 ** 1701
۰ نفر