۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 82969303
T T
۰ نفر
كارشناسان برای بررسی خسارت مسجد جامع ساری راهی مازندران شدند

ساری - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: كارشناسان و یك تیم متخصص میراث فرهنگی كشور برای بررسی دقیق حادثه آتش سوزی مسجد جامع ساری و برآورد خسارت عازم مازندران شدند.

سیف الله فرزانه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینكه علت حادثه اتصال شبكه توزیع برق اعلام شد، اما برای بررسی های بیشتر كارشناسی و همچنین برآورد خسارت حادثه یك تیم كارشناس امروز وارد مازندران می شود.
وی افزود: محمد طالبی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث كشور نیز تیم كارشناسان را همراهی خواهد كرد.
مدیركل میراث فرهنگی مازندران اظهاركرد: در حال حاضر نیروهای آتش نشانی استان در حال بررسی و همچنین ایمن سازی محیط برای جلوگیری از آتش سوزی دوباره هستند.
فرزانه اعلام كرد: به دلیل چوبی بودن سقف بنای مسجد جامع، بسیاری از قسمت های سقف بنا و اشیای داخل ساختمان از بین رفته است، اما آسیب جدی به ساختمان و بنای خشتی آن وارد نشده است.
وی با بیان اینكه در حال حاضر آتش به صورت كامل مهار و خاموش شد، تاكید كرد: تا زمان حضور كارشناسان میراث فرهنگی و بررسی دقیق حادثه كار آوار برداری انجام نخواهد شد.
فرزانه آتش سوزی بخشی از مغازه های همجوار مسجد را تایید كرد و گفت: به دلیل چوبی بودن سقف بنا و همچنین خشك بودن چوب به دلیل گرمای هوا ، شعله های آتش به سرعت به مغازه های مجاور سرایت كرد كه با حضور به موقع یگان های آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری شد.
مدیركل میراث فرهنگی مازندران گفت: در صورت دست یابی به هر نوع اطلاعات از این حادثه، موضوع دراختیار رسانه ها و مردم قرار خواهد گرفت تادر جریان حادثه قرار گیرند.
آتش سوزی مسجد جامع ساری كه شامگاه دیروز رخ داد منجر به تخریب بخشی از این بنای تاریخی و قدیمی استان مازندران و مصدوم شدن 18 نفر از شهروندان شد.
مركز فوریت های پزشكی استان اعلام كردكه 12 تن از مصدومان در محل به صورت سرپایی مداوا شدند و خراشیدگی سطحی ، مشكلات تنفسی ناشی از دود غلیظ از جمله عوامل مصدومیت افراد در این حادثه آتش سوزی اعلام شد .
مسجد جامع ساری مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام و دوره قاجار است كه در بافت قدیمی و سنتی شهر ساری و در بازار نرگسیه این شهر قرار دارد .
این اثر در سال 1377 با شمارهٔ ثبت 2272 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
7335/1899
۰ نفر