۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82977169
T T
۰ نفر
دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن الحجج برگزار شد

تهران- ایرنا- نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن الحجج و دهمین جلسه رسیدگی به شكایت های مرتبط با این موسسه امروز- شنبه- در دادگاه كیفری استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، این جلسه به ریاست قاضی باقری و با حضور متهم ردیف اول ابوالفضل میرعلی به عنوان مدیرعامل موسسه ثامن الحجج، متهم ردیف دوم همسر میرعلی و در غیاب متهم ردیف سوم مهدی رمضانی برگزار شد.
در این جلسه، متهم ردیف اول در حضور نماینده دادستان بانك مركزی، وكلای خود و تعدادی از شكات و به دستور قاضی باقری در حدود 2ساعت از خود دفاع كرد.
قاضی باقری سپس با اعلام تنفس 10 دقیقه ای، ادامه جلسه را به زمانی دیگر موكول كرد.
میر علی، متهم ردیف اول پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج با بیان اینكه از سال 1390 سرپرستی موسسه ثامن الحجج را پس از ادغام 23 شركت تعاونی اعتبار با مجوز بانك مركزی بر عهده گرفته است، اظهار داشت: از سال 80 تعاونی (موسسه ثامن الحجج) پایه گذاری شد و سال 85 شروع به كار كرد. در آن زمان 483 نفر سپرده گذار داشت و كارهای حسابرسی به نحو مطلوبی در حال انجام بود.
وی افزود: از سال 89 كه تصمیم بر ادغام شركت های مالی و اعتباری گرفته شد از سوی بانك مركزی 23 شركت تعاونی توافق كردند كه با موسسه مالی و اعتبار ثامن الحجج یكی شوند. و از سال 85 مدیریت موسسه در اختیار چند مدیرعامل بود كه از سال 90 نیز مسئولیت موسسه ثامن الحجج به اینجانب با مجوز بانك مركزی سپرده شد.
وی گفت: وزارت تعاون ما را به بانك مركزی معرفی كرد. این موسسه دارای شناسه ملی است و همه فعالیت های این موسسه تحت نظارت بانك مركزی انجام شد و تا سال 93 كارها و فعالیت های آن به خوبی پیش می رفت كه به یكباره بحث اخلال در نظام بانكی مطرح شد و به مدت یكسال و نیم در بازداشت بودم. مدتی با وثیقه از سوی دادگاه آزاد شدم و در مدت شش ماه توانستم مبالغی از سپرده های سپرده گذاران را به همراه مبلغی از سود آنها پرداخت كنم و مجددا به بازداشتگاه برگشتم.
میرعلی مشكل اساسی را بر عهده بانك مركزی دانست و افزود: بانك مركزی یك روز سود بانكی را 10 درصد و بعد از یك هفته آن را 20 درصد اعلام می كرد و از همه مهمتر هر یك بانك های دولتی خود بر اصولی كه داشتند به كار خود ادامه می دادند و هیچ چیز مشخص نبود كه درصدهای سود سپرده از چه طریقی باید محاسبه و به سپرده گذاران پرداخت شود.
وی گفت: سال 94 موسسه ثامن الحجج پنج هزار میلیارد تومان سپرده نقد داشت، 1475 فقره املاك داشت و اگر به یكباره دیده می شود سود سپرده ها افزایش یا كاهش پیدا می كند برای این است كه سپرده گذاران با توجه به بالا رفتن قیمت سكه به 3 میلیون تومان و دلار به 9 هزار تومان در بازار، سود سپرده های خود را نیز بر آن اساس خواستار می شوند.
وی گفت: مشكل اساسی موسسه ثامن الحجج كجاست؟ هیچ مدرك و سند و پرونده ای از این موسسه در اختیار ما نیست. حتی كپی آن. همه اسناد را از خزانه كه در مشهد است، با یك دستگاه وانت پیكان برده اند حتی هارد كامپیوتر را با كیس آن برده اند و دست ما هیچ گونه سندی وجود ندارد.
قاضی باقری پس از اتمام تنفس با حضور در جایگاه از متهم خواست كه برای پاسخ به برخی سوالات مطرح شده از سوی دادستانی و مدعی العموم و بانك مركزی در جایگاه حاضر شود و توضیحاتی برای دادگاه و حاضران در آن جلسه اظهار كند.
در این جلسه قاضی باقری درباره تعداد شعب موسسه ثامن الحج در سراسر كشور، درصد سودی كه موسسه به سپرده های كوتاه مدت و بلند مدت سپرده گذاران پرداخت می كرد، سود وام های پرداختی، وام پرداختی به دو مجری تلویزیون،یك وزیر اسبق، باشگاه هندبال و برج های تجاری، نیروگاه آب و برق كیش، برج های تجاری مشهد و قم داده است سوالاتی را از متهم ردیف اول پرسید كه با پاسخ متهم و وكلای او همراه بود.
قاضی باقری با اتمام وقت امروز دادگاه گفت: ادامه دادگاه متهم ردیف اول ابوالفضل میرعلی به تاریخ سوم مرداد 97 در ساعت 9 صبح موكول می شود.
اجتمام*1417*1834
۰ نفر