۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82982220
T T
۰ نفر
پیشنهاد یك كارشناس برای تعویق زمان اخذ عوارض از موادمعدنی

تهران- ایرنا- یك استاد دانشگاه گفت: اخذ عوارض از صادرات مواد معدنی در شرایط كنونی با توجه به احتمال آغاز تحریم های آمریكا به مثابه خودتحریمی است و تغییر زمان اعمال این تصمیم به دی ماه پیشنهاد می شود.

به گزارش ایرنا، توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریكا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
با این همه، «دونالد ترامپ» كه از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریكا بر سر كار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر كرد.
در پی این تصمیم، برخی شركت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترك كردن آن مردد مانده اند؛ هرچند كمیسیون اروپا اعلام كرده است برای مقابله با تحریم آمریكا قانون انسداد را برای حفاظت از شركت های اروپایی اجرا می كند.
از سوی دیگر، برپایه تصمیم شورای اقتصاد برای صادرات بیشتر مواد معدنی مانند كرومیت، سنگ آهن، كنسانتره روی، كرومیت، سنگ مرمر و تراورتن و سنگ منگنز عوارض پنج درصدی تعیین شده است.
این عوارض در 2 سال به صورت پلكانی افزایش می یابد.
در این پیوند، استاد دانشگاه تهران و مشاور طرح های چرخه فولاد كشور امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در همه جای جهان شاهد اخذ چنین تصمیماتی از سوی دولت ها هستیم اما مهم، زمان اجرای آنهاست.
به گفته «كیوان جعفری طهرانی»، ابلاغ این دستورالعمل در شرایطی اتفاق افتاده است كه بازار از وضع مطلوبی برخوردار نیست.
جعفری طهرانی به احتمال اعمال تحریم های آمریكا علیه كشور ما اشاره كرد كه نخستین مرحله آن ششم آگوست (پانزدهم مرداد) آغاز می شود.
وی ادامه داد: مدت كوتاهی تا آن زمان باقی مانده است و بزرگان بازار اعم از اروپایی ها و كشورهای خاور دور، هنوز كم و بیش با ایران مبادلات تجاری دارند.
«برخی كشورهای آسیایی مانند ژاپن از بازار ایران به طور كامل عقب نشینی كردند، شماری مثل مالزی تمام قد از ادامه و حتی افزایش مبادلات تجاری با ایران حمایت كردند و چند كشور مثل چین و هند مایلند در ایران بمانند اما نیم نگاهی به عقب نشینی دارند؛ در این شرایط ما با اخذ چنین تصمیمی «خودتحریمی» را آغاز می كنیم».
این تحلیلگر مسائل بین المللی در زمینه فولاد تاكید كرد «زمان اجرای این دستورالعمل، فارغ از اینكه بازار مواد معدنی فلزی همچون دوره رونق و شكوفایی سال های 2012 و 2013 نیست، بر روند جذب سرمایه گذاری خارجی در كوتاه مدت و همچنین جذب درآمد صادراتی تاثیر می گذارد و با كمبود درآمد ارزی روبرو می شویم».
وی پیشنهاد كرد زمان اجرای این دستورالعمل، دستكم به اوایل سال 2019 (دی ماه آینده) موكول شود تا با گذشت 2 ماه از اعمال دور دوم تحریم ها، تاثیر آن را شاهد باشیم.
دور دوم تحریم ها از چهارم نوامبر (سیزدهم آبان ماه) اعمال می شود.
دور نخست تحریم ها، صنایع فولاد، خودروسازی، بخش فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری «های تك» را هدف گرفته و در دور دوم آن، محدودسازی بانكی و بیمه ای، صنایع نفت و گاز و كشتیرانی ایران برنامه ریزی شده است.

** قانون انسداد
این استاد دانشگاه درباره تصمیم اروپا برای بهره گیری از قانون انسداد گفت: برخی اروپایی ها در این زمینه از یكدیگر حمایت نكردند.
جعفری طهرانی ادامه داد: اكنون برخی فولادسازان اروپایی مثل شركت «اتوتك» فنلاند اعلام كردند در ایران می مانند اما «دانیلی» ایتالیا به خروج از كشور ما تصمیم گرفته است.
وی بیان داشت: شماری از این بنگاه ها سعی دارند از قانون انسداد به نفع خودشان بهره برداری كنند اما برخی دیگر از آمریكا ترس دارند و این موضوع شكل سلیقه ای به خود گرفته است.
«تصمیم گیران اتحادیه اروپا حضور در ایران را به تصمیم شركت ها منوط كرده اند، با این همه 80 درصد شركت های اروپایی از ترس آمریكا از قانون انسداد استقبال نكردند».
وی ادامه داد: برخی شركت ها مانند «گلنكور» سوئیس منتظرند ماه نوامبر (آبان ماه) فرا برسد و ببینند با آغاز دور دوم تحریم ها علیه ایران چه اتفاقی می افتد.
به گزارش ایرنا، یك روز پس از خروج آمریكا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد در صورت پایبندی تهران به برجام، تحریم‌ های هسته‌ای خود را برنمی‌گرداند.
بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانكی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد كه بخش های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی اند؛ اما رییس جمهوری اسلامی ایران آن را ناكافی اعلام كرد.
پس از آن، كمیسیون مشترك برجام در پایان نخستین نشست وزیران امورخارجه كشورهای طرف قرارداد (بجز آمریكا) كه پانزدهم تیرماه در وین برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر حفظ، ارتقا و گسترش بیشتر روابط اقتصادی با ایران تاكید كرد.

اقتصام*3065*1961*