۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82972683
T T
۰ نفر

ایران و هند بر اهمیت حفظ برجام تاكید كردند

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82972683
ایران و هند بر اهمیت حفظ برجام تاكید كردند

دهلی نو - ایرنا - ایران و هند امروز (دوشنبه) بر اهمیت برجام به عنوان یك دستاورد مهم در عرصه دیپلماسی كه نه فقط به كشورهای امضا كننده بلكه به جامعه جهانی تعلق دارد، تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، در دیدار سید عباس عراقچی معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه ایران و ویجی گوكله قائم مقام وزارت خارجه هند كه در كاخ حیدرآباد دهلی نو برگزار شد، دو طرف بر اهمیت حفظ برجام برای جامعه بین المللی تاكید كردند.
در این دیدار كه تحت عنوان پانزدهمین دور گفت و گوهای سیاسی دو كشور برگزار شد، عراقچی و گوكله ریاست هیات های دو كشور را با مشاركت نمایندگانی از دستگاههای مختلف دولتی دو كشور به عهده داشتند.
در این گفت و گوها آخرین تحولات مربوط به برجام و چگونگی استمرار همكاری های دو كشور پس از خروج آمریكا از این توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین طرفین برجام را دستاورد مهم دیپلماسی و متعلق به كل جامعه بین المللی دانسته و بر ضرورت پایبندی همه طرف ها و اجرای كامل مفاد آن تاكید كردند.
در این دیدار، طرفین بر یافتن ابتكارات و سازوكارهای جدید جهت تقویت و گسترش روابط دو جانبه تاكید نمودند.
همچنین دو طرف در خصوص همكاری در حوزه های سیاسی، امنیتی، كنسولی و مسائل منطقه ای به ویژه افغانستان و تقویت و استمرار همكاری ها در توسعه بندر چابهار و سایر عرصه های مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر نمودند.
در این دیدار، طرفین ضمن ارزیابی مثبت از مجموع نشست های برگزارشده، بر ظرفیت های افزایش پیشبرد روابط در كلیه سطوح، بویژه در سطوح راهبردی تاكیدكردند.
در جریان این سفر، عراقچی همچنین با ام.جی اكبر وزیر مشاور در وزارت خارجه هند نیز دیدار و پس از آن در جمع پژوهشگران برجسته هندی در بنیاد آبزرور در دهلی نو، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل بین المللی، منطقه ای و روابط دوجانبه با هند را تبیین و تشریح كرد.
عراقچی بامداد روز دوشنبه وارد دهلی نو شد. وی قرار بود با سوشما سواراج وزیر خارجه هند نیز دیدار كند اما به دلیل كسالت مقام هندی این دیدار لغو شد.
وی در چند جلسه مشورتی شركت و در انتهای برنامه خود در موسسه آو آر اف كه در زمینه سیاست خارجی از شهرت جهانی برخوردار بوده و میزبان شماری از مهمترین چهره های سیاسی جهان است، سخنرانی كرد.
هر چند موضوع تمام مذاكرات معاون ظریف با مقامات هندی به طور خاص اعلام نشده است اما تحریم های آمریكا علیه كشورهایی كه با ایران داد و ستد نفتی دارند از محورهای گفت و گوهای وی بود.
آمریكا از هند خواسته است تا روز احیای تحریم های نفتی در 4 نوامبر (13 آبان ماه) واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند.
دو هفته پیش نیكی هیلی نماینده آمریكا در سازمان ملل، به هند سفر كرد تا دولت دهلی به درخواست آمریكا از خرید نفت ایران امتناع كند.
دیدار عراقچی از هند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هند تنها كشوری است كه برغم آنكه بخشی از قرارداد هسته ای برجام نیست و آنرا امضا نكرده است با قدرت از آن دفاع می كند.
این دومین سفر یك مقام وزارت خارجه ایران به هند پس از اعلام خروج آمریكا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت است.
قبل از وی محمد جواد ظریف نیز به همین منظور به هند سفر كرده بود.
همكاری ایران و هند در زمینه انرژی بویژه نفت و اجرای طرح توسعه بندرراهبردی چابهار مهمترین اولویت تهران - دهلی نو در دوره جدید بویژه پس از خروج آمریكا از برجام محسوب می شود.
مقامات بلند پایه هند در عین تاكید بر نگرانی نسبت به خروج آمریكا از برجام، به فعالان اقتصادی برای ادامه همكاری با تهران اطمینان دادند.
بلافاصله پس از اعلام خروج آمریكا از برجام، وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه ای حمایت قاطع این كشور از حقوق هسته ای ایران را اعلام كرد.
چند روز بعد، درست در روزی كه ظریف در هند بود، همتای هندی وی در یك كنفرانس مطبوعاتی تاكید كرد كه هند به عنوان یك كشور غیربرجامی با تحریم های آمریكا علیه ایران همراه نخواهد شد.
وی تاكید كرد كه از نظر هند تنها آن دسته از تحریم ها علیه ایران امكان پذیر خواهد بود كه به تصویب سازمان ملل رسیده باشد. از آن زمان بود كه هند با عزم تمام به دنبال راهكارهایی برای حفظ وضع موجود و ادامه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران بر آمد.
سواراج در دیدارهای خود با سران و مقامات كشورهای دیگر كه درگیر مساله برجام هستند اعلام كرد كشورش روابط خود با ایران را بخصوص در بخش اقتصادی حفظ و گسترش خواهد داد.
پس از خروج آمریكا از برجام، ایران و هند هر دو عزم خود را برای محافظت از روابط دو جانبه جزم كردند.
معاون وزارت بازرگانی هند با اشاره به خروج آمریكا از برجام اظهار كرد این اقدام تغییری در تجارت هند و ایران ندارد و دو كشور همچنان رویه متعادل گذشته را ادامه می دهند .
آنها اعلام كردند تا زمانی كه كشور های اروپایی از تصمیم دولت آمریكا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران حمایت نكنند، واردت نفت هند از ایران صدمه نخواهد دید.
هند در دور قبلی تحریم‌های آمریكا علیه ایران، از تهاتر استفاده می كرد كه بر اساس آن می توانست بخشی از پول نفت خریداری‌شده از ایران را از طریق یك بانك دولتی كوچك در قالب روپیه به ایران پرداخت كند و ایران نیز از این پول برای واردات از هند استفاده می‌كرد.
اكنون مقامات بانكی هند در حال بررسی امكان احیای مكانیسم پرداخت به روپیه هستند، هرچند هنوز هیچ تصمیم رسمی در این مورد از سوی دولت گرفته نشده است.
اهمیت دیدار عراقچی از هند آنگاه بیشتر آشكار می شود كه توجه شود دور اول تحریم های آمریكا علیه ایران از 15 مرداد احیا خواهد شد و تصمیم دولتمردان دهلی نو بر چگونگی شكل گیری استراتژی های ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت.
آساق**1424 **1663**