۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82975767
T T
۰ نفر
كنترل بيماري هاي غيرواگير از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت است

تهران- ايرنا- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كنترل بيماري هاي غيرواگير و توسعه نظام ارجاع از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت در چند سال آينده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي «وبدا»، سيد حسن قاضي زاده هاشمي در نشست مجازي با روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با اشاره به اهميت بيماري هاي غيرواگير و با تاكيد بر لزوم تعهد مسئولان ارشد دانشگاه ها در اجراي دقيق برنامه هاي كنترل و پيشگيري از اين بيماري ها، افزود: هنر ما اين است كه مردم را آموزش دهيم، توانمند كنيم و از اين مسير باعث كاهش بار بيماري‌ها شويم.
وي خاطرنشان كرد: بيماري هاي غيرواگير از جدي ترين مشكلات سلامت در جهان به شمار مي آيد و باتوجه به ميزان شيوع و بار مالي كه براي اين بيماري ها در دهه هاي آينده پيش بيني شده، برنامه ريزي براي كنترل آنها موضوعي است كه بايد در اولويت قرار گيرد.
هاشمي اظهار داشت: كارهاي بسيار خوبي در زمينه برنامه ريزي براي كنترل بيماري هاي غيرواگير تاكنون انجام شده و ساختار مناسبي هم در قالب شبكه هاي بهداشتي و درماني ايجاد شده است اما مهم، اراده و همت همكاران در ستاد و دانشگاه ها است كه بتوانند آنچه را تاكنون برنامه‌ريزي شده، اجرا كنند.

*15 درصد هزينه ‌هاي سلامت مربوط به ديابت است
وزير بهداشت گفت: حدود 15 درصد هزينه‌هاي حوزه سلامت مربوط به بيماري ديابت است و اگر هزينه هاي ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي را هم به اين ميزان اضافه كنيد، مي بينيد كه درصد زيادي از بودجه براي درمان اين بيماري ها بايد اختصاص يابد در حالي كه با پيشگيري و كنترل، مي توان علاوه بر تامين سلامت مردم، هزينه هاي آنان و كشور را نيز كاهش داد.

*يك چهارم جمعيت ما فشار خون بالا دارند
هاشمي ادامه داد: اينكه يك چهارم جمعيت ما فشار خون بالا دارند، تكان دهنده است؛ اگر بتوانيم همين موضوع را كنترل كنيم، خدمت بسيار بزرگي به سلامت كشور كرده ايم و شايد اين برگ در كارنامه كاري همه ما از تمامي اقداماتي كه تاكنون انجام داده ايم، ارزشمندتر باشد.
وي با تاكيد بر لزوم پيگيري جدي كنترل بيماري هاي غيرواگير خاطرنشان كرد: در جلسه مجمع ملي سلامت با حضور رييس جمهوري و جلسات مشتركي كه با استانداران و فرمانداران داريم، مي توانيم با ارتقاي همكاري هاي مشترك به كنترل و پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير كمك كنيم.
وزير بهداشت با اشاره به تقويت همكاري معاونت هاي وزارت بهداشت براي كنترل بيماري هاي غيرواگير، افزود: در وزارت بهداشت، معاونت هاي بهداشت و درمان و اجتماعي در اين امر موثر هستند و با همكاري اين سه معاونت و همچنين استفاده از توان و ظرفيت مردم و سازمان هاي مردم نهاد، مي توانيم به نتايج ارزشمند تري نيز دست يابيم.
هاشمي با بيان اين كه چنين همكاري هايي بايد در دانشگاه ها هم شكل گيرد و مشاركت هاي استاني نيز تقويت شود، گفت: يكي از اهداف ما از توسعه شبكه بهداشتي از روستاها به قلب شهرها بعد از گذشت سه دهه از تاسيس شبكه بهداشت در روستاها، اين بود كه موفق شويم بيماري هاي غيرواگير در سطح شهرها را كنترل كنيم.
وزير بهداشت گفت: اميدواريم همه‌ دستگاه‌ها در كنترل بيماري هاي غيرواگير مشاركت كنند و خوشبختانه بستر خوبي در دبيرخانه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي براي اين همكاري ايجاد شده است.
هاشمي مشاركت مسئولان دانشگاه هاي علوم پزشكي در اجراي موفقيت آميز برنامه هاي پيشگيرانه و كنترل بيماري هاي غيرواگير را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه ها بايد در اين برنامه ها پيش قدم شوند و مشاركت مديران استاني را در اين امر مهم جلب كنند و روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي، بايد طلايه‌دار اين كار باشند و در كنار استانداران تلاش كنند.
وزير بهداشت يادآور شد: مهم اين است كه اين مسير را ادامه بدهيم و از همه‌ ظرفيت‌ها استفاده كنيم زيرا پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير مسيري است كه مي‌تواند نظام سلامت ما را كارآمد و به عنوان يك الگو به دنيا معرفي كند.
اجتمام*3229*2017
۰ نفر